Traktorer och processorer

Bränsle problem Valmet 605

17 inlägg 5113 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bränsle problem Valmet 605

Sture Andersson  
#665612 Har märkt på sistone att när jag kör så dör traktorn av i bland,men bara ett kort ögonblick ,för att sen gå helt normalt .
Tänkte att det måste vara bränslefiltret ,bytte det och lufta och den starta direkt .
Gick normalt i 5 minuter för att sen börja sacka och stanna ,ok då måste det vara nått med vattenkoppen tog där den och gjorde rent ,och montera tillbaka den .Men då vägra den ta upp bränslet ,hade turen att ha nya packningar liggande som passa till glaset ,montera dom och nu kom bränslet direkt ,lufta och starta och den kom direkt,gick 5 minuter för att sen börja hacka och stanna ,lufta och starta gick 5 minuter stanna ,lufta starta gick 5 minuter och stanna .
Vad tror ni om detta .Helt klart suger han ju tomt på bränsle i filtret ,men jag kan ju handpumpa till mig ett ?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bränsle problem Valmet 605

Erre  
#665619 Jag skulle börja med att kolla hur slangarna ser ut. Så dom inte är fulla med små små sprickor där den kan suga tjuvluft.
Matarpumpen kan vara dålig med.

Avatar Fallback

Re: Bränsle problem Valmet 605

Sture Andersson  
#665623
Erre skrev:Jag skulle börja med att kolla hur slangarna ser ut. Så dom inte är fulla med små små sprickor där den kan suga tjuvluft.
Matarpumpen kan vara dålig med.

Ja kan ju pumpa för hand med pumpen,men bevisligen försvinner ju bränslet i filtret ,och det måste ju vara luft som ersätter bränslet .Om det vore så att det sög till sig luft tycker man inte jag skulle kunna suga upp det med handpumpen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsle problem Valmet 605

tallen100  
#665628 Har du kollat så det flödar fritt från tanken, kan vara så att du har skräp någonstans så det inte hinner att fylla på...

Användarvisningsbild

Re: Bränsle problem Valmet 605

machonisti  
#665640
tallen100 skrev:Har du kollat så det flödar fritt från tanken, kan vara så att du har skräp någonstans så det inte hinner att fylla på...

Det har hänt mig flera gånger under senaste åren med vårt fina nya bränsle.
Hände till och med på en traktor med överliggande tank.
Fungerade hur bra som helst på gården, men dog i uppförsbackar.

Avatar Fallback

Re: Bränsle problem Valmet 605

Sture Andersson  
#665642
tallen100 skrev:Har du kollat så det flödar fritt från tanken, kan vara så att du har skräp någonstans så det inte hinner att fylla på...

Nej har inte kollat det ,men får väl bli nästa åtgärd ,ligger väl nära till att det är nått med slangarna före pumpen ,det sitter såna där spunna slangar ,skarvade mot stålrör med slangklämmor ,det känns som det kan vara fel där .Men kom gärna med fler förslag.
Finns det ett filter i tanken på sugsidan kom tänka på det nu ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsle problem Valmet 605

machonisti  
#665654 Köpte en grävmaskin billigt för några år sedan. Den kördes via en 30 liters kanister. Ändå stannade den. Filtermassan hade släppt ur filtret och proppat igen alla banjokopplingar. Sista stoppet låg i kopplingen till spridarpumpen. Fick igång den efter många försök.

Fick senare för mig att börja använda tanken igen. Efter otaliga startförsök även med tryckluft i tanken fick jag fram bränsle till pumpen. Motorn startade och dog efter en stund. Hittade en vävd slangstump dold bakom plåtar. Tog loss den och tryckte lite med kompressorn och den väste överallt. Ny slang och motorn gick igång. Totalt höll jag på av och till en hel höst.

Användarvisningsbild

Re: Bränsle problem Valmet 605

hayabusa 08  
#665716 Vet med säkerhet att det finns ett filter i tanken på en 6550 åtminstone, så det borde ju finnas även på din traktor.

Avatar Fallback

Re: Bränsle problem Valmet 605

Sture Andersson  
#665776 Ja nu har jag nog kommit närmare lösningen utan att vara framme än ,i dag tog jag den ledningen mellan vattenkoppen och ner till tanken ,och även röret ner i tanken ,i ändan på röret satt inget filter ,men däremot en tejpbit insugen i röret ,nu ser jag felet tänkte jag ,när jag ändå hade den röret passa jag på att ta en pump och pumpa ur lite från botten på tanken ,men det var helt rent ingen bottensats .Sen blev det provkörning ,och tyvärr ingen skillnad . Lossa sen röret från vattenkoppen till pumpen och blåste den ,provkörning ingen skillnad ,men nu kom jag på hur jag skulle få den att gå utan att stanna ,om jag hade luftskruven på filtret lite öppen så kom det lite luft hela tiden och då gick traktorn .
Så fortsättning följer i morgon byte av alla slangar mellan tanken och pumpen ,måste vara hål på en så det kommer in luft.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsle problem Valmet 605

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665778 Jag hade liknande problem med min, visade sig att sugröret som satt i tanken så var sugändan igenproppad med skit, kan funka med att öppna och i så fall blåsa med tryckluft i sugledningen, men det bästa för mig var att skruva isär och rengöra allt.
sedan dess så kör jag med bränsletillsats för att motverka diselalger, vet inte om det är det som hjälper eller något annat, men nu verkar det funka bättre...

Avatar Fallback

Re: Bränsle problem Valmet 605

husqvarna_med_sthil  
#665798
Zixten skrev:Jag hade liknande problem med min, visade sig att sugröret som satt i tanken så var sugändan igenproppad med skit, kan funka med att öppna och i så fall blåsa med tryckluft i sugledningen, men det bästa för mig var att skruva isär och rengöra allt.
sedan dess så kör jag med bränsletillsats för att motverka diselalger, vet inte om det är det som hjälper eller något annat, men nu verkar det funka bättre...


Låter som exakt samma som på min traktor. Fick ta en gammal smal sticka från mormors stickningskorg för att få rent sugröret i tanken.

Användarvisningsbild

Re: Bränsle problem Valmet 605

Skogatorpet  
#665906 Tror att det sitter ett nätfilter i hållaren till
glaskoppen ovanför packningen, har varit med om att det blir en beläggning så det blir tätt.
Brukar elda lite o sen skrapa av sotet. Göran

Avatar Fallback

Re: Bränsle problem Valmet 605

Sture Andersson  
#665929
machonisti skrev:Köpte en grävmaskin billigt för några år sedan. Den kördes via en 30 liters kanister. Ändå stannade den. Filtermassan hade släppt ur filtret och proppat igen alla banjokopplingar. Sista stoppet låg i kopplingen till spridarpumpen. Fick igång den efter många försök.

Fick senare för mig att börja använda tanken igen. Efter otaliga startförsök även med tryckluft i tanken fick jag fram bränsle till pumpen. Motorn startade och dog efter en stund. Hittade en vävd slangstump dold bakom plåtar. Tog loss den och tryckte lite med kompressorn och den väste överallt. Ny slang och motorn gick igång. Totalt höll jag på av och till en hel höst.

Ja du var felet på spåren ,byte slangarna i dag och montera nya hydralslangar utan j ,,, slangklämmer och nu går han perfekt 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsle problem Valmet 605

machonisti  
#666000 Nu känns det säkert riktigt härligt!

Användarvisningsbild

Re: Bränsle problem Valmet 605

Kse  
#666004
Sture Andersson skrev:
machonisti skrev:Köpte en grävmaskin billigt för några år sedan. Den kördes via en 30 liters kanister. Ändå stannade den. Filtermassan hade släppt ur filtret och proppat igen alla banjokopplingar. Sista stoppet låg i kopplingen till spridarpumpen. Fick igång den efter många försök.

Fick senare för mig att börja använda tanken igen. Efter otaliga startförsök även med tryckluft i tanken fick jag fram bränsle till pumpen. Motorn startade och dog efter en stund. Hittade en vävd slangstump dold bakom plåtar. Tog loss den och tryckte lite med kompressorn och den väste överallt. Ny slang och motorn gick igång. Totalt höll jag på av och till en hel höst.

Ja du var felet på spåren ,byte slangarna i dag och montera nya hydralslangar utan j ,,, slangklämmer och nu går han perfekt 👍


Härligt, bra jobbat! 💪

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).