Skogsröjning

Byta blad på röjyxa?

6 inlägg 2851 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta blad på röjyxa?

orienteraren  
#665595 Hej! Jag var ute i skogen igår med min röjyxa som ser ut ungefär som denna, även om min varit med i många år: https://www.hylte-lantman.com/bahco-roj ... -blad-3022

När jag slog ordentligt till så hoppade bladet loss. Det skall ju gå att vända på så jag skulle sätta dit det igen. Gick inte. Tog mig hem igen. Hur jag än beter mig får jag inte dit bladet igen. Det är bara att erkänna att jag antagligen är helkorkad - men hur sätter man dit det? Att klämma ihop "skänklarna" tillräckligt är omöjligt. Att få ut någon av sprintarna i bladet likaså. 😤 Vad gör jag för fel?

Tacksam för all hjälp!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Byta blad på röjyxa?

bgl  
#665609 Förr gick det i alla fall att klämma ihop bågen! Faktiskt med handkraft för vissa.
Kolla så måttet på nya bladet är rätt.

Avatar Fallback

Re: Byta blad på röjyxa?

bgl  
#665622 Nu återkommer jag efter drygt 2 timmars eftertanke.
Hittar inte vår gamla röjyxa, lär inte vara använd sedan mitten på 1960-talet!
Har minne av montering genom att sätt bakre fästet på plats och sedan trycka framänden på kniven mot en stock, men fick sen lära mig att bara sätta kniven på plats i bakre fästet, binda kniven provisoriskt mot bågen och sedan hugga till kraftigt mot en stock så hoppade kniven på plats.
Någon mer måste veta hur de görs nuförtiden.

Avatar Fallback

Re: Byta blad på röjyxa?

tallen100  
#665626
bgl skrev: binda kniven provisoriskt mot bågen och sedan hugga till kraftigt mot en stock så hoppade kniven på plats.
Någon mer måste veta hur de görs nuförtiden.

Jo brukar oxå hugga den på plats.

Avatar Fallback

Re: Byta blad på röjyxa?

JoTh  
#665632 Som flera tidigare skrivit brukar det funka att få tillbaka eggen i skogen.
Men är bygeln spänd är det säkraste sättet att sätta fast den yttre delen innanför där eggen kommer att sitta i ett vanligt skruvstycke på en verkstadsbänk.
Det är då enkelt att få till en kontrollerad kraft, för att få bygeln att fjädra ihop tillräckligt.

Användarvisningsbild

Re: Byta blad på röjyxa?

orienteraren  
#665634 Tack för hjälpen! Jag provade att ta o trycka ihop skänklarna/bågen med en tving som är specad till 125 kg presskraft o det var inte ens nära. Ska prova att hugga fast den alt. Skruvstycke. Jag hittade det gamla bladet som jag skärpte (kanske gjorde det i fel ordning...).

Men om man slår fast det när man ska montera, hur gör man om man vill demontera bladet? Mitt är vändbart även om jag aldrig tror att det är vänt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).