Skogsröjning

Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

20 inlägg 4519 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

Torbjörn Johnsen  
#665479 Nu har det gått några månader och jag tänkte att jag skulle "slutrapportera" hur det har gått för killarna. Upprinnelsen till det här projektet hittar ni i tråden Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Killarna fick ihop drygt 30 hektar röjning hos olika markägare härikring Jönköping under våren. Men det var svårt för dem att hitta uppdrag trots kontakt med åtskilliga virkesköpare och några större skogsägare. De körde även runt och la lappar i brevlådorna i ett ganska stort område här i länet. Det verkar som om skogsägare ogärna köper röjning (trots fasta hektarpriser) som rena uppdrag utan att det helst ska ske i samband med virkesförsäljning. Då förmedlas röjningen av virkesköpare och där verkar det enbart vara intressant att anlita röjfirmor med utländsk arbetskraft.

Nåväl, de kom i kontakt med några killar som köpt ett stort skogsinnehav i Västerbottens inland. De hade ett akut röjningsbehov av ca 100 hektar och killarna fick gärna röja hälften av detta i år om de ville. Det fanns en stuga att låna och jag följde med dem upp en tur i maj och gick igenom avdelningarna. Veckan innan midsommar lastade de bilen full och drog upp och sedan kom de tillbaka i början av augusti. Jag var uppe och hälsade på dem (med röjsågen i högsta hugg) och det var kul att se hur det ändå fungerade bra.

Alla 50 hektaren röjning var 30-årig eftersatt röjning i bestånd av gran och björk (G16-18). Området hade aldrig varit röjt tidigare men det fanns ett bra granbestånd under havet av björk. Bitvis var det ordentligt blött och där växte bara björk men där marken var fastare fanns fin gran. Beståndshöjden var väl ca 8-10 meter och jag skulle nog klassa röjningen som rätt krävande. Jag lägger in några bilder på före/efter här så ser ni.

1599508400_img_8352.jpeg


1599508400_img_8356.jpeg


De första veckorna var det olidligt varmt. Runt 28-29 grader fram på dagen och då körde de bara halvdagar. Sen blev det behagligare temperatur under juli och då körde de rejäla heldagar. Tack vare utbildningen de fick så klarade de av att röja ett såpass krävande bestånd. De fixade fällriktningen bra med sektionskapning och enhandsfällning och de hade inga problem att få isär ganska massiva buketter av grov stubbskottsbjörk. Jag skulle nog vilja hävda att de utan instruktörsdagarna de fick i våras hade gått bet på en en sådan här röjning. Nu gick det galant!

Med några vilo-, turist och fiskedagar borträknade så röjde de ca 0,6 ha per dag och person men då var det en del korta dagar i början. I slutet snittade de nog runt ett hektar om dagen. Så visst kan stadsungdomarna lära sig röja om de får rätt utbildning!

Utrustningen?
Trots den relativt krävande röjningen så har grejerna hållit bra. Det enda de har bytt ut på Husqvarna 545-sågarna är en klingmutter på ena sågen. En av killarna körde 200-klinga och en körde 225-klinga. Kopplingarna har hållit hela tiden under fyra månaders röjning eller ca 55 ha/såg (vilket får mig att tro att kopplingen har förbättrats en del sedan 545:an släpptes). Röjselarna har varit mycket bra men Husqvarnas hjälmar har fortfarande problem med visirfästet. Där lossnar länkarna eller går sönder. En svag punkt. I övrigt så har den stora utmaningen varit att hålla kängorna rimligt torra i det stundtals myckna regnandet. När det var som värst tog de nog hellre en vilodag eller käkade pizza i Dorotea än att gå ut i "snabbtvätten" 😀

1599508400_img_8349.jpeg


Framtiden
Nu har en av killarna flyttat till Göteborg för att plugga vidare och den andra har gått tillbaka till butiksjobb här i stan. De kommer nog inte fortsätta med skogsröjning men det är heller inte en erfarenhet de vill ha ogjord. Det har varit lärorikt och utvecklande för dem på många sätt. Inte minst att få testa sin kropp på riktigt hårt fysiskt arbete. Det tyckte även att förtjänsten var OK. I deras värld jämför de med vad de hade tjänat på timanställningar i butik eller ströjobb och då var det tydligen fullt konkurrenskraftigt. Det har även fått en del inblick i hur det fungerar med skatter, arbetsgivaravgifter och moms i och med att de drivit eget företag.

Röjbehov men inga röjuppdrag?
Det jag kan tycka är tråkigt och illavarslande är just det här att det är svårt för en svensk röjarfirma att få jobb. Trots att det onekligen finns stora röjningsbehov i svenska skogar. Det publicerades en intressant ledartext på detta tema i Skogsaktuellt häromdagen. Även det faktum att röjningen helst ska "ingå" som en del i en virkesaffär gör ju att det blir svårare för en oberoende firma att komma intill uppdragen. Sen är det nog tyvärr så krasst att den nivå på hektarersättningar som bolagen i så fall skulle vara beredda att betala inte räcker till att försörja någon på rimliga svenska löner.

Här kommer några fler bilder från killarnas "Norrlandsäventyr":



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

isteskog  
#665483 Strongt gjort av grabbarna!! 👍

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

Axl  
#665488 Kul projekt och att dom hittade uppdrag. Men jag tycker att du gör det lite enkelt för dig i din förklaring till varför dom inte fick napp på något bolag. Ofta gör man upphandling inför säsongen och skriver avtal med lämplig entreprenör. Det är alltså inte så lätt att ta in någon under säsong. Man är också låst av certifieringsregler och fackförbund.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

såghagge  
#665497 All heder; både till killarna som gick med på ett sånt ’stollaprov’ till experiment men härdade ut hela vägen, och till er på Skogsforum för ett intressant upplägg. Så rätt i tiden och många erfarenheter gjorda.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665522 Starkt jobbat av grabbarna, man får hoppas att de inte blev avskräckta utan kan fortsätta med firman under nästa sommar.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

fendt311  
#665524 Ännu ett intressant reportage från skogsforum. Man lär sig alltid något nytt. Tack Torbjörn och killarna också.👍

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

Sörlänningen  
#665527 Låter märkligt att förklaringen till att det är svårt att få uppdrag skulle vara att skogsägare helst vill köpa röjning i samband med avverkning. Har du belägg för det? Jag lyckas inte ta mig tid att röja mycket själv (mycket för att jag är utbo) och köper in röjning regelbundet. Oftast av mer verksamma skogsbönder i trakten.

EDIT: Faktiskt helt nytt för mig att man skulle se röjning som något man kombinerar med ett avverkningsuppdrag. Så har jag aldrig tänkt på det. Är det ett vanligt sätt att strukturera affärer på?

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

bgl  
#665531 Tyvärr finns de personer som avtalar att röjning ska ingå i virkesavtal och därigenom tror sig ändå få samma betalning för virket!

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

jannee  
#665532 Det mesta handlar nog om att skogsbönder överlag är VÄLDIGT snåla (sparsamma säger vi smålänningar).
Röjning är otvivelaktigt en utgift, att dessutom låta ungdomar (som inget duger till) att utföra något kostsamt som jag/vi själva kan göra gratis.
EXAKT så resonerar många skogsägare, gammal som ung - erkänn detta.

Ex, går jag till grannen och påpekar att det behöver röjas, och det omgående, blir svaret garanterat.
- Det ska jag göra när jag får tid över, och så farligt är det väl inte?
Svarar jag då:
- Du kan väl leja in några ungdomar?
- De varken vill eller kan, dessutom blir det dyrt, blir garanterat svaret och sedan kommer
- Du känner ingen polack som kan göra det billigt för jag tänker INTE betala 350 kr/tim för något jag kan göra själv

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

uffejohan  
#665535 Det ligger onekligen något i vad @jannee skriver. Tyvärr bedrar snålheten visheten rätt ofta. Åker man runt här i Småland och ser 30-årig granskog med minimal grönkrona, nästan ogenomtränglig, blir man bedrövad hur mycket röjning det är som blivit eftersatt. Strongt gjort av grabbarna, all heder åt dem!!! Erfarenheten detta halvåret har säkert nytta av hela livet. Kanske har det gjort män av pojkarna!!!

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

Sörlänningen  
#665545
jannee skrev:Det mesta handlar nog om att skogsbönder överlag är VÄLDIGT snåla (sparsamma säger vi smålänningar).
Röjning är otvivelaktigt en utgift, att dessutom låta ungdomar (som inget duger till) att utföra något kostsamt som jag/vi själva kan göra gratis.
EXAKT så resonerar många skogsägare, gammal som ung - erkänn detta.

Ex, går jag till grannen och påpekar att det behöver röjas, och det omgående, blir svaret garanterat.
- Det ska jag göra när jag får tid över, och så farligt är det väl inte?
Svarar jag då:
- Du kan väl leja in några ungdomar?
- De varken vill eller kan, dessutom blir det dyrt, blir garanterat svaret och sedan kommer
- Du känner ingen polack som kan göra det billigt för jag tänker INTE betala 350 kr/tim för något jag kan göra själv


Det stämmer säkert bra. Jag är själv en snål smålänning, men röjning är ju skogsbrukets kärna, där kan man fan inte snåla. Sen är det ju viktigt med kvalitet såklart, så det kan vara ett rimligt argument, om man tycker att röjarna saknar erfarenhet.

Eftersom jag inte lyckas få mig själv till att röja något vidare betalar jag oftast runt 350kr/tim (eller strax därunder), men då till väldigt erfarna röjare. En av dem är rätt självgående och röjer ibland på lite på spec i min skog (ok, han säger till innan han startar).

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

Sörlänningen  
#665548
bgl skrev:Tyvärr finns de personer som avtalar att röjning ska ingå i virkesavtal och därigenom tror sig ändå få samma betalning för virket!


Ok, bra info. Hade ingen koll.

Själv säljer jag allt mitt virke till Södra, men de får inte göra några röjningar åt mig, för jag vill inte ha dem inne i allting. Ångrar att vi gjorde senaste skogsbruksplanen med dem, det blir lite för nära. Jag gillar Södra och har mycket insatskapital, men lite avstånd skall det vara.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

martall  
#665555 Utan att dra några generaliseringar så tycker jag skogen ses mera och mera som någon form att penningpress som helt enkelt ska subventionera inköp av till exempel bilar,traktorer och annan konsumtion och skogen skall absolut inte få kosta något. Fröträd utan markberedning är det bästa för då sparar vi in en röjning..
Resultatet av det blir som ovan nämnt att ingen har råd att röja men råd att betala avverkningen finns det alltid 🤔

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

simon.91  
#665564 Beroende på vilka summor och ytor det rör sig om kan ju folk tycka att det är passligt med utgiften (röjning) i samband med intäkten (avverkning). Och då följa minsta motståndets lag, prata med virkesköparen.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

Sörlänningen  
#665568
simon.91 skrev:Beroende på vilka summor och ytor det rör sig om kan ju folk tycka att det är passligt med utgiften (röjning) i samband med intäkten (avverkning). Och då följa minsta motståndets lag, prata med virkesköparen.


Om man har små arealer och inte gör så mycket åtgärder är det kanske t.o.m. ganska rimligt att slå ihop det på det viset, så slipper man tänka på kassaflöde.

Jag vill gärna betala folk som bor nära min fastighet för röjning så att jag håller uppe dem och bidrar till att göra det möjligt för dem att leva på den verksamheten. Det är ju bra både för mig och för dem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).