Motorsåg och handhållet

Köpa såg på internet

30 inlägg 5279 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa såg på internet

joakim550  
#665537 Hej jag har fundering kring köp av motorsåg på internet, och tankarna går kring positiva/negativa. Har tidigare ju köpt dom i fysiskbutik i vanliga fall, Nån med erfarenhet av köp av såg på internet 😀



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa såg på internet

tallen100  
#665550 Största nackdelen är väl att affärer på nätet gör illa åt lokala handlare, om det är så att man vill ha service och sånt kvar.
Om du har en bra handlare i närheten tycker jag det är bättre att gynna honom. 😉

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på internet

Camaro1969  
#665551 en ny såg?

vet man vad man vill ha är det bara klicka på lägg i kundvagn och betala och sedan hämta på sitt paketställe efter nån dag.

har köpt sågar vid 3 tillfällen på nätet, har funkat bra och var betydligt billigare än i fysisk butik.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på internet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665552 Köpa på nätet är väl inte svårt...
Värre med service över nätet. Inte lika lätt..

Jag hänvisar kunder till inköps ställe så länge garanti finns. Ibland längre...

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på internet

rogga_144  
#665556 Jag har alltid köpt i fysisk butik. Röjsåg, motorsåg, kläder, skydd, delar o gud vet jag. Jag vill ha kvar servicen på orten.
De enda relaterade jag klickat hem var strandsklingor och en soppadunk.
Jo, de kan kosta en extra slant men de gör även ett stillestånd ;-) Ävenom jag är privatperson så är det frustrerande att inte komma vidare.
En kopplingsfjäder, ett stift eller en klingmutter för 40kr kan räcka för att dagarna tre-fyra ska stå still, iaf om man bor på Gotland som jag.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på internet

anersimyra  
#665559 Jag köper själv från både nätet och hos ÅF. Garantiärenden på sågar köpta på nätet löser den lokala ÅF som är återförsäljare av de sågar jag eventuellt köpt på nätet.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på internet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665560 Det är inte alltid lätt för ÅTF att hjälpa till. Han kanske inte kan av olika anledningar.
Särskilt om det inte gjorts rätt vid köp med uppdaterade delar o programvara etc.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på internet

JörgenO  
#665561 Det är inte alltid det blir billigare på nätet.
Jag var jättesugen på en HVA 520iRX med laddare o batteri som de hade som ett paketpris/erbjudande på Maskinklippet.se.
Men innan jag köpte skickade jag ett mail till min lokale återförsäljare (lokale där jag har skogen, 65 mil bort) och han hade samma pris (skilde nån hundralapp). Så jag köpte av han istället. Den ligger o väntar på mig när jag kommer upp igen vid älgjakten

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på internet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665563 Oftast är det inte större skillnad än man kan smälta det.
Behöver man sen hjälp är det ofta lättare o snurra in till lokala ÅTF.
Att skicka såg hit o dit är kluddit!

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på internet

Camaro1969  
#665565 såklart beror det på prisskillnaden.

jag har frågat om pris hos lokala innan jag beställt på nätet, köper jag en såg för 7000 skulle jag kunna tänka mig att betala uppemot 7500 lokalt. men inte 9000

så det har slutat med nätet varje gång.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på internet

jannee  
#665566 Det bästa är otvivelaktigt att köpa av den lokala återförsäljaren, om denne erbjuder bra service.
Några hundralappar (avdragsgilla) hit eller dit äts snabbt upp när du är i behov av några åtgärder (vilket du alltid är eller kommer att få).
EX maskinaffären i Nybro, kan de inte åtgärda problemet på stört lånar de ut en såg under reparationstiden, de är även väldigt hjälpsamma med att skaffa fram delar som du inte ens kan finna på nätet (om du har en "antik" såg).

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på internet

Camaro1969  
#665569
jannee skrev:Det bästa är otvivelaktigt att köpa av den lokala återförsäljaren, om denne erbjuder bra service.
Några hundralappar (avdragsgilla) hit eller dit äts snabbt upp när du är i behov av några åtgärder (vilket du alltid är eller kommer att få).
EX maskinaffären i Nybro, kan de inte åtgärda problemet på stört lånar de ut en såg under reparationstiden, de är även väldigt hjälpsamma med att skaffa fram delar som du inte ens kan finna på nätet (om du har en "antik" såg).


några hundralappar visst... men inte 25% mer.

då kan man köpa en till såg att ha som reserv istället.

tror inte så många är i behov att kunna få en lånesåg, då ska man nog fundera på att ha en till som reserv, och du slipper då åka till maskinaffärn i nybro.

så tänker jag iaf =)

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på internet

anersimyra  
#665571 Min ÅF kunde inte riktigt matcha maskinklippet. Men en 500 lapp i skillnad avgjorde till den lokala ÅF:ens fördel. Men blir skillnaden väsentligt större så blir det nätet.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på internet

Pensionär  
#665582 Jag handlar de mesta över nätet, inte för att de är billigare. Utan för att de är där servicen finns idag.
De skrivs att man ska gynna sin lokala ÅF, så att han finns där när man ska ha service.
Men vad händer när man behöver service. Gång på gång möts man av "de har vi inte hemma, vi beställer. Kommer nästa vecka" och de där nästa vecka blir oftast ännu en vecka till.
Om de fysiska handlarna nån gång sku börja se till att ha nåt i lager kunde man tänka sig köpa där.
Men så länge de ser på kunder som något som bara är i vägen så blir de nätet ännu nästa gång.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på internet

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665584 Sist jag köpte såg var det 362an och det priset jag fick av en av mina lokala handlare var långt under maskinklippet. Däremot har jag flera gånger köpt reservdelar via nätet, ofta till lite äldre sågar där pris för originaldelar inte går att motivera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).