Det har redan byggts en Gremoskotare i Söderhamn fast då med gröna komponenter direkt från Gremofabriken. Men nu så har färgerna uppdaterats till Eco Log-gult. Utöver färgen så är maskinen dock identisk med de tidigare 1250F som byggts av Gremo i Ätran. Det kommer även att gälla 750F och 1050F initialt.
Bygga och dokumentera parallellt
De första maskinerna som byggs av de mindre skotarna 750F, 1050F och 1250F får en relativt omfattande och tidsödande byggprocess. Parallellt med att maskinen byggs ska nämligen allt dokumenteras i Eco Logs egna system. Både med CAD-ritningar och manualer. Själva byggprocessen ska beskrivas. D v s i vilken ordning man bygger allt och vilka komponenter, skruvar, moment, slangar mm som används. Därutöver ska alla detaljer och delar in i EcoLogs reservdelssystem och förses med Eco Logs artikelnr. Allt det här tar tid och därför byggs de första maskinerna i en fast monteringsstation av erfarna maskinbyggare i nära samarbete med administrations- och eftermarknadssidan.
Tyskland nästa för första Eco Log 1250F
Den maskin som nu tar form ska till Tyskland. Den har försetts med en Epsilon S110F-tiltkran. Skotaren har även något som Eco Log kallar för Aktiv Boogie vilket innebär att trycket på främre hjulet styrs automatiskt för maximal dragkraft. En funktion som är uppskattad i Tyskland där många ofta kör i brant terräng.
Ätran fortfarande kugge i maskineriet
Runt monteringsstationen fanns maskindelar och komponenter prydligt uppradade i olika lådor och ”kit”. De flesta av dessa har förberetts och packats i Gremos anläggning i Ätran. Den kommer att spela en viktig roll även fortsättningsvis för försörjningen. I Eco Log-fabriken i Söderhamn sker endast montering och ingen direkt tillverkning som t ex svetsning. EcoLog är lite hemlighetsfulla om framtidsplanerna men det verkar helt klart som att man på sikt kan vänta sig vissa förändringar för maskiner med såväl Gremo- som Eco Log-ursprung. Eco Logs ambition är att ta vara på synergierna i ”det bästa från två Världar”. Cumminsmotorn verkar dock få vara kvar ett tag till då den med sina små inbyggnadsmått ger en mycket kompakt front med sluttande motorhuv och bra sikt på gallringsskotarna.
Snart dags för nästa maskin
Under hösten kommer ytterligare ”Gremomaskiner” att byggas. Närmast en Eco Log 1050F. Just nu får man vänta en bra bit in på nästa år för leverans av en 750F, 1050F eller 1250F men när all dokumentation är klar kommer skotarna att byggas på ”linen” för att få upp produktionskapaciteten.
Här finns lite bilder och en video från besöket i Söderhamn:
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto