Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

50 inlägg 38757 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Hanatorp  
#665198 Ok Tack!
Trevligt att detta kan rulla vidare. Hoppas vi snart blir av med Coronasjukan.

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Tord Ringenhall  
#671580 Jag (småskalig privat skogsägare) ska köra igång blädning på en avdelning på närmare 30ha i vinter, nordvästra jämtland, kör med Orangutang som entreprenör. Skogen är nästan fullskiktad men det finns spår av visst uttag av utvalda stockar som bedöms vara gjort ca 100 år sedan, så det saknas en del av det absolut grövsta. Jag är gärna med i genomläsningen då jag har gjort mina studier och kommit fram till beslutet själv. Hör av dig om det är något du behöver till din forskning som jag kan bidra med.

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Lars Lundqvist SLU  
#671596 Trevligt!
Du får väldigt gärna skicka foton och lite beståndsdata om du vill. Det är ju lite ovanligt med virkesrika fullskiktade bestånd i de trakterna.

En hel del av den fullskiktade granskog som finns i nordvästra Jämtland höggs mer eller mindre sönder från slutet av 1960-talet och framåt när Skogsstyrelsen rekommenderade fjällskogshuggning, en sorts slutavverkning med lämnande av all gran klenare än 10 cm i brösthöjd. Den börjar visserligen återhömta sig, men det tar väldigt lång tid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

AndreasBe  
#730854 Hej! Vad är status med denna handbok? Mycket intresserad och inte minst kring frågan hur man praktiskt går till väga från olika startlägen.

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Lars Lundqvist SLU  
#730864 Status är ’vilande’ eftersom jobbet tar för mycket tid just nu. Men jag försöker peta lite i texten när jag hinner och just nu framförallt delarna om omföring till fullskiktat.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).