Ny Teknik och Elektronik

Drönare

39 inlägg 22805 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Drönare

Dalskog  
#664497 Om denna fråga finns i annan tråd får ni gärna hänvisa mig dit, så behöver vi inte föra diskussionen i flera trådar om samma sak.

Mina funderingar:
Vilka erfarenheter har ni av att använda drönare för att inventera er skog?
Fotografering eller filmning?
Lämpliga drönare?
Användarvänlighet?
Priser?

Ja, man spinner lätt iväg...

Som sagt, om det finns lämplig tråd där detta diskuterats tidigare får ni gärna peka däråt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Drönare

pyntan  
#664800 Det här är en grej jag själv skulle behöva kolla på. Måste vara mycket enklare än att åka runt med kikare och vandringsskor för att försöka kolla upp toppar eller planteringar.

Användarvisningsbild

Re: Drönare

anersimyra  
#664812 Börja med att kolla om det är möjligt att överhuvudtaget flyga där du tänkt dig. Inom flygförbudszon går det inte ens att lyfta med drönaren vilket även kan hända i kontrollzonen där maxhöjden normalt är 50 meter maximal flyghöjd..😬

Användarvisningsbild

Re: Drönare

pyntan  
#664876
anersimyra skrev:Börja med att kolla om det är möjligt att överhuvudtaget flyga där du tänkt dig. Inom flygförbudszon går det inte ens att lyfta med drönaren vilket även kan hända i kontrollzonen där maxhöjden normalt är 50 meter maximal flyghöjd..😬


Går inte eller får inte?
Vad händer om det flygs utan tillstånd och hur ska de kunna veta vem som flyger?

Användarvisningsbild

Re: Drönare

anersimyra  
#664919 https://www.facebook.com/groups/djisweden/ den här gruppen på fb kan jag rekommendera, annars finns svar kring frågor gällande drönare på transportstyrelsens hemsida. Vad gäller kontrollzon så är max flyghöjd 50 meter. Min två år gamla phantom 4 pro fungerar problemfritt inom kontrollzonen men kamratens nya Mavic kan inte ens lyfta inom nämnd kontrollzon. Min maskin är aldrig uppdaterad och så får det förbli då en uppdatering skulle göra den obrukbar både inom förbuds och kontrollzon.

Användarvisningsbild

Re: Drönare

Grålle52  
#664925 Du kanske inte ska flyga alls i CTR

Användarvisningsbild

Re: Drönare

anersimyra  
#664926 Jag ser att min drönarkarta inte är direkt aktuell, så att säga.. https://m3.idg.se/2.1022/1.593072/lagen ... om-synhall

Användarvisningsbild

Re: Drönare

anersimyra  
#664929
Grålle52 skrev:Du kanske inte ska flyga alls i CTR

En i dag nyanskaffad drönare verkar som sagt vara obrukbar inom en kontrollzon vilket blev fallet för en markägare jag talade med vars marker ligger inom kontrollzonen. Vid prov med en annan maskin men av samma märke blev resultatet detsamma, däremot så fungerar min två år gamla maskin inom nämnda område.

Användarvisningsbild

Re: Drönare

Grålle52  
#664931 Vänta bara. Lite mer corona eller liknande så kan en massa flygplatser slå igen

Användarvisningsbild

Re: Drönare

pyntan  
#664980
anersimyra skrev:
Grålle52 skrev:Du kanske inte ska flyga alls i CTR

En i dag nyanskaffad drönare verkar som sagt vara obrukbar inom en kontrollzon vilket blev fallet för en markägare jag talade med vars marker ligger inom kontrollzonen. Vid prov med en annan maskin men av samma märke blev resultatet detsamma, däremot så fungerar min två år gamla maskin inom nämnda område.

Är det skillnad mellan kontrollzoner och restriktionsområde?

Användarvisningsbild

Re: Drönare

anersimyra  
#664985 Ja, ett restriktionsområde är belagt med flygförbud..👍

Användarvisningsbild

Re: Drönare

pyntan  
#665047 Rackarns otur för de som råkar bo i ett restriktionsområde då.

"Avgift från 1 januari 2021
Från och med den 1 januari 2021 kommer vi ta ut en avgift för denna ansökan. Avgiften kommer tas ut löpande och kosta 1400 kr per timme beroende på hur lång tid ärendet tar."

Men skönt att man kan håva in pengar bara på att folk ansöker. Speciellt eftersom det är "... tillstånd bör inte vara längre än
en till fem dagar".

Blir väl att fortsätta med kikare och så får militären leka krig i fred om det inte går att köra utan tillstånd.

Användarvisningsbild

Re: Drönare

Grålle52  
#665053
anersimyra skrev:Ja, ett restriktionsområde är belagt med flygförbud..👍

Bara om det är aktivt

Användarvisningsbild

Re: Drönare

anersimyra  
#665065
Grålle52 skrev:
anersimyra skrev:Ja, ett restriktionsområde är belagt med flygförbud..👍

Bara om det är aktivt

Är inte området aktivt som restriktionsområde så torde det överhuvudtaget inte vara ett restriktionsområde..🤔🙂

Användarvisningsbild

Re: Drönare

Anton Holmström  
#665113 Nu hade du otur när du tänkt anersimyra. Det är väl bra att tex ett skjutområde är stängt endast när det pågår skjutning?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar