fre 11 sep 2020, 22:21#666207
Jag skulle också föreslå en aningen nyare traktor.
Massey-Ferguson 35 med trecylindrig Perkins motor är fenomenal jämfört med grålle. I synnerhet om du får tag på en som har differentialspärr som var tillval. Differentialspärr är bra att ha då man kör fast i skogen.
35an har nivåreglering på lyften och inte bara dragkraftsreglering som grållen. Det innebär att lyften blir mycket mer användbar för lastflak och bakgafflar och någon mindre bakskopa för smärre vägreparationer. Grållen har i originalutförande bara två lägen på lyften. Upp och ned. Det går att komplettera och bygga om lyften på grålle så den får nivåreglering men det är inte helt okomplicerat.
En annan fördel med 35an är att den har 6 växlar framåt och två bakåt medan grålle bara har tre framåt och en bakåt. Höga backen behövs då man har kört fast i snö. Låga backen behövs där det är trångt i skogen.
Ja....en sak till..... för säkerhetens skull tycker jag att det skall vara störtbåge då man kör i skogen. Och så gäller det att lära sig köra med tummarna utanför rattkransen. Det är många som har fått tummarna krossade då framhjulen har tagit mot en stubbe eller sten. Det torde finnas konverteringssatser till servostyrning att köpas till MF35 och då löser man problemet en gång för alla. Är man händig kan man montera dit en hjälpservo från en mindre lastbil och driva servopumpen med fläktremmen.
Enda betydande nackdelen med MF35 i skogen är att frigångshöjden är i lägsta laget.
MF135 är samma traktor bortsett från plåtarna och topplocket. MF135 kallstartar bättre tack vare direktinsprutningen men de brukar vara orimligt dyra. Fast det man får anser jag är den bästa traktormotorn som någonsin har tillverkats. MF148 är samma traktor igen med aningen större hjul och ett mellanstycke i ramen så den blir ungefär 15cm längre.
Fordson Dexta är väldigt lik MF35 och har samma trecylindriga Perkins motor. Sämre lyftsystem men det kvittar då du inte skall plöja med den. Går ibland att hitta billigt. Den nyare versionen som heter Super-Dexta har differentialspärr.
Ford 2000 och 3000 är trevliga små traktorer med bra frigångshöjd. Bra lyftsystem och differentialspärr. Enda nackdelen jag har hört om är att motorerna är svåra att renovera. De har inga cylinderfoder i originalutförande. Det finns torra cylinderfoder att köpas till dem men det krävs en bättre sortens motorverkstad för att arborra ur blocket och montera dit fodren.
International 275 och 414 och 343 är också trevliga små traktorer. De har tyngdpunkten längre bak än MF35 så man klarar något svårare terräng. Fast oljetråget är av plåt och måste skyddas med ett hembyggt bottenpansar om man inte vill att någon sten skall komma på oväntat besök inne hos vevaxeln. Riktigt bra traktorer men somliga exemplar kallstartar dåligt av någon orsak.
Volvo BM Buster 400 är enligt min åsikt en av de bästa småtraktorer som någonsin har tillverkats. Motsvarar väldigt långt MF135 och har samma fenomenala lättstartade motor. Bra frigångshöjd och bra viktfördelning. Bra lyftsystem och differentialspärr.
Buster 350 är annars mycket snarlik men har för få växlar för att gå bra i skogen tycker jag.
Valmet 361 och 565 och 500 har alla samma Sisu motor men bakändan är litet olika. 361 är känd för att ha litet för klen växellåda. 565 har kraftigare växellåda men många tycker att växlarna ligger för högt så det går för fort på låga växlar. 500 är lägre växlad men annars exakt samma traktor som 565. Nackdelen med de här traktorerna är den extremt dåliga nästan obefintliga tillgången på reservdelar. Motordelar finns men inte så mycket mer. De är redan från början byggda för skogskörning och fungerar väldigt bra i skogen.
David Brown 850 verkar ta sig fram bra i skogen men den har andra svagheter. Motorn saknar cylinderfoder så den är svår att renovera. Torra foder finns att köpa men de måste arborras in. Lyften är primitiv och lyftkraften alldeles för liten.
Det finns många fler småtraktorer att välja på men det här är sådana som jag känner till litet om och har trovärdiga källor på hur de fungerar i skogen.
Jag tycker också att en liten traktor är en mycket bättre investering än en fyrhjuling. Mer mångsidigt användbar och längre hållbarhet och lägre kostnad.