Traktorer och processorer

Köpa Grålle, vilken modell

15 inlägg 8073 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa Grålle, vilken modell

Kjello82  
#665104 Vi funderar på att införskaffa en Grålle (eller annan liten traktor) med ett lastflak för att använda oss av när vi ska ta oss ut i skogen för att hugga. Det ska vara en liten/låg maskin, som får plats i ett litet garage. Vi har två större traktorer, men de står så att säga på "fel" ställe. Om valet faller på en Grålle, vilken mdell ska man då leta efter? Det finns ju flera olika motorer. (många hade nog börjat snegla på en beg atv till detta behovet. vi tror att en liten traktor blir betydligt billigare på sista raden)



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köpa Grålle, vilken modell

jimmygranqvist  
#665106 Vad motiverar egentligen en grålle? Dessa veteraner är mig veterligen inte helt gratis. ATV eller UTV är nog det du ska kika efter faktiskt. Far min köpte en gammal UTV Mule för ish 15lappen, den tuffar och går och har en framruta, samt värme om man vill ha till handskar t.ex.

Avatar Fallback

Re: Köpa Grålle, vilken modell

Ferguson system  
#665107 Hvis du skal kjøpe gråtass, så bør du se etter en som er fra 1952 eller nyere. Type TEA med Standard motor. 52 modellen og nyere har grøvre stikkakslinger med forbedret simringer, motor med større borring (85mm) og som regel 12v system.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Grålle, vilken modell

Göt  
#665152 En dieselgrålle är väl helt super till det, eller en 3 cylindrig mf 35. Betydligt billigare än en fyrhjuling

Användarvisningsbild

Re: Köpa Grålle, vilken modell

Kjello82  
#665247 Jag har fått för mig att en Grålle i bra skick är betydligt billigare än en vettig atv. Är det dieselgrålle som gäller om man vill ha en lättstartad och driftsäker maskin?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa Grålle, vilken modell

tallen100  
#665248
Kjello82 skrev:Jag har fått för mig att en Grålle i bra skick är betydligt billigare än en vettig atv. Är det dieselgrålle som gäller om man vill ha en lättstartad och driftsäker maskin?

Dieslarna kan vara lite tjuriga att starta när det är kallt, men annars Är dom driftsäkra och går billigt.

Bensinaren tea är ju törstigare men startar i alla väder.

Avatar Fallback

Re: Köpa Grålle, vilken modell

jsn  
#665298 Finns det både 3 och 4cyl diesel på grålle eller kom det först på 35 eller 135? Jag har åtminstone hela livet fått höra att lilla 4cyl MF dieseln är svårstartad i kyla men 3cyl går bättre, om det stämmer vet jag inte..

Avatar Fallback

Re: Köpa Grålle, vilken modell

Ferguson system  
#665303
jsn skrev:Finns det både 3 och 4cyl diesel på grålle eller kom det först på 35 eller 135? Jag har åtminstone hela livet fått höra att lilla 4cyl MF dieseln är svårstartad i kyla men 3cyl går bättre, om det stämmer vet jag inte..


Gråtassen finnes hovedsaklig kun med 4 sylindret motor orginalt, men Perkins laget ombyggingssett for å kunne bruke P3 motoren deres. (Forgjengeren til 3.152 som sitter i Mf35, 135 og en del andre). Disse ombyggingssettene ble tilbudt fra Ferguson/MF forhandlere, og inneholdt blant annet adapterplate, motor, forhøyning av dashbordet og panser. Den diesel motoren som sitter i gråtassen er enklere å starte enn utgaven som sitter i Ferguson 35 og tidlig MF 35 (4 syl diesel).
Forskjellen på 4 syl diesel i gråtassen og FE 35/MF 35 er blant annet forskjellige dieselpumper og motorvolum.
Gråtassen har ki-gass system for å forenkle kaldstart.

Ferguson 35 kan være vanskelig å starte når det er kaldt. Litt av grunnen til det er at innsugningskanalene i toppen ikke er optimalt utformet i kombinasjon med at glødeplugger var tilvalg og ikke standard på motorene. Legg til mange tusen timer med drift og kanskje dårlig vedlikehold, glødeplugger som har sett sine beste dager (om de finnes). Det beste du kan gjøre er å gi motoren en service med bytte av oljer, filter, rens av dieselsystem, skifte eller ettermontere glødeplugger. Man kan også ettermontere en glødeplugg i innsugningsmanifoilen, det kan ofte være enklere enn å ettermontere i toppen. Ettermonter og bruk motorvarmer om det ikke allerede er montert. Bruk ki-gass systemet hvis det er montert på traktoren.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Grålle, vilken modell

wol  
#666149 Gräv lite djupare i spargrisen och skaffa en MF35a med den trecylindriga motorn eller en tidig MF135a istället för en gammal grålle. Då får du en bra och driftsäker traktor som är liten och smidig och det finns gott om reservdelar om något skulle gå sönder.

Avatar Fallback

Re: Köpa Grålle, vilken modell

Torleif  
#666207 Jag skulle också föreslå en aningen nyare traktor.
Massey-Ferguson 35 med trecylindrig Perkins motor är fenomenal jämfört med grålle. I synnerhet om du får tag på en som har differentialspärr som var tillval. Differentialspärr är bra att ha då man kör fast i skogen.
35an har nivåreglering på lyften och inte bara dragkraftsreglering som grållen. Det innebär att lyften blir mycket mer användbar för lastflak och bakgafflar och någon mindre bakskopa för smärre vägreparationer. Grållen har i originalutförande bara två lägen på lyften. Upp och ned. Det går att komplettera och bygga om lyften på grålle så den får nivåreglering men det är inte helt okomplicerat.
En annan fördel med 35an är att den har 6 växlar framåt och två bakåt medan grålle bara har tre framåt och en bakåt. Höga backen behövs då man har kört fast i snö. Låga backen behövs där det är trångt i skogen.
Ja....en sak till..... för säkerhetens skull tycker jag att det skall vara störtbåge då man kör i skogen. Och så gäller det att lära sig köra med tummarna utanför rattkransen. Det är många som har fått tummarna krossade då framhjulen har tagit mot en stubbe eller sten. Det torde finnas konverteringssatser till servostyrning att köpas till MF35 och då löser man problemet en gång för alla. Är man händig kan man montera dit en hjälpservo från en mindre lastbil och driva servopumpen med fläktremmen.
Enda betydande nackdelen med MF35 i skogen är att frigångshöjden är i lägsta laget.
MF135 är samma traktor bortsett från plåtarna och topplocket. MF135 kallstartar bättre tack vare direktinsprutningen men de brukar vara orimligt dyra. Fast det man får anser jag är den bästa traktormotorn som någonsin har tillverkats. MF148 är samma traktor igen med aningen större hjul och ett mellanstycke i ramen så den blir ungefär 15cm längre.

Fordson Dexta är väldigt lik MF35 och har samma trecylindriga Perkins motor. Sämre lyftsystem men det kvittar då du inte skall plöja med den. Går ibland att hitta billigt. Den nyare versionen som heter Super-Dexta har differentialspärr.

Ford 2000 och 3000 är trevliga små traktorer med bra frigångshöjd. Bra lyftsystem och differentialspärr. Enda nackdelen jag har hört om är att motorerna är svåra att renovera. De har inga cylinderfoder i originalutförande. Det finns torra cylinderfoder att köpas till dem men det krävs en bättre sortens motorverkstad för att arborra ur blocket och montera dit fodren.

International 275 och 414 och 343 är också trevliga små traktorer. De har tyngdpunkten längre bak än MF35 så man klarar något svårare terräng. Fast oljetråget är av plåt och måste skyddas med ett hembyggt bottenpansar om man inte vill att någon sten skall komma på oväntat besök inne hos vevaxeln. Riktigt bra traktorer men somliga exemplar kallstartar dåligt av någon orsak.

Volvo BM Buster 400 är enligt min åsikt en av de bästa småtraktorer som någonsin har tillverkats. Motsvarar väldigt långt MF135 och har samma fenomenala lättstartade motor. Bra frigångshöjd och bra viktfördelning. Bra lyftsystem och differentialspärr.
Buster 350 är annars mycket snarlik men har för få växlar för att gå bra i skogen tycker jag.

Valmet 361 och 565 och 500 har alla samma Sisu motor men bakändan är litet olika. 361 är känd för att ha litet för klen växellåda. 565 har kraftigare växellåda men många tycker att växlarna ligger för högt så det går för fort på låga växlar. 500 är lägre växlad men annars exakt samma traktor som 565. Nackdelen med de här traktorerna är den extremt dåliga nästan obefintliga tillgången på reservdelar. Motordelar finns men inte så mycket mer. De är redan från början byggda för skogskörning och fungerar väldigt bra i skogen.

David Brown 850 verkar ta sig fram bra i skogen men den har andra svagheter. Motorn saknar cylinderfoder så den är svår att renovera. Torra foder finns att köpa men de måste arborras in. Lyften är primitiv och lyftkraften alldeles för liten.

Det finns många fler småtraktorer att välja på men det här är sådana som jag känner till litet om och har trovärdiga källor på hur de fungerar i skogen.
Jag tycker också att en liten traktor är en mycket bättre investering än en fyrhjuling. Mer mångsidigt användbar och längre hållbarhet och lägre kostnad.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Grålle, vilken modell

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666210 Grållen har faktiskt en fördel i skogen och det är att styrbromsarna sitter på var sin sida om sitsen och att man därmed kan bromsa både vänster och höger sida samtidigt men med olika kraft och få till något som liknar diffbroms i kombination med handgasen. Funkar bra om det börjar slira tycker jag. "Modernare" traktorer har ju båda bromspedalerna på högersidan och en "sammankopplings-spak" medan grållen har en tredje bromspedal för att bromsa båda hjulen.
Största nackdelen med grållen är annars avsaknad av lågväxel, som också nämnts i föregående inlägg, den går helt enkelt för fort i skogen i många lägen, speciellt om man har kärra med timmer efter. Sedan jag skaffade en större traktor med lågväxel används grållen mycket sällan i skogen.
Sedan en korrigering av föregående inlägg: Grållen har fyra växlar framåt och en bakåt plus att man startar motorn med ytterligare ett läge med växelspaken.

Avatar Fallback

Re: Köpa Grålle, vilken modell

Torleif  
#666212 Tack för rättelsen. Naturligtvis har grålle fyra växlar framåt och en bakåt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Grålle, vilken modell

wol  
#666214 Det var en mycket bra sammanfattning av flera bra småtraktorer.
En riktig störtbåge skall finnas oavsett vilken traktor man väljer.

Bustern heter 320 och 400 och boxern heter 350.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Grålle, vilken modell

Skogsvaktaren  
#666222 Vill bara tillägga att Volvo Bm 400 Buster eller 430 som är i stort sett samma, är nog den bästa småtraktorn för skogen , styrväxel är väl enda problemet med glapp eljest bra frigångshöjd, lättstartad motor med billiga delar, många växlar mm. lite högt pris.
Men kolla skicket det är det som betyder mest.
Volvo Bm 320 Buster också trevlig , men mindre växlar bara en bakåt som är lite snabb i skog. och perkins motorn är inte direktinsprutad som i 400/430.
Volvo Bm 350 Boxer är också en riktig kämpe och slitvarg. Lite större med BM:s egna fantastiska motor många växlar mm en bra traktor i skogen men som sagt lite större.
David Brown är också bra traktorer i skogen lite undervärderade anser jag.
Små Fergusarna är för låga under men det beror vilken marktyp du har..

Avatar Fallback

Re: Köpa Grålle, vilken modell

Torleif  
#666251 Så sant.
Jag syftade på Buster 320. Är förkyld och trött i skallen så siffrorna tycks komma ut ihopblandade.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).