Föryngring

Såddrør från Skogspodden

8 inlägg 2931 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såddrør från Skogspodden

Leif Arvid  
#663564 Hei.

Noen som har erfaring med "såddrøret" fra Skogspodden? Vurderer å kjøpe et slik, men hadde vært interessant å høre erfaringer fra dere.

Leif Arvid



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Såddrør från Skogspodden

Kenya Cane  
#664951 Har ca 6 ha som ska slutavverkas där grupper av tall kommer att sparas. Sådd från fröträd samt med såddrör var tanken, så jag är också intresserad av en "utvärdering" av såddröret.

Avatar Fallback

Re: Såddrør från Skogspodden

Flax12  
#664963 Hej!
Jag kan varmt rekommendera såddröret. Rekommenderar att man gör ett fäste på röret så man kan ha det hängandes runt nacken eller i ett bälte. Provat båda sätten. Viktigt att hålla röret så att veven är framåt i färd riktningen. Fröna ramlar då på ett bra sätt. Jag har sått ca: 5 ha i år.

Avatar Fallback

Re: Såddrør från Skogspodden

alias  
#665075
Flax12 skrev:Hej!
Jag kan varmt rekommendera såddröret. Rekommenderar att man gör ett fäste på röret så man kan ha det hängandes runt nacken eller i ett bälte. Provat båda sätten. Viktigt att hålla röret så att veven är framåt i färd riktningen. Fröna ramlar då på ett bra sätt. Jag har sått ca: 5 ha i år.


Vad väger röret?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Såddrør från Skogspodden

Flax12  
#665089 Ca: 625 gram utan frön.

Avatar Fallback

Re: Såddrør från Skogspodden

alias  
#665090
Flax12 skrev:Ca: 625 gram utan frön.


Tack för återkopplingen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Såddrør från Skogspodden

Anders Sæter  
#790256 hei

Er det noen som vet hvor en kan kjøpe et såddrør?

Användarvisningsbild

Re: Såddrør från Skogspodden

Knagge  
#790258 Googla på skogspodden eller säljs de även via skogma .
De kostar en del men jämför man med plantering så är kostnaderna låga när det gäller manuell tallsådd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).