Öppna kategorin

Gymträning

28 inlägg 3316 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gymträning

Joakim S  
#664970
Älgfoderodlare skrev:På det sätt jag arb. i skogen så är det ganska fys. krävande på många olika sätt. Men det är också mitt arb. på en Ortopedisk avd. Vi har gratis gym. på jobbet, så jag skulle nog inte klara varken eller om jag inte hade tränat mellan varven. För stamkvista 6-8h / dag, tar en del på axlar o rygg. Anv. jag dessutom stegen så följer ju mer av kroppen med. Men det blir ju samma muskelgrupper jag anv. när jag arb. i mitt ord. jobb. Så med lite extra gym. så går allt så mycket lättare. De flesta som jobbar med mig säger ofta; -" Passa ryggen " när jag själv lyfter upp en pat. ur sängen. Att jag klarar det vid 62 års ålder, har jag skogsarb. + gymet att tacka för. Aldrig haft en sjukdag t.f.a. muskel / led värk eller liknande.

👏🏻👏🏻👏🏻. Mycket bra. Det är sådant som gym hjälper för. Krävande hobby och krävande jobb underlättas då man tränar. Marklyft eller motsvarande gör underverk för att lyfta patienter, och även kvistning. Ger en större utrymme att fuska någon gång vid ett lyft också, om man har en bra bas att stå på.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Gymträning

Joakim S  
#664976 Kom att tänka på en sak. Ni som har en eller flera sågj*vlar som är svåra att starta så är ju hantelrodd perfekt. 🤣🤣


   TS
Användarvisningsbild

Re: Gymträning

Älgfoderodlare  
#664987
Joakim S skrev:
Älgfoderodlare skrev:På det sätt jag arb. i skogen så är det ganska fys. krävande på många olika sätt. Men det är också mitt arb. på en Ortopedisk avd. Vi har gratis gym. på jobbet, så jag skulle nog inte klara varken eller om jag inte hade tränat mellan varven. För stamkvista 6-8h / dag, tar en del på axlar o rygg. Anv. jag dessutom stegen så följer ju mer av kroppen med. Men det blir ju samma muskelgrupper jag anv. när jag arb. i mitt ord. jobb. Så med lite extra gym. så går allt så mycket lättare. De flesta som jobbar med mig säger ofta; -" Passa ryggen " när jag själv lyfter upp en pat. ur sängen. Att jag klarar det vid 62 års ålder, har jag skogsarb. + gymet att tacka för. Aldrig haft en sjukdag t.f.a. muskel / led värk eller liknande.

👏🏻👏🏻👏🏻. Mycket bra. Det är sådant som gym hjälper för. Krävande hobby och krävande jobb underlättas då man tränar. Marklyft eller motsvarande gör underverk för att lyfta patienter, och även kvistning. Ger en större utrymme att fuska någon gång vid ett lyft också, om man har en bra bas att stå på.


Nu förekommer det ju flera olika former av lyft på jobbet. Marklyft kan ju vara bra om en 130-140 kg's person råkat sätta sig på rumpan ( haft ett otal sådana som " kan själv " tror dom ) och t.f.a. Op. måste resas med raka ben upp till stående i en rörelse. Men det mest krävande är de som har ryggtrauma o skall mobiliseras från säng upp till stående i en rörelse. Där har jag en teknik som jag inte sett någon annan utföra. Och där är det helt o hållet armar / axlar o rygg som krävs. Tekniken gör mycket men utan grundstyrka hade det aldrig gått.

Användarvisningsbild

Re: Gymträning

rokon  
#664996 På -90 talet köpte jag årskort på simhallen och tränade simning för mitt eget välbefinnande bara, det blev väl 1000 meter 2ggr i veckan.
Efter ett par år tyckte jag det var rätt tråkigt. Men där var ett par driftiga killar som bedrev träning för fridykning, dvs dykning med endast simfötter snorkel och cyklop det var olika steg och grejer man skulle klara av, bland annat hur långt man kunde simma under vatten, då utan snorkel. Jag gjorde ca 56 meter. Vi träffades 1 kväll i veckan för fridykningen, varvid jag även fortsatte med den tråkiga simningen, så det blev 3 kvällar i veckan.
Ett annat moment var hur länge man kunde hålla andan under vattnet, då behövde man ej röra sig, försök hålla andan 1 minut på land, inte så lätt.
Jag gjorde lite drygt 4 minuter under vatten, kommer aldrig kunna göra om det, jag tror att jag hade nytta av tidigare utövande av transcendental meditation, jag mediterade att jag skulle sänka hjärtrytmen och blev helt lugn hållande mig nere på botten. (obs det där mediterandet var var mitt eget hemliga hjälpmedel).
Bägge övningarna var övervakat av en av deltagarna.
Vi brukade avsluta varje kväll med en lekfull undervattenspolo.
Sedan efter ca 8 -10 år fick jag allergi av kloret i vattnet, och slutade gå dit.
I övrigt aldrig något gym, men försökt att variera uppgifterna så att man inte går all in och nöter med samma dag ut och dag in förän man kommit igenom invänjningstiden tex med röjning eller motorsåg.
Har klarat ryggen och diskarna och är på mitt 69 år nu. Bara hjärtat som flippar nu sedan 3 år.

Användarvisningsbild

Re: Gymträning

MilanJo  
#665001 Vilken bra tråd! Styrketräning är toppen oavsett vad som är ens dagliga arbete. Efter 10 år i omsorgen, med tack o lov lyfthjälpmedel, arbetar jag nu i träindustrin(fönstertillverkning). I somras var jag hos en idrottsfysiolog pga knäsmärta och fick konstaterat artros och fick då bra vägledning i lämpliga övningar för att träna hela benen så att stabiliteten i knät där jag har artros, får all hjälp det kan få. Övningarna utförs med kroppens egna vikt så det kan jag göra när och varsom. Utöver det har jag utökat med bålträning och så har jag börjat med att försöka få in en bra teknik i marklyft, så jag började med ett spett som väger 10 kilo och när jag tyckte tekniken satt har jag fäst på vikter från sädesvågen. Får väl köpa mig riktiga grejer om jag ska fortsätta den banan, men kul är det!

Användarvisningsbild

Re: Gymträning

rokon  
#665002 Det bästa skyddet mot artros är att ta reda på brosket från kyckling och äta.

Användarvisningsbild

Re: Gymträning

Joakim S  
#665015
MilanJo skrev:Vilken bra tråd! Styrketräning är toppen oavsett vad som är ens dagliga arbete. Efter 10 år i omsorgen, med tack o lov lyfthjälpmedel, arbetar jag nu i träindustrin(fönstertillverkning). I somras var jag hos en idrottsfysiolog pga knäsmärta och fick konstaterat artros och fick då bra vägledning i lämpliga övningar för att träna hela benen så att stabiliteten i knät där jag har artros, får all hjälp det kan få. Övningarna utförs med kroppens egna vikt så det kan jag göra när och varsom. Utöver det har jag utökat med bålträning och så har jag börjat med att försöka få in en bra teknik i marklyft, så jag började med ett spett som väger 10 kilo och när jag tyckte tekniken satt har jag fäst på vikter från sädesvågen. Får väl köpa mig riktiga grejer om jag ska fortsätta den banan, men kul är det!

Alltid kul att se när det används vad man har för att träna:) . Med det där upplägget kan du ju göra mycket annat också än marklyft.

Annars kan man ju göra som buff dudes 😁.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Gymträning

Joakim S  
#665018 Här är bild på mitt gym. Jag får gjort det mesta här. Har också en pull up-stång i trappan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gymträning

Suneland  
#665072 En bild från mitt gym, det enda som växt där det senaste decenniet var under vintern 2019 då purjolöken övervintrade där 🤣

Användarvisningsbild

Re: Gymträning

Joakim S  
#665088
Suneland skrev:En bild från mitt gym, det enda som växt där det senaste decenniet var under vintern 2019 då purjolöken övervintrade där 🤣

Haha:). Du har ju fina grejer där ju! Använd det till annat än röjsågsstativ 🤣.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gymträning

generationsskifte  
#665110 Gymmat i cirka 10 år där jag försökt snitta i alla fall 5 dagar i veckan. Men sen man blev med sambo, gård, renovering av mangårdsbyggnad och snart en liten knodd så hinner jag knappt med en gång i veckan. Tanken är att försöka bygga upp ett litet gym på gården så småningom men även det är tidskrävande 😀 Har istället försökt hålla konditionen uppe så hjärtat i alla fall få lite träning.

Användarvisningsbild

Re: Gymträning

Joakim S  
#665119
generationsskifte skrev:Gymmat i cirka 10 år där jag försökt snitta i alla fall 5 dagar i veckan. Men sen man blev med sambo, gård, renovering av mangårdsbyggnad och snart en liten knodd så hinner jag knappt med en gång i veckan. Tanken är att försöka bygga upp ett litet gym på gården så småningom men även det är tidskrävande 😀 Har istället försökt hålla konditionen uppe så hjärtat i alla fall få lite träning.

Allting har sin tid. Du kommer säkert ha tid senare med att bygga ett gym😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gymträning

Suneland  
#665210
Joakim S skrev:
Suneland skrev:En bild från mitt gym, det enda som växt där det senaste decenniet var under vintern 2019 då purjolöken övervintrade där 🤣

Haha:). Du har ju fina grejer där ju! Använd det till annat än röjsågsstativ 🤣.


Jodå det används till annat än röjsågsstativ 😁 blommor kommer hit för att dö samt allt möjligt löst skräp mellanlandar här innan det skänks bort/åker på tippen..

När jag slutade gymma räckte vikterna jag har här hemma bara till uppvärmning innan arbetsset, kommer nog aldrig gymma såpass mycket igen men är dock fortfarande väldigt fysiskt aktiv. Kanske man kan ta upp gymmandet vid pension eller nått sånt då man kanske får några minuter över på dagen 🤣

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).