Avverkning (slutavverkning)

Brännved

24 inlägg 5668 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Brännved

jojo72  
#664886 Hur komma åt att plantera och ev. markbereda bland mattor av massaved som lämnas kvar över större delen av avverkningen?!

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Brännved

halvproffs  
#664908 En sådan fuktig mjuk mark behövs i regel inte planteras. Brukar spruta upp plant av alla de slag!

Avatar Fallback

Re: Brännved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664915 Antar att de har kavlat en basväg ut. Den kan vara bra att ha. Har de spritt virke överallt så borde de aldrig åkt dit.

Avatar Fallback

Re: Brännved

alias  
#664922
jojo72 skrev:Hur komma åt att plantera och ev. markbereda bland mattor av massaved som lämnas kvar över större delen av avverkningen?!


Vet ju inte hur det ser ut på ditt hygge, men min erfarenhet är att maskinförarna brukar försöka att koncentrera vägstråken på mark med dålig bärighet för att få mer ris i samma stråk att köra på.

Då kan man ju plantera lite tätare i körvägens längdriktning utmed densamma och ev. hoppas på lite självföryngring i körstråket.

Lite bilder från den aktuella platsen gör det lättare att diskutera samma sak (lätt annars att få olika sinnebilder av vad som avses).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Brännved

Camaro1969  
#664955
1470 skrev:Certifiering tillåter inte att köra på död ved. Som Kavling är det värdelöst,håller något lass sedan går det av. Har Broat med 1% av virket för att köra blöt trakt,vilket måste ses som godtagbart för att undvika körskada! Om du kört maskin själv skulle du förstå ovanstående.


Lycka till att få av timmertallar utan att kapa av dem..

Man har nu fått åkt över dem istället..

De har inte ens läst direktivet.. där är felet!

edit:
det är ingen blöt trakt, utan ett surdråg i bakkant, kanske 10% av volymen skulle över, hade nog gått bättre om man avverkade en torrsommar eller på tjäle, även det stod i kontraktet, tror de högg i maj
Senast redigerad av Camaro1969 mån 07 sep 2020, 06:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Brännved

1470  
#664975 Kör på dem som brovirke så äter broddarna upp dem på nolltid dessutom tunga lass så några lass så ramlar man igenom.

Avatar Fallback

Re: Brännved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664977 Vad är det för nys om att inte kavla med död ved? Blir jobbigt med barkborredrivning om de ska köra dit färskt virke att åka på.

Användarvisningsbild

Re: Brännved

1470  
#664991 Beror ju på hur gammal den är... tror mig veta vart det är och har pratat med dem som högg där. Träden gick av om de tog tag i dem. Då jag jagar där så vet jag att de legat 7-10 år...

Användarvisningsbild

Re: Brännved

Camaro1969  
#665096 menar du hos mig?

intressant, berätta mer!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).