Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818493 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

halvproffs  
#661252
Slurfi skrev:
1597350999_aug2020vedsack.jpg

När man är sådär miljömedveten och sparsam så får man jobba dubbelt
och använda mer diesel och bli lite småsur rent allmänt ibland.
Inte kul när begagnad säck spricker totalt.


Nål o tråd?. Nä, tråkigt som sagt. Mina engångs som jag använder gillar inte solen och då blir dom så där 👎

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Camaro1969  
#661279 igår gick min första säck sönder.

andra säsongen de används,

ska inte köpa er av denna sort men kommer använda dem så länge det går..

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#663824 En Buster i mitten. 😍
1598785280_dsc_7837.jpg

Jag kör vedmaskinen där bak och svärfar klyver grovt vid sidan.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#664724 Ja hur har säsongen hittills gått med vedförsäljning?
Jag har ju mindre ved än jag brukar för att få lite tid i min skog. Så i år blev det 1250 m3 färdig ved. Nu börjar jag redan få räkna vad jag har kvar så jag inte översäljer mina volymer.

Men jag är glad för att jag har så oerhört många gamla trogna kunder för nya förfrågningar har varit mycket färre än vanligt. Så jag upplever en liten tröghet i marknaden även om jag lätt får slut på min ved. Den är nästan helt slut redan.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664807 Mitt intryck som liten hobbyproducent är att folk börjar sakna ved nu när löven börjat gulna, det ringer nån då och då ännu.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Robertberg  
#664971 Byggde rullar på en tippvagn i somras, det funkade över förväntan bra.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

HannuRöj  
#665009 😀Bra kontruktion med plaströr utan roterande axel.

Det ska jag kopiera! 👍

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Robertberg  
#665016 Tack! Bara kopiera du 😊

På de liggande rören är det dubbla rör, 110 och 160 mm.
Det var nog onödigt eftersom PE-rören var så glatta att stockarna glider ovanpå.
Men jag hade gjort likadant igen, för säkerhetsskull.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Camaro1969  
#665095
Vedproducent skrev:Ja hur har säsongen hittills gått med vedförsäljning?
Jag har ju mindre ved än jag brukar för att få lite tid i min skog. Så i år blev det 1250 m3 färdig ved. Nu börjar jag redan få räkna vad jag har kvar så jag inte översäljer mina volymer.

Men jag är glad för att jag har så oerhört många gamla trogna kunder för nya förfrågningar har varit mycket färre än vanligt. Så jag upplever en liten tröghet i marknaden även om jag lätt får slut på min ved. Den är nästan helt slut redan.


hobbynivå för mig, och även första året!
men när jag gjort veden klar i våras, ca 100 m3 undrade jag hur tusan man skulle bli av med det...

nu har jag bara ca 10 m3 kvar och min egen vebod är tom (dock nästa års ved)

så det har ju gått bra =)

har även beställningar till nästa år.. och fåt en del beröm för fin/torr ved så det är ju kul =)

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

ananders  
#665105
Robertberg skrev:Byggde rullar på en tippvagn i somras, det funkade över förväntan bra.


Jag har något liknande fast på huggarvagnen och jag rulla ner det direkt på vedmaskinens band. Så jag behöver inte dra fram det till bandet.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665284
Robertberg skrev:Byggde rullar på en tippvagn i somras, det funkade över förväntan bra.

Nåt sånt blir det att kopiera, tack för tipset.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Mogge8212  
#667009
Vedproducent skrev:Ja hur har säsongen hittills gått med vedförsäljning?
Jag har ju mindre ved än jag brukar för att få lite tid i min skog. Så i år blev det 1250 m3 färdig ved. Nu börjar jag redan få räkna vad jag har kvar så jag inte översäljer mina volymer.

Men jag är glad för att jag har så oerhört många gamla trogna kunder för nya förfrågningar har varit mycket färre än vanligt. Så jag upplever en liten tröghet i marknaden även om jag lätt får slut på min ved. Den är nästan helt slut redan.


Fick fram ca 175kbm iår som även för min del var första mer seriösa säsongen.
Har sålt allt utom ca 6kbm som jag lovat hålla ifall någon kund behöver fylla på lite under vintern/tidig vår.

Skulle troligen kunna sålt en hel del till så planen till nästa säsong är att dubbla mängden.
Gäller bara att få tag i stock till vettigt pris.
Inte ett enda skogsbolag som är intresserade utan får troligen smyga tillbaks till samma säljare som sist för att få tag i råvara.

Nu blir det att städa lite extra på gården för att få mer yta att ställa säckar på under nästa säsong samt bygga mig ett enkelt men förhoppningsvis stabilt stockbord för att underlätta och snabba upp produktionen.
Eventuellt även ett tak över maskinen om tid finns.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#667037 Bra jobbat @Mogge8212 :-bd
Jobba på och del gärna lite bilder som inspiration för oss andra :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#670818 Avslutar en full veckas vedkörning med 3 fulla 10 kubikslass i dag. Nu återstår en veckas leveranser av säsongen. Har varit helt ok med tanke på att Norgemarknaden är stängd helt. Inte kört en kubikmeter i Norge sen Coronan kom. Men det har löst sig och jag är mycket glad för alla mina trogna nöjda kunder.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#670853
1601672494_2020_10_02_ved_halvrd.jpg

Körde en levans idag. 40 stk 60 liters säckar med ek, bok och fågelbär.
Blev att bära på topp av det som redan fanns av ved från i fjol och året
före det, och jag reknar med att det gamla paret har ved i tre år, men
gubben envisas med att det ska vara så det räcker och lite till!
Nu har jag väl bara ett par kubik kvar att packa, och det håller jag kvar i säck
om någon gammal tant skulle få köld i sig i december och januari. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).