Öppna kategorin

Gymträning

28 inlägg 3301 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gymträning

Joakim S  
#664845 Jag undrar hur det ser ut med gymtränande bland användarna på Skogsforum, och inställningen till detta? :). Tycker ni det är ett bra hjälpmedel för att förhindra skador och att utöka uthålligheten ute i skogen, eller på vedbakken, eller är det nog med dessa aktiviteter för hålla sig i form.

Jag anser att en kombination av gym och annan kroppslig aktivitet är det bästa, då gymträning ger en god bas att stå på för att bygga upp en grundstyrka för att göra den andra kroppsliga aktiviteten lättare, och för att förebygga skador. Man mår ju bättre psykiskt också av gymträning.

I dessa coronatider var det ju många som fick sin gymträning avbruten, speciellt där jag bor, i Norge, där det var tuffare restriktioner än i Sverige. Jag hade dock turen med att ha hemmagym, som också är mitt primärgym. Jag har inte gymkort utan all träning sker hemma.

Jag tränar 4-5 gånger i veckan ca. 40 minuter per pass.
Hur ser det ut för er? :)



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Gymträning

halvproffs  
#664923 Burit och lagt ca 2ton taktegel idag så nu är det soffan som gäller. Jag ör inte lika uthållig som för 50 år sedan tyvärr 👎 😉

Användarvisningsbild

Re: Gymträning

JörgenO  
#664924 Skaffade gymkort i våras. Jag jobbar hemma varannan vecka tills vidare och insåg att det kan bli extremt stillasittande även jämfört med kontorsarbete (inga promenader till/från buss, inga lunchpromenader eller annan rörelse). Jag går varje lunchrast på mina hemmaveckor samt varannan helg och 3-4 ggr de veckor jag kan vara på kontoret.
30min löpning o sen 30 min med vikter varje gång.
Tycker egentligen det är supertråkigt men har lyssnat på P3 historia samt ”Händelser vid vatten” uppläst av Rolf Lassgård så det går rätt bra.

Avatar Fallback

Re: Gymträning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664927 Søndag, tysdag og torsdag 3 gonger i veka.
A økt : knebøy og benkpress.
B økt : markløft og stangroing
Desse øvelsene er 3 sett 5 repetisjoner.
Kvar søndag og tysdag farmers walk i tilegg, ei 20 kg vektplate i kvar hand.
Tar eit kg meir kvar veka i knebøy og markløft og 1 kg meir annakvar veka i benkpres og stangroing. Går litt lengre annakvar veke med farmers walk.
Kva synes de om opplegget mitt?

Användarvisningsbild

Re: Gymträning

Joakim S  
#664930
JörgenO skrev:Skaffade gymkort i våras. Jag jobbar hemma varannan vecka tills vidare och insåg att det kan bli extremt stillasittande även jämfört med kontorsarbete (inga promenader till/från buss, inga lunchpromenader eller annan rörelse). Jag går varje lunchrast på mina hemmaveckor samt varannan helg och 3-4 ggr de veckor jag kan vara på kontoret.
30min löpning o sen 30 min med vikter varje gång.
Tycker egentligen det är supertråkigt men har lyssnat på P3 historia samt ”Händelser vid vatten” uppläst av Rolf Lassgård så det går rätt bra.

Låter bra :) 👍. Ja, jag tänker det är speciellt viktigt för de som har stillasittande jobb med träning. Kroppen är ju till för fysisk aktivitet:).

Kan vara tråkigt ibland, men man mår ju väldigt bra efteråt:).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gymträning

Joakim S  
#664933
can skrev:Søndag, tysdag og torsdag 3 gonger i veka.
A økt : knebøy og benkpress.
B økt : markløft og stangroing
Desse øvelsene er 3 sett 5 repetisjoner.
Kvar søndag og tysdag farmers walk i tilegg, ei 20 kg vektplate i kvar hand.
Tar eit kg meir kvar veka i knebøy og markløft og 1 kg meir annakvar veka i benkpres og stangroing. Går litt lengre annakvar veke med farmers walk.
Kva synes de om opplegget mitt?

Jag tycker det ser bra ut:). Kanske få in pull-ups och militärpress också, för att komplettera med de sista basövningarna. Bra att du kör med schema, och att du försöker att öka efter varje pass👍🏻

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gymträning

Joakim S  
#664935
halvproffs skrev:Burit och lagt ca 2ton taktegel idag så nu är det soffan som gäller. Jag ör inte lika uthållig som för 50 år sedan tyvärr 👎 😉

👍🏻👏🏻. Lite komplettering med gym ibland för att undgå skador hade gjort susen 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Gymträning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664936 Din ide er bra men ikkje for meg. Iverfall ikkje millitærpress. Eg gjorde før eit program der millitærpress ingjekk. Skada meg skikkelig i høgre skulder pga øvelsen overhead press som er omtrent det samme som millitærpress. Da eg gjer no er eigentlig opptrening igjen, så eg har kutta ut over head press, iverfall inntil vidare. Eg tar heller farmers walk. Skuldrene er ganske små muskler og lette og skada virker da som.

Användarvisningsbild

Re: Gymträning

Erre  
#664937 Gick ut hårt ett år för länge sen.
Köpte årskort och skulle köra på.
Var där 3 gånger. 🤦‍♂️

Mitt damp kickade in och jag klarade inte av det där lugna nötandet med vikter.
Blev tokig.

Frun tänkte att jag skulle testa något helt annat och tog med mig på Chi gong.
Vem tror du var snabbast med alla rörelserna? 😂 🤦‍♂️
Dom andra var inte halvvägs innan jag hade vevat på å var klar.

Så jag försöker arbeta och vara igång med sånt istället.
Men skulle gärna hitta något som ger lite mer allsidig träning.

Användarvisningsbild

Re: Gymträning

halvproffs  
#664938 Hörde på Radio Gävleborg häromdan. Parkinsonsjuka tränar boxning i BK Falkens lokaler med en erfaren boxningatränare.
Alla var entusiastiska över den förbättring av deras hälsa som skett.

Användarvisningsbild

Re: Gymträning

halvproffs  
#664939
Joakim S skrev:
halvproffs skrev:Burit och lagt ca 2ton taktegel idag så nu är det soffan som gäller. Jag ör inte lika uthållig som för 50 år sedan tyvärr 👎 😉


👍🏻👏🏻. Lite komplettering med gym ibland för att undgå skador hade gjort susen 😉


Så sant så och vi har ett jättefint gym här i Hedesunda också. Tränat lite där förr men jag är nog sån som måste träna i grupp för att trivas och peppas.

Avatar Fallback

Re: Gymträning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664941 Brukar skjutsa frun till ett gym ett par gånger i veckan, sen får hon gå hem. :D
Nej, allvarligt talat så blir det en 30 eller 45 minuters promenad med hunden innan vår gemensamma frukost. Sen lika länge i skogen efter ett par timmar plus en tur på kvällen. Någon gång i veckan har jag kört ett rullskidpass eller bollat lite med hantlarna. Skulle behöva köra något för att stärka knäna men då behöver jag nog gymbesök så jag funderar på att göra frun sällskap på gymmet.
Men just nu är jag nere på gården och sliter. 💪

Användarvisningsbild

Re: Gymträning

Älgfoderodlare  
#664945 På det sätt jag arb. i skogen så är det ganska fys. krävande på många olika sätt. Men det är också mitt arb. på en Ortopedisk avd. Vi har gratis gym. på jobbet, så jag skulle nog inte klara varken eller om jag inte hade tränat mellan varven. För stamkvista 6-8h / dag, tar en del på axlar o rygg. Anv. jag dessutom stegen så följer ju mer av kroppen med. Men det blir ju samma muskelgrupper jag anv. när jag arb. i mitt ord. jobb. Så med lite extra gym. så går allt så mycket lättare. De flesta som jobbar med mig säger ofta; -" Passa ryggen " när jag själv lyfter upp en pat. ur sängen. Att jag klarar det vid 62 års ålder, har jag skogsarb. + gymet att tacka för. Aldrig haft en sjukdag t.f.a. muskel / led värk eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: Gymträning

Joakim S  
#664960
can skrev:Din ide er bra men ikkje for meg. Iverfall ikkje millitærpress. Eg gjorde før eit program der millitærpress ingjekk. Skada meg skikkelig i høgre skulder pga øvelsen overhead press som er omtrent det samme som millitærpress. Da eg gjer no er eigentlig opptrening igjen, så eg har kutta ut over head press, iverfall inntil vidare. Eg tar heller farmers walk. Skuldrene er ganske små muskler og lette og skada virker da som.

Ok, då förstår jag. Jag hade också problem med axeln för några år sedan, och då tog jag bort militärpressen. Bra att du tränar oavsett, och funnit andra övningar som fungerar :) 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gymträning

Joakim S  
#664965
Erre skrev:Gick ut hårt ett år för länge sen.
Köpte årskort och skulle köra på.
Var där 3 gånger. 🤦‍♂️

Mitt damp kickade in och jag klarade inte av det där lugna nötandet med vikter.
Blev tokig.

Frun tänkte att jag skulle testa något helt annat och tog med mig på Chi gong.
Vem tror du var snabbast med alla rörelserna? 😂 🤦‍♂️
Dom andra var inte halvvägs innan jag hade vevat på å var klar.

Så jag försöker arbeta och vara igång med sånt istället.
Men skulle gärna hitta något som ger lite mer allsidig träning.

Kanalisera dampet, och kör kortare vilopauser. 😂. Supersets kanske är något för dig (den man springer mellan 2-3 olika maskiner.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).