Motorsåg och handhållet

Stihl 500i Något att ha?

45 inlägg 12463 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663291 Nja, svårt med delar är det nog inte. Klurigt o hitta nån som vill ha med Makita o göra, kanske...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

johan eriksson  
#663298
Björn T skrev:Hej. Ingenting går upp emot en riktig Dolme. Eller hur Anders.


Vad har du gjort med den Björn? Verkar gå betydligt bättre än min 7900. 😍

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

TrioBrake  
#663308 Aja. Då har jag fått lite feedback angående 500i, även fast det inte var så mycket som jag hade hoppats på men iaf något!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663309 Ska man ha en såg att göra Pengar med o hitta grejer till snabbt o lätt är det nog fördel för 500i.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Williamm  
#663311 Är inte dolmarn tyngre än 500i? Jag hade tagit en 500i

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Erre  
#663316 Har du läst det här?

Fredrik Reuter - Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är resultatet

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

TrioBrake  
#663327

Japp japp! Men tänkte att det skulle vara kul att höra fleras intryck och erfarenheter!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Ängagärdet  
#663330 14'ink för ett sådant arbetsredskap är ju löjligt billigt egentligen!
Köp och njut!

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663360 När man har den i händerna o står vid stocken så låter det bra. Jag har provat en bra hög olika 75cc+ sågar genom åren.
När jag fick den i stocken så svalnade jag lite. Jag hade nog lite högre förväntningar.

Skulle vara roligt o se vad den går för lite mer än några kap. Kanske i lite större stock o mer svärd så man ser resultat lättare och känner bättre.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

TrioBrake  
#663444 Ska försöka få ut en demosåg på ett jobb där 15-20 träd skall omkull, lagom testbana liksom :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 500i Något att ha?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663520
Mange skrev:När man har den i händerna o står vid stocken så låter det bra. Jag har provat en bra hög olika 75cc+ sågar genom åren.
När jag fick den i stocken så svalnade jag lite. Jag hade nog lite högre förväntningar.

Skulle vara roligt o se vad den går för lite mer än några kap. Kanske i lite större stock o mer svärd så man ser resultat lättare och känner bättre.

Kan du inte testa att göra instick i stocken i stället där får man verkligen reda på vad sågen går för och gärna med varvräknare.
Att bara såga trissor är bara larvigt och bevisar inget om sågens kapacitet.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663523 Jo instick gör man ju. Det kan man knappt låta bli.
Säger väldigt mycket om skärutrustning när man står o testar såg.
Har du 5-10 stycken med samma skärutrustning så märker du lätt skillnader.
Likaså med en såg och 5-10 skärutrustningar...

Visst ser det lite tramsigt ut, kanske det kan jag hålla med om. Men med en mängd kap med samma eller olika såg i samma förutsättningar så blir det en hel del erfarenheter om annat än just vad den skär.
Är focus på nåt särskilt så är det bra om man gör just kap. Lättare att få det konsekvent och jämförbart.

Instick, kap ner, kap upp säger en hel del och är lätt att få konsekvent. Gör man samma med många så blir det rätt mycket erfarenhet man kan jämföra.

Att ta dem och göra det man ska är bäst helt klart men svårt o jämföra sågar i arbete. Då är fokus på så mycket annat.

Användarvisningsbild
TrioBrake  
#663744 Får ut demosågen på onsdag/torsdag! Och nu har det totalt blivit runt 40 träd som skall omkull hos kunden. Så det blir väldigt spännande att få se vad den går för!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

TrioBrake  
#664679 Nu har jag haft demosågen i en dag och fällt undan en hel del torrgranar, och jag måste säga att jag är rätt så imponerad.... Håller fortfarande på och vänjer mig vid att använda en Stihl... Efter morgondagen så tas det beslut om det blir ett köp eller ej 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Björn T  
#664862
TrioBrake skrev:Nu har jag haft demosågen i en dag och fällt undan en hel del torrgranar, och jag måste säga att jag är rätt så imponerad.... Håller fortfarande på och vänjer mig vid att använda en Stihl... Efter morgondagen så tas det beslut om det blir ett köp eller ej 😉


Hej. Investera en 500i låter som en bra idé. Vilken såg använder du vanligtvis till stora träd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).