Motorsåg och handhållet

Husqvarna och timmerjigg

8 inlägg 4094 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna och timmerjigg

Landsvägslyckan  
#664660 Hej

Är det någon som vet om Husqvarna Rancher 455 passar ihop med Logosols timmerjigg?(https://www.clasohlson.com/se/Timmerjig ... r308980000)

Den har ju två svärdsbultar men frågan är om de sitter ok för detta syfte.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna och timmerjigg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664705 De funkar nog att montera sågen, men det är lite liten såg att ha i timmerjigg.
Ja, jag vet Clas Olsson tycker det ska vara över 50cc.
Jag vill påstå det ska vara minst runt 70 för att funka bra, större om man kör mycket.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna och timmerjigg

Landsvägslyckan  
#664709
Mange skrev:De funkar nog att montera sågen, men det är lite liten såg att ha i timmerjigg.
Ja, jag vet Clas Olsson tycker det ska vara över 50cc.
Jag vill påstå det ska vara minst runt 70 för att funka bra, större om man kör mycket.


Tack för svaret. Ja, den är för liten för att såga mycket och speciellt snabbt men jag tänker att det kan vara värt att prova då jag bara tänkt mig några stockar för hobbybruk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna och timmerjigg

totte  
#664733 Funkar förstås med ett fåtal stockar. Grunden är att inte ha brått, gärna låta sågen vila några gånger under varje skär. Mycket välfilad kedja, väldigt lätt på hand. Skruva ut H-nålen lite så att den närapå fyrtaktar även vid rejäl belastning. Och se till först att kylflänsar och luftöppningarna för fläkten är ordentligt rena.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna och timmerjigg

johan eriksson  
#664737 Har kört lite med en hembyggd jigg, testat lite olika sågar. Höll på att få psykbryt med en såg på 70cc, funkar bäst med 85-100cc, mindre tar så fruktansvärt lång tid så man blir galen. Kör idag med 111cc. 3/8 kedja är att föredra.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna och timmerjigg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664742 Gjort vid många överbelastade såg som suttit i timmerjigg för att testa lite smått.

Om du pausar som Totte säger så låt inte varvet gå ner mycket, då fläktar det mindre.
Stanna inte den om den blir varm utan stanna upp i skäret o flippa på gasen så den går upp o fer i varv, får mycket bränsle och kylluft.
Då har den en något liten chans kanske.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna och timmerjigg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664821 Det funkar hyggligt med en liten såg även om det tar lång tid. Jag tog ut tre 6m långa 4"x8" reglar ur en tall med en HVA242 för många år sedan (innan jag blev medlem på Skogsforum, vilket på något sätt har utökat min maskinpark med större sågar 🙂 ). Gjorde ungefär som skrivs i alla råden ovan samt hade en skipfilad kedja där vartannat tandpar bara hade den vertikala delen av tanden kvar. Det var ett tips jag hittade på en amerikansk sida om snickeri. 242:an lever fortfarande 👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna och timmerjigg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664842 Skip kedjor spar kraft eftersom de skär mindre.
Finns i de flesta delningar.
Att bara ta bort högersida på topplattan och spara hörn och sida ger kanske nån vinst men hörnan är ju där och gör jobbet.
Det har funnits ruggit länge och färre skär tar mindre kraft på samma längd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).