Ny Teknik och Elektronik

app för att hitta rätt i skogen

11 inlägg 16422 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

app för att hitta rätt i skogen

Sommar  
#664541 Håller på att kolla efter app eller liknade för att hitta rätt mellan olika skiften och avdelningar. Någon som hittat bra sätt? 🤔

Vänligen :)



   TS
Avatar Fallback

Re: app för att hitta rätt i skogen

Ldsaren  
#664559 Min karta på lantmäteriet funkar bra
Gratisapp .

Avatar Fallback

Re: app för att hitta rätt i skogen

snurra  
#664563 Min Karta, där har man lyckats lägga till att skifteslinjerna du ser på kartan inte är juridiskt bindande, bara ett hjälpmedel i ditt letande

Användarvisningsbild

Re: app för att hitta rätt i skogen

Andreas.J  
#664600 Jag har nu Norras app eftersom de upprättat min skogsbruksplan och tycker det är riktigt smidigt för att se avdelningarna på de olika skiftena. Men annars har jag kört med Wehunt. Jag har där ritat upp fastighetsgränser på datorn eftersom det är lite enklare än på telefonen, vilket sen synkas när du loggar in på appen i mobilen. Där skulle man även kunna rita in skiften och avdelningar om man är lite ambitiös.

Användarvisningsbild

Re: app för att hitta rätt i skogen

Andreas.J  
#664606 Kom på att enklast kanske är att logga in på Skogsstyrelsen - då är ju skiftena redan utmärkta, och väljer man flygfotokartan så ser man hyfsad skillnad mellan bestånden, d v s avdelningarna...Fast där vet jag inte om det går att se var man själv befinner sig på kartan...

Användarvisningsbild

Re: app för att hitta rätt i skogen

Pamf  
#664631 Skogsstyrelsens webbapp funkar fint för att se var man befinner sig och med ortofotona går det hyfsat att orientera sig precis som du skrev ovan

Avatar Fallback

Re: app för att hitta rätt i skogen

forest.  
#664794
Pamf skrev:Skogsstyrelsens webbapp funkar fint för att se var man befinner sig och med ortofotona går det hyfsat att orientera sig precis som du skrev ovan



Funkar det med lantmäteriets "min karta" att se var man är på kartan?

Tänkte använda en ipad och Garmin Glo 2 någon som har erfarenhet och med funkar??

Avatar Fallback

Re: app för att hitta rätt i skogen

forest.  
#670774
Ldsaren skrev:Min karta på lantmäteriet funkar bra
Gratisapp .


kan du se live vart du är ?
går det lägga spår?

Avatar Fallback

Re: app för att hitta rätt i skogen

Brorsan  
#670783
forest. skrev:
Ldsaren skrev:Min karta på lantmäteriet funkar bra
Gratisapp .


kan du se live vart du är ?
går det lägga spår?


du ser var du är men kan inte lägga spår.
Jag använder själv garmin hundpejlen + min karta i mobilen när jag jagar.
Min karta mer och mer i jobbet för att ungefär veta gränserna och hitta dom.

Avatar Fallback

Re: app för att hitta rätt i skogen

forest.  
#670791
Brorsan skrev:
forest. skrev:
Ldsaren skrev:Min karta på lantmäteriet funkar bra
Gratisapp .


kan du se live vart du är ?
går det lägga spår?


du ser var du är men kan inte lägga spår.
Jag använder själv garmin hundpejlen + min karta i mobilen när jag jagar.
Min karta mer och mer i jobbet för att ungefär veta gränserna och hitta dom.


hur exakt är inbyggda gps i mobil o plattor? har en ipad utan gps och tänkte prova garmin GLO2 extern gps med blåtand, är det något att sattsa på eller finns det bättre grejer?

Avatar Fallback

Re: app för att hitta rätt i skogen

Sommar  
#719346 Enligt Skogsstyrelsens it-avdelning och några virkesköpare som jag frågat lär det enklaste vara att ladda ner Avenza kartapp till mobil el iPad med GPS. Där kan man sedan lägga in karta från skogsbruksplanen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).