Öppna kategorin

Rätta till en slipsten.

9 inlägg 3060 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rätta till en slipsten.

Göt  
#664503 Har en elektriskt slipsten av en typ som såldes på 80-90 talet med rätt stor sten. Stenen har blivit spårig och lite sned samt lite oval så jag undrar om någon har några tips hur man ska göra för att räta upp den, så den blir plan och hur man får bort ovaliteten



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Rätta till en slipsten.

Arvid0  
#664519 Hur händig är du? Förr så tog man ett rör eller vad man hade till hands och satte mot anhållet (om det fanns något) på slipsten och slipade/hyvlade ner ovaliteten. Tormek har en smart "svarv" som man skruvar över slipstensytan samtidigt som stenen snurrar.
https://www.tormek.com/sweden/sv/tillbe ... er-stenen/



Något liknande bör man kunna få ihop med en svets, gängstång, muttrar och lite skrotjärn.

Användarvisningsbild

Re: Rätta till en slipsten.

Göt  
#664522 Smart nu fick jag lite att fundera på Tack :-bd 🤗

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rätta till en slipsten.

Daniel Ivarsson  
#664524 Min var både oval och konvex. Jag skruvade dit ett plank som mothåll och satte dit vinkelslipen med en stenskiva och slipade samtidigt som stenen roterade. När den var hyfsad så svarvade jag det sista med änden på ett rör. Därefter så fick stenen stå och snurra med en bred järnbalk emot den som glättade ytan.

Användarvisningsbild

Re: Rätta till en slipsten.

Göt  
#664527 Tack 🤗 :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rätta till en slipsten.

totte  
#664545 Det där med vinkelslipen har jag kört med, funkade bra, men rekommendationen är mycket stark, UTOMHUS!!!

Användarvisningsbild

Re: Rätta till en slipsten.

Daniel Ivarsson  
#664581 Utomhus är ett måste, att jobba rätt i vind är också ett måste. Det dammar nåt jävulskt.

Användarvisningsbild

Re: Rätta till en slipsten.

JensSkoog  
#664610
totte skrev:Det där med vinkelslipen har jag kört med, funkade bra, men rekommendationen är mycket stark, UTOMHUS!!!

Men låt bli att ha vatten på stenen när du kör vinkelslipen :mrgreen:
Gjorde det, och plötsligt kände jag hur
elen tog väg genom mig och till marken
så hela gubben darrade :wink:

Användarvisningsbild

Re: Rätta till en slipsten.

Göt  
#664677 Tack Jens :-bd 🤗 inte kul att få ström genom kroppen

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).