Skogsnyheter

Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

52 inlägg 12666 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Elmhult  
#664442 Jösses! Samtidigt otroligt beklagligt att SVT ska behöva vara såhär. Man blir tamefan ledsen. 👎

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

isteskog  
#664445
JörgenO skrev:Här är längre tweet från regissören.
Kul/märkligt att han är så ärlig. I och med att han lär förlora SVT som kund bör man ju fundera om det verkligen är sant eller ett fake-konto. Men tills dess... Twitter är helvilt just nu!

Verkar ju som rena självmordet om man vill få in fler filmer/reportage till SVT? Men är det sant så sänder det ju lite intressanta vibbar om hur det står till med statsmedia ...... 🤔

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Älgfoderodlare  
#664452 Att SVT har haft denna vinklingsprofil är ju inget nytt. Det har ju förekommit sedan Robert Lind's dagar. Tyvärr kan det ju på 2 sätt innebära att den idag etablerade skyttegravs retoriken bibehålls. Dels för att SVT sänder denna typ av program där en ensidig men inte allt för hård kritik framförs mot det av dom förhatliga storskogsbruket. Men å andra sidan också för att vi på denna sida, reagerar på ett lika förväntat sätt. Men om vi lämnar SVT's roll som förmedlare och ser till det som togs upp i filmen, är det helt o hållet bara " skitprat " i våra öron ? För handen på hjärtat o med en viss självkritik, så visst finns där fakta som återspeglar en del av den verklighet som finns i Svenskt skogsbruk idag. Men den fråga som jag skulle vilja ställa mot den info. filmen vill förmedla är; - Varför ser man från naturskyddshåll det som enda möjlighet att ha höga naturvärden, via att ett speciellt område måste skyddas ? Jag upplever ju inte att naturvärden är något statiskt, snarare tvärt om. Det mest bestående i naturen är förändring, så; naturvärden skapas / förändras / försvinner. För även om det i filmen pratades mest om våra nordligaste områden där mycket specifika arter kräver unika miljöer, så kan ju lika fullt höga naturvärden skapas / underhållas / försvinna o förnyas även på andra platser i Sverige. Men det utesluter ju inte ett brukande för det. På våra marker har jag den upplevelsen att jag ser likartade värden på olika områden över tid. Dom flyttar ju liksom med allt eftersom skogen förändras, min skötsel av områdena förändras. Men jag tror inte att det varit i samma omfattning om jag INTE gjort något av det jag gör. Så min påverkan genom mitt sätt att bruka min skog, har nog påverkat mer i positiv riktning, än om jag bara låtit den vara eller följt med strömmen.

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Fredrik Reuter  
#664468 Ska man tro inlägg på Twitter så är hela filmen ett grepp för att lura SVT och visa på att SVT har en dragning åt miljöhållet och vänster gällande politik. En av producenterna har skrivit på Twitter att filmen har tagits fram i syftet att SVT skulle nappa och köpa in den.

Stämmer detta så är de som medverkat i filmen samt SVT lurade och syftet till detta vet jag inte, kanske politiskt?

https://twitter.com/adolfssonaxel

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Camaro1969  
#664474 lurade?

han säger ju att han medvetet låtit de som lutar åt vänster medverka för att passa svts agenda

jag har ännu inte sett "dokumentären" men ska med nöje se den så fort tid ges

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Fredrik Reuter  
#664482 Ja, så tolkar jag det.

Det blir som att ett produktionsbolag skulle höra av sig till Skogsforum och fråga om vi vill vara med och göra en film om vilka skördare som kan avverka skog snabbast. Skulle jag då göra en enkel research och se att producenten är aktiv i Miljöpartiet så skulle jag ana ugglor i mossen...

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Älgfoderodlare  
#664495
Fredrik Reuter skrev:Ska man tro inlägg på Twitter så är hela filmen ett grepp för att lura SVT och visa på att SVT har en dragning åt miljöhållet och vänster gällande politik. En av producenterna har skrivit på Twitter att filmen har tagits fram i syftet att SVT skulle nappa och köpa in den.
Stämmer detta så är de som medverkat i filmen samt SVT lurade och syftet till detta vet jag inte, kanske politiskt?
https://twitter.com/adolfssonaxel


Jag tänkte lite som dig till att börja med också Fredrik. Att de medverkande skulle på nåt sätt vara lurade, att via sina uttalanden o redovisningar skapa en bild av den sit. som de upplever att svenskt skogsbruk befinner sig i. Och göra det så att filmskaparna skulle kunna tjäna pengar på deras bekostnad genom att då få filmen såld till just SVT. Men samtidigt fick de ju också säga vad de vill ha sagt till det svenska folket de som medverkande. Så de som är lurade är ju SVT samt de som ser filmen. Men går det att göra en objektiv / opartisk film om den svenska skogen o storskogsbruket, med den nivå på motsättning som finns mellan företrädare o motståndare till det.

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

fendt311  
#664529 Verkar som nyheten sprids. https://www.expressen.se/nyheter/dokume ... llade-svt/

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Fredrik Reuter  
#664556 Intressant info i länken som Fendt311 länkade in.
Det blir en fråga om vem man ska lite på.

Adolfson (som sade på Twitter att han trollat SVT) får inte medhåll från varken kollegan på produktionsbolaget eller huvudrollsinnehavaren i filmen. Enligt dem har Adolfson enbart varit med sporadiskt i produktionen och inte haft något inflytande på utformningen av filmen.

Någon ljuger uppenbarligen här, eller vad tror ni?

Antingen så vågar inte de andra erkänna att Adolfsons story är sann. Eller så har Adolfson fått kritik inom sitt parti och kör detta race för att inte tappa inflytande som politiker?

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Älgfoderodlare  
#664568 Nu finns väl den risken att de medverkande i filmen kan bli riktigt lurade, när fokus tas från filmen till att istället ge uppmärksamhet åt den konflikt som uppstått mellan filmmakarna. Avsikten med filmen från början, blir ju då att förlora sitt värde åt båda hållen. Kontentan kan ju bli att de båda åsiktssidorna ang. svenskt skogsbruk, gräver ner sig ytterligare. Filmen blir att bara så ännu mer split i ett redan infekterad åsiktskrig.

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

fendt311  
#664574 För att göra en sådan här grej måste det ha hänt något. Företaget Three piece media produktion, kommer knappast få något mer jobb. Det handlar om pålitlighet. Antingen har det hänt något i företagets strategi. Eller så har han trampat någon stor på tårna. Eller så är han otroligt blåögd eller berusad. För han har förstört sin egen framtid, karriär. För väldigt lång tid framöver. För än om han går ut med detta för att få behålla något uppdrag. Blir han ändå bortplockad snabbt efter ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

generationsskifte  
#664626 Följde debatten på Twitter angående denna dokumentären igår, väldigt intressant må jag säga. Regissören drog verkligen ner byxorna på den vänsterblivna redaktionen som styr public service med järnhand. Att de fick lägga avgiften på skatten är faktiskt inte så konstigt, vem vill frivilligt betala för denna typ av indoktrinering?

Avatar Fallback

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Avslutat-03  
#664640 Då kanske du också såg att det började komma fram andra saker som grumlade till bilden något.

https://www.expressen.se/nyheter/dokume ... llade-svt/

Avatar Fallback

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664644 Kollade på programmet igår. Verkar jobbigt att behöva åka till Alaska fullastad med prylar och skrika in i kameran för att "komma närmare naturen". Tror att många av oss är närmare naturen varje dag än de som ska "maxa" varje ögonblick.
Poängen att viss orörd skog ska skyddas för framtiden känns rimlig, har svårt att förstå att inte det ska gå att kombinera med produktionsskogsbruk. Känns onödigt att framställa skogsägare som pengagiriga skövlare.
Med tanke på produktionens kvalitet tror jag inte att framtiden var lysande för Three piece ändå.

Avatar Fallback

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

r93  
#664680 Lars Wilderäng skrev faktiskt en träffande sak på twitter ”Att förneka att SVT är vänstervridet är som att förneka att SvD är högervriden”

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).