ATV och UTV i skogen

tips och råd köp av atv på gården

22 inlägg 10213 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: tips och råd köp av atv på gården

Peter93  
#652555
Temlav skrev:Nu har jag varken skog eller hästar, men får myyycket snö varje vinter.
Jag har en Canam Outlander Max 570 Pro (eller vad den nu kan heta...) som ”stugmoped/extrabil” och snöstyrare.
Traktorregistrerad, 40 km/h, utan hjälmkrav och behöver inte kontrollbesiktas.
Med kedjor på, och en ”vanlig”, rakt skuren Canamplog med sidogavlar, så styr man duktigt stora (Norrländska) snölass framför sig, så där behöver du nog inte fundera så mycket om du klarar dig eller inte... Får man inte fäste nog för att köra iväg allt första gången, så lyfter man plogen lite och kör 2 gånger.
Men all snö ska styras bort, det är ingen traktor med möjlighet att lyfta upp snön i en hög.
Så det gäller att ha en strategi klar, om man ska ha plats att styra undan snön heeela vintern.

På denna sitter man 2 pers bekvämt och lagligt, och kör iväg till glasskiosken, badstranden, pizzerian, fiskesjön, eller hjortronmyren.
Livsfarligt med ATV?? Njae, det kan jag inte tycka. Visst är man lika oskyddad som på en moped, men är man nykter och kör med insidan av skallen, så torde man överleva länge... Speciellt om man använder hjälm, trots att det inte är lagkrav.
En UTV ger ju egentligen bara lite bättre väderskydd och en rullbåge. Du är i övrigt lika oskyddad. Plasten runtomkring är inget skydd vid en ev kollision...
Varmare med UTV, javisst, men jag plogar med min ATV när det är -25, och det går hur bra som helst!
(handlar som alltid BARA om hur man klär sig)

Jag har funderat skarpt på att införskaffa en frontmonterad slagklippare, typ finska Rammy, för att slå dikeskanterna efter vår väg.. MEN det har inte blivit nån affär ännu, då prislappen är lite hög för att motivera detta, då mitt behov inte är jättestort. Får bli röjsåg med slyklinga ett tag till...

Jag har även en liten tippvagn (med elektrisk tipp) att hänga bakpå, och köra småpryttlar eller grus/sten/stubbar/jord.
Stor skillnad mot att köra skottkärra.

Det är alla redskap jag har, så de andra du funderar på har jag ingen uppfattning om, men mitt stalltips är alltid: Satsa lite mer, på en produkt med högre kvalitet, så kommer du att vara mera nöjd, under en längre tid. Du får vad du betalar för!


Tänkt lite samma med en utv skönt att kunna bränna till affären med den. Men känns lite segt att åka i 40 hela vägen

Hur är CF Moto om man jämför med Polaris maskinerna ?

   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: tips och råd köp av atv på gården

Elmhult  
#652563 Ang säkerhet i ATV så känns diskussionen nästan som jag kan tänka mig det var angående störtbåge på traktorer på femtio/sextiotalet. Hursomhelst, en utv är ju mer praktisk och priset är ofta detsamma. Sen kanske man inte vill bli omkramad av alla passagerare man tar med sig. Så varför välja atv om man inte ska snirkla sig fram i trånga utrymmen?

Avatar Fallback

Re: tips och råd köp av atv på gården

Avslutat-01  
#652600
Peter93 skrev:
bork skrev:
1593378280_7d5d17f4-3652-48ce-a395-0ef90654a178.jpeg

dåliga bilder men mest för att ge om en uppfattning om snödjupet här
en cf moto 500,kör med kedjor runt om för att få ner kraften


Hur blir det utan kedjor ? Går det inte alls eller går det bara sämre?
Vad kostar en uppsättning av kedjor ?


har ärligt talat inte testat utan.
jag har biltemas som kostar 400-600 kr paret...de sitter på nästan hela året då jag använder min till snöröjning och vedkörning

Avatar Fallback

Re: tips och råd köp av atv på gården

Avslutat-01  
#652602
Peter93 skrev:
Temlav skrev:Nu har jag varken skog eller hästar, men får myyycket snö varje vinter.
Jag har en Canam Outlander Max 570 Pro (eller vad den nu kan heta...) som ”stugmoped/extrabil” och snöstyrare.
Traktorregistrerad, 40 km/h, utan hjälmkrav och behöver inte kontrollbesiktas.
Med kedjor på, och en ”vanlig”, rakt skuren Canamplog med sidogavlar, så styr man duktigt stora (Norrländska) snölass framför sig, så där behöver du nog inte fundera så mycket om du klarar dig eller inte... Får man inte fäste nog för att köra iväg allt första gången, så lyfter man plogen lite och kör 2 gånger.
Men all snö ska styras bort, det är ingen traktor med möjlighet att lyfta upp snön i en hög.
Så det gäller att ha en strategi klar, om man ska ha plats att styra undan snön heeela vintern.

På denna sitter man 2 pers bekvämt och lagligt, och kör iväg till glasskiosken, badstranden, pizzerian, fiskesjön, eller hjortronmyren.
Livsfarligt med ATV?? Njae, det kan jag inte tycka. Visst är man lika oskyddad som på en moped, men är man nykter och kör med insidan av skallen, så torde man överleva länge... Speciellt om man använder hjälm, trots att det inte är lagkrav.
En UTV ger ju egentligen bara lite bättre väderskydd och en rullbåge. Du är i övrigt lika oskyddad. Plasten runtomkring är inget skydd vid en ev kollision...
Varmare med UTV, javisst, men jag plogar med min ATV när det är -25, och det går hur bra som helst!
(handlar som alltid BARA om hur man klär sig)

Jag har funderat skarpt på att införskaffa en frontmonterad slagklippare, typ finska Rammy, för att slå dikeskanterna efter vår väg.. MEN det har inte blivit nån affär ännu, då prislappen är lite hög för att motivera detta, då mitt behov inte är jättestort. Får bli röjsåg med slyklinga ett tag till...

Jag har även en liten tippvagn (med elektrisk tipp) att hänga bakpå, och köra småpryttlar eller grus/sten/stubbar/jord.
Stor skillnad mot att köra skottkärra.

Det är alla redskap jag har, så de andra du funderar på har jag ingen uppfattning om, men mitt stalltips är alltid: Satsa lite mer, på en produkt med högre kvalitet, så kommer du att vara mera nöjd, under en längre tid. Du får vad du betalar för!


Tänkt lite samma med en utv skönt att kunna bränna till affären med den. Men känns lite segt att åka i 40 hela vägen

Hur är CF Moto om man jämför med Polaris maskinerna ?


kan inte svara på hur Polaris är men min cf har jag bytt följande : bromsslang ( inga spacers i början så kedjan slet av den )
belägg i kopplingen

den är en -13 som används till snöröjning,vedkörning och att köra sågar + bränsle när jag hugger

Användarvisningsbild

Re: tips och råd köp av atv på gården

Claes Stanley  
#664368 Jag kör en Honda trx 420 med en Honda plog och den funkar kanon.
Än så länge har jag inte haft några problem med snödjupet även fast jag inte kör med kedjor (planen är dock att införskaffa).

Avatar Fallback

Re: tips och råd köp av atv på gården

Hema  
#664388
Peter93 skrev:
bork skrev:
1593378280_7d5d17f4-3652-48ce-a395-0ef90654a178.jpeg

dåliga bilder men mest för att ge om en uppfattning om snödjupet här
en cf moto 500,kör med kedjor runt om för att få ner kraften


Hur blir det utan kedjor ? Går det inte alls eller går det bara sämre?
Vad kostar en uppsättning av kedjor ?

Jag kör utan kedjor, men med lågt däcktryck. Sålänge jag har i fyrhjulsdriften, funkar det bra.

Avatar Fallback

Re: tips och råd köp av atv på gården

PeterJeffrey  
#667814
Peter93 skrev:
bork skrev:
Vad kör du med för atv? Tänker att den måste ha lite power för att klara trycka mycket snö framför sig ?
[/quote]

Det handlar inte om hur mkt power du har i maskinen.. snarare om hur bra fäste dvs kraftöverföring ner i backen du har.
Har en kompis som plogar sin rel. branta väg upp upp till huset med sin gamla Husqvarna rider med 2wd! Med kättingar så matar de bara på!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).