Motorsåg och handhållet

Hona Cylinder 550?

78 inlägg 15207 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Erre  
#663936
knaggen skrev:Då skulle du ha mätt höjden på cylindern först för dom däckar den efter nickasil behandlingen så cylindern blir några tiondelar lägre .

Jag var aldrig på den nivån så jag stördes av att bli av med någon hk. 😁

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664031
knaggen skrev:
Erre skrev:Lämnade en cylinder till min 250 cross för många år sen till lokala mc butiken.
Fick tillbaka min cylinder till en bråkdel av kostnaden mot en ny. Men då var det till en cross som sagt. När det gäller motorsågar är det nog inte lönt.

Då skulle du ha mätt höjden på cylindern först för dom däckar den efter nickasil behandlingen så cylindern blir några tiondelar lägre .

Varför gör dem det?

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

DalslandsAnders  
#664115 Fick iallafall tag på våtslippapper, i kornstorlek 400, 600, och 1000.
Har goda förhoppningar iallafall.
Alltid kul att lära sig något nytt.
Misstänker att man inte ska slipa i kolvens riktning iallafall.
O man ska väl bara slipa där det behövs, alltså inte i hela cylinderloppet.
Tack så länge!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664119 Man kan dra runt det så hela ytan blir repad nåt lite. Microskopiskt tunna repor blir det. Vet inte om det gör nån nytta eller skada.

Jag rensar bort det som inte ska vara där. Är det repor ovanför utblås (oavsett fram, bak, sidan) blir den kasserad. Annars brukar jag prova.

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664145
Mange skrev:
knaggen skrev:
Erre skrev:Lämnade en cylinder till min 250 cross för många år sen till lokala mc butiken.
Fick tillbaka min cylinder till en bråkdel av kostnaden mot en ny. Men då var det till en cross som sagt. När det gäller motorsågar är det nog inte lönt.

Då skulle du ha mätt höjden på cylindern först för dom däckar den efter nickasil behandlingen så cylindern blir några tiondelar lägre .

Varför gör dem det?

Hoppas på svar, är lite nyfiken.

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Fredi  
#664206 https://www.blixtensracing.se/
Här en firma i Sverige som nikasil behandlar cylindrar. Här i Finland vet jag att de skickat cylindrar till Belgien på behandling, månne blixtens racing gör det själva i Sverige eller nån annan firma?

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Pamf  
#664253 9:30 in i detta avsnitt av snowrider tv så hälsar de på hos blixtens racing.


Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664297 Jahapp. De skickar till Holland. Många gör det. Det krävs lite volymer för det ska bära sig ekonomiskt. Rätt många moment innan ny beläggning är på plats. I Turkiet finns en fabrik som pysslar med sånt här med.
Chrom användes innan nikasil rätt länge och det finns nog de som chromar lopp fortfarande. Fanns i Polen med vet jag, osäker på de finns kvar. Ruggigt billiga var de i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664441
Mange skrev:
Mange skrev:
knaggen skrev:Då skulle du ha mätt höjden på cylindern först för dom däckar den efter nickasil behandlingen så cylindern blir några tiondelar lägre .

Varför gör dem det?

Hoppas på svar, är lite nyfiken.

Det blir nog inget svar av dig, Knaggen..

Avatar Fallback

Re: Hona Cylinder 550?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664535 Dom däckade cylindern för att det komm nickasil på tätning ytorna.

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664560 Ok. Tack för svar!

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

DalslandsAnders  
#670036 Kan ju återrapportera lite, hur det gått med detta!
Cylindern blev honad, först med slippapper kornstorlek 600, sedan 700, o slutligen 1000.
Kanske överarbetat, men ville vara försiktig.
Allt utom en liten repa gick att få bort.
Så jag satte ihop den, i med ny kolv, o sedan har jag mycket lugnt o metodiskt kört in den.
3 tankar nu, där dom 2 första tankarna kördes utan fullgas, vid körning av trissor.
Den tredje tanken så släppte jag på lite mer gas, o lät den gå hårdare.
O det verkar fungera, sågen går så bra som den ska.
Kört kanske 40-50 asp-trissor
Kanske överdrivet försiktig, men ville att allt skulle sätta sig ordentligt.
Ska köra en sista tank, sedan blir det återlämning till ägaren :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hona Cylinder 550?

Avslutat-02  
#670037 Bra jobbat.
Inget fel i att vara försiktig.
Man kan begränsa skadorna på det sättet.

Väldigt bra att du renoverade den där cylindern och visade att man kan bara man vill och orkar bry sig, istället för att kasta köpa nytt..
Kunden kommer garanterat att skicka fler bekanta till dig och det är vinn vinn.. Cash is King in the end... 👍

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670390 Har funderat en del på detta och inkörning.
Att köra in såg är inte nåt man normalt gör.
Det mesta är tempererat o klart innan montering.

Att tokvarva utan belastning är nog det enda man inte ska och det är klokt o låta bli även sen.

Bra bränsle, rätt mängd o kör som du lånat grannens o kommer på att han snart är hemma.

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

DalslandsAnders  
#670393 Så är det ju, men jag tog alla försiktighetsåtgärder jag kunde, så kolven skulle anpassa sig så bra som möjligt.
Om det var nödvändigt eller inte, kommer vi aldrig få reda på, men det fungerade 😀

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).