ons 02 sep 2020, 10:02#664308
Jo så är det, så inte så konstigt att motorn betett sig som den har. Min teori är att jag en längre tid haft en liten spricka i topp packningen. Jag har ignorerat problemet lite med ett visst övertryck i vevhuset, det har kanske högst läckt ut någon tesked olja vid en heldags körning. Efter en tid har sprickan blivit större och till slut har den börjat bränna olja. Komportionen går givetvis ut från cylinder 3 och skapar ett tryck i vevhuset varav den brända oljan spyr ut genom vevhusventillationen.
Topp, ventiler och foder ser fina ut. Så nu blir det en liten motorrenovering/service. Ny sotningssats, nya spridare, nya bränsle- och oljefilter samt nytt luftfilter och insugsgummi. Ca 1700kr för allt varav spridarna var det dyra.....ca 600kr.
Dessa gamla slitvargar! Blir nog svårt o producera maskiner idag med lägre totalekonomi. En dunk diesel räcker hur länge som helst och delar och service kostar ungefär som kostnaden för o slå upp portarna till märkesverkstäderna när man ska serva nya maskiner!
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem