Traktorer och processorer

Renovera mf35 3cyl Perkins?

15 inlägg 10703 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Renovera mf35 3cyl Perkins?

Seb macahan  
#663925 Hej. Nu har trotjänaren lämnat in handduken.
Blå oljerök från vevhusventillationen och övertryck i blocket i form av bubblande olja från oljestickan. Ja jag vet, låter inte bra. Men startar lätt och går, men kanske lite dålig ork. Jag befarar kolv, kamring, foder och eller ventiler skulle kunna vara så enkelt som toppacknig men troligen inte.
Någon som råkat ut för liknande och i så fall, är det lönt o renovera eller ska man försöka hitta en utbytes motor. Motorn är Perkins 3cyl den lite nyare med krom foder.
Lite kul o renovera men samtidigt finns det tusen andra projekt just nu...



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Renovera mf35 3cyl Perkins?

tallen100  
#663928 Kom det plötsligt?
Kan ju vara en kolvring som fastnat om den stått länge eller gått mycket på tomgång och obelastad, och då kan det hjälpa att låta traktorn arbeta rejält, tex tung vagn uppför backar..

Annars lyft av toppen och se hur det ser ut, med kolvar, ringar, foder och ventiler.
Tror nog det är vettigare att renovera om det behövs, än att byta motor, är väl hyfsat lättskruvat och vettiga priser på reservdelar.
En "ny" motor kostar nog en hel del och det medför ju oxå en del skruvande.

Användarvisningsbild

Re: Renovera mf35 3cyl Perkins?

Seb macahan  
#663932 Det har nog kommit lite successivt. Började med något lite högt tryck vilket man kunde se på oljestickan vid lite högre varv. Tidigare i våras kunde man skönja lite blårök runt motorn, trodde då att röken kom från bränd olja från stickan och det var inte särskilt mycket. Nu har det eskalerat till o bli en rökmaskin vid belastning. På tomgång ryker den inget. Den står för en vedmaskin och körs hyfsat regelbundet vår och höst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera mf35 3cyl Perkins?

Seb macahan  
#664106 Kan man ha sån tur???? Så här ska i alla fall inte en topplocks packning se ut 😁
Får göra lite mer analys innan man ropar hej!

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovera mf35 3cyl Perkins?

tallen100  
#664110 Kanon 👍 ibland kan man ju bli på gott humör av en trasig topplockspackning 🤣
Ja passa på och kolla över resten när toppen ändå är av

Användarvisningsbild

Re: Renovera mf35 3cyl Perkins?

Fredi  
#664210 Nån där jäklar slipper nog trycket till vevhuset i varje fall, blåst den rejält 😀

Avatar Fallback

Re: Renovera mf35 3cyl Perkins?

PAA  
#664252 Oj! håller med, det måste trycka till bra i nog i vevhuset, det trasiga på packningen leder väl direkt till utrymmet där kamaxeln huserar?

Användarvisningsbild

Re: Renovera mf35 3cyl Perkins?

Seb macahan  
#664308 Jo så är det, så inte så konstigt att motorn betett sig som den har. Min teori är att jag en längre tid haft en liten spricka i topp packningen. Jag har ignorerat problemet lite med ett visst övertryck i vevhuset, det har kanske högst läckt ut någon tesked olja vid en heldags körning. Efter en tid har sprickan blivit större och till slut har den börjat bränna olja. Komportionen går givetvis ut från cylinder 3 och skapar ett tryck i vevhuset varav den brända oljan spyr ut genom vevhusventillationen.
Topp, ventiler och foder ser fina ut. Så nu blir det en liten motorrenovering/service. Ny sotningssats, nya spridare, nya bränsle- och oljefilter samt nytt luftfilter och insugsgummi. Ca 1700kr för allt varav spridarna var det dyra.....ca 600kr.
Dessa gamla slitvargar! Blir nog svårt o producera maskiner idag med lägre totalekonomi. En dunk diesel räcker hur länge som helst och delar och service kostar ungefär som kostnaden för o slå upp portarna till märkesverkstäderna när man ska serva nya maskiner!

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovera mf35 3cyl Perkins?

PAA  
#664329 Skönt att topp, kolvar och foder klarat sig bra 👍 ! Byta kolvar och foder känns i vart fall för mig som en bra mycket mer avancerad operation.
Du funderar inte på att plana toppen medans den liks är avplockad? Jag bytte toppackning på en BM 430 i sommar, och det fick lov att bli en planing för att ge nya packningen bästa möjliga chans att täta, om än jag tyckte toppen såg rak ut med en stållinjal.
Den traktorn hade i och för sig gått varm, då kompressionen letade sig till kylkanalerna och rubbade cirkulationen. Toppen satt nåt infernaliskt, då sot packat sig som cement emellan topp och pinn-bultar.

Användarvisningsbild

Re: Renovera mf35 3cyl Perkins?

Seb macahan  
#664331 Jag satte upp toppen och mätte den med stållinjal. Denna traktorn har aldrig gått varm i min eller förra ägarens ägo, givetvis kan det hänt tidigare men jag köpte den just pga att de som hade haft den tillbaka i tid hade varit noga med servíce och skötsel. Man kan aldrig vara säker men med de verktyg jag hade vill jag nog påstå att toppen är helt plan.
Det har funnits tankar på att totalrenovera hela traktorn till "nyskick" och när motorn nu började krångla såg jag framför mig en totalrenovering av först motor och sedan hela maskinen. Ett kul projekt om tid finns. Tyvärr så finns nog inte den tiden. Håller precis på att avsluta "grabbens" Volvo Duett A-traktor som redan tagit för mycket tid...... Så för Mf35 får det nog vänta med att gör "mer än nödvändigt" tills barnen är utflugna.
Det är väl bra o ge toppen alla bästa tänkbara möjligheter att bli tät, men jag tror att jag är första man att lyfta toppen på denna maskinen och det ser väldigt bra ut. Ska man vara pet noga skulle man väl egentligen bytt och slipat in nya ventiler också, men som sagt nu provar vi med ny packning och håller tummarna för att det ska räcka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovera mf35 3cyl Perkins?

PAA  
#664336 Det gör du rätt i! det är ju inte nåt jättejobb att riva av toppen igen om packningen nu inte skulle hålla, och packningen kostar ju heller inte många hundringar.
Och ja, dom är ju förbaskat trivsamma dessa "gamm-traktorer", och det mesta som krånglar kan man göra nåt åt själv. 🙂

Avatar Fallback

Re: Renovera mf35 3cyl Perkins?

tallen100  
#664419
Seb macahan skrev:Dessa gamla slitvargar! Blir nog svårt o producera maskiner idag med lägre totalekonomi. En dunk diesel räcker hur länge som helst och delar och service kostar ungefär som kostnaden för o slå upp portarna till märkesverkstäderna när man ska serva nya maskiner!

Ja såna grejor kommer nog aldrig att tillverkas igen, tyvärr.
Tveksamt om dagens traktorer ens är körbara när dom är hälften så gamla som din 35a 🤔

Användarvisningsbild

Re: Renovera mf35 3cyl Perkins?

Göt  
#664511 Läste någonstans att den där motorn är den som är billigast, i reservdelar, att renovera av alla traktormotorer.

Användarvisningsbild

Re: Renovera mf35 3cyl Perkins?

totte  
#664533 Med en stållinjal av bra kvalitet får man mycket bra indikation. Ojämnheter på några få hundradelar syns tydligt som ett blåaktigt skimmer under kanten.

Avatar Fallback

Re: Renovera mf35 3cyl Perkins?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664914 Fräsa ventilsäten och slipa ventiler kanske, när det ändå är isär.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).