Skogsmiljö och Trädlära

"Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

135 inlägg 41758 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66317 Varje gång jag hör en jägare säga att det är ont om älg vikar jag mig dubbel av skratt.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66319 Älgar o rådjur är värsta skadegörarna i skogen 😡
Enda som hjälper är viltstängsel. Där vi har tallmark planerar vi för viltstängsel redan
vid avverkning. Har högstubbar som staketstolpar.
Kan man låna några vargar från Norrland :?:

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66345 Vad borde det kosta att arrendera en hektar tallmark? Här i AC län räknar man ca 500-1000:-/ha skog i avkastning.Hur mycket minskar detta med de älgskador vi har idag på tall?

Även jag har funderat på att ställa naturliga stängselstolpar redan vid avverkning,men jag har aldrig sett någon som gjort så. Hur har det fungerat? Vore kul att ha en bit oförstörd skogsmark.Här i norr är det dock svårt att räkna hem kostnaden då den skall förräntas i 90-100 år.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66357 Har ni läst hela artikeln?
Här kommer några citat:

1.
Om jägareförbundet: "På grund av alla öppna stormhyggen ser man numera många fler älgar än förut. Därefter följer följande fantastiska konstaterande: " Antalet observationer är som sagt inte lika med antalet faktiska älgar."
Alltså, när du ser en älg kanske det inte är en "faktisk älg"?!?"

2.
"Detta påstående följs upp av något som väl får betraktas som ett självmål av Jägareförbundet: "Ett stort problem är att en allt mindre andel av den avverkade skogen föryngrats med tall ""

3.
"det väl bättre att markägarna fortsätter som nu och betalar jägarnas fritidsnöje."


Mina komentarer till citaten:

1. Det är väl ganska logiskt att man ser fler älgar om det inte är massa träd i vägen.

2. Det är väl ett känt problem för hela skogsbranschen, ju mer tall som planteras desto mindre risk att den betas.

3. Jag tror markägaren är mer beroende av jägaren, än jägaren markägaren.

Nog är det så att det har blivit mer älg nu. Men jag tror att det är stora variationer i landet. Dessa problem löses bäst lokalt i de älgskötselområden som finns.
Markägare är för dåliga på att ställa krav på sina jägare.

Det kanske vore bättre om jägaren fick "skottpeng" på älgen av markägaren, om det nu finns så stora pengar att tjäna?

Dom stora herrarna som nu skriker att det måste skjutas mer älg, ser ju endast till ekonomi.
Det ska finnas både älg och tall, påverka era älgskötselområden. Det fungerar mycket bra.

Jag är både markägare och jägare.

   TS
Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66362 2. Ju mera tall som planteras desto mera mat för älgarna!
Jag har ett område där vi högg ner all gran för att få fram ett blandskogsområde. Där växer
nu björk, rönn, sälg, ek, asp, tall, och gran.
Vilket trädslag i detta smörgåsbord är betat tror ni?

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66365 Ju mer mat för älgarna, desto fler älgar. Ju fler älgar, desto mer betesskador.

Problemen löses inte alls lokalt, eftersom de lokala jägarna tycker det finns för lite älg, och skjuter inte tilldelningen de får av länsstyrelsen.

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66368
Mangan skrev:Ju mer mat för älgarna, desto fler älgar. Ju fler älgar, desto mer betesskador.

Problemen löses inte alls lokalt, eftersom de lokala jägarna tycker det finns för lite älg, och skjuter inte tilldelningen de får av länsstyrelsen.


Alltså, här ska man nog inte dra "jägarna" över en kam. Det finns hos oss en stor medvetenhet om problemet och en bra dialog så hos oss skjuts det nog med älg. Men å andra sidan så är Dalarna i senaste Jakttidningen ett landskap som har en nedåtgående älgstam.

För egen del så är det ganska lite av älgskador, tack och lov. Att börja få lov och "stängsla skogen" låter väldigt knepigt. Hoppas verkligen jag slipper den sortens problem på den nu på nyligen framröjda tallföryngring.

Kan man inte täcka skogen med automatiska rörelselarm, till slut borde väl älgarna, och allt annat löst i skogen ha blivit tillräckligt skrämda för att hållla sig borta. :lol:

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

wigge  
#66373 från citatet... Hur kan en markägare vara mer beroende av en jägare än tvärtom ?
om jägaren ej har en markbit vars skall han då jaga? var de dummaste jag har läst på länge...

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66376 Här i norr är det socialt besvärligt att bråka med jaktlaget ang älg. Jag har möjlighet till egen A-licens och med fri kalvjakt skulle man kunna hålla ett hårt jakttryck,men jag prioriterar en god relation till mina grannar.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66387
wigge skrev:från citatet... Hur kan en markägare vara mer beroende av en jägare än tvärtom ?
om jägaren ej har en markbit vars skall han då jaga? var de dummaste jag har läst på länge...


1. Det finns väl mer än en markägare i Sverige!
2. Vilken markägare vill vara utan jägare!

   TS
Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66398 1. Och hur många jägare finns det...
2. Mina rågrannar, tex.

En jägare som skjute för dåligt ger ingen nytta för markägaren (om han/hon inte betalar väldigt bra).

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66402
Mangan skrev:1. Och hur många jägare finns det...
2. Mina rågrannar, tex.

En jägare som skjute för dåligt ger ingen nytta för markägaren (om han/hon inte betalar väldigt bra).


Utgångspunkten är ju problem med stor älgstam och betskador på tall.

Det finns massor av jägare, men markägaren är beroende av minst en!
Dina rågrannar har kanske inte det problemet eller helt enkelt inte bryr sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

wigge  
#66403 är nu markägaren så intresead av att få ner älgstammen så finns det väl inget som säger att inte han kan vara en jägare?
Markägaren har alltid jakträtt.

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Torparn79  
#66404
wigge skrev:är nu markägaren så intresead av att få ner älgstammen så finns det väl inget som säger att inte han kan vara en jägare?
Markägaren har alltid jakträtt.

men då ska man vara intresserad av jakt och ha tid till att jaga också..
själv har jag inget som helst intresse av att jaga, men vi "ärvde" våran jägare ifrån föregående ägare till gården och det är en sån gubbe som mer än gärna går i skogen var och varannan dag..
nu har inte vi så stort älgbekymmer här och har heller inte tallmarker men skulle man ha det så kanske man skapar ett jaktintresse p g a att man ser skadorna likväl som att man kanske får ett jaktintresse om vildsvinsstammen ökar med skador på grödor och beten som följd..

man ska aldrig säga aldrig men just nu finns inte tiden..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).