Traktorer och processorer

MF135 startar ej

14 inlägg 6010 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

MF135 startar ej

Mikael-155  
#663697 Har köpt en MF135, 3-cyl. Diesel. Den startar inte, men går på startgas. Den har stått i två år med stoppknappen ute, hört att det kan vara något som kärvar i pumpen då, nån som har tips?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: MF135 startar ej

tallen100  
#663698 Börja med att öppna luftskruvarna på insprutningspumpen och pumpa med handpumpen och se så att det kommer bränsle där och att det inte är luft i.

Efter det lossar du på ett spridarrör och kör med starten, kommer det inget bränsle där så kan du skruva av locket på insprutningspumpen och se om stoppen inte gått tillbaka, i så fall petar du den i rätt läge och provar igen.

Och Släng helst startgasflaskan, eller var mycket försiktig med den...

Användarvisningsbild

Re: MF135 startar ej

Erre  
#663699 Är det olja i pumparna på MF135 @Tallen100

Eller är det bara dieseln som smörjer?

Avatar Fallback

Re: MF135 startar ej

tallen100  
#663701
Erre skrev:Är det olja i pumparna på MF135 @Tallen100

Eller är det bara dieseln som smörjer?

Bara diesel i dom, men dagens diesel gissar jag smörjer sådär 😉

Användarvisningsbild

Re: MF135 startar ej

Erre  
#663702 Ok.

Mm. Det kan komma att bli ett större och större problem. Då dieseln inte längre är så fet.

Avatar Fallback

Re: MF135 startar ej

massa-ved  
#663769
Erre skrev:Ok.

Mm. Det kan komma att bli ett större och större problem. Då dieseln inte längre är så fet.


Det är ett rätt stort problem redan, många som har en MF, Buster eller nån annan med den pumpen och bara kör nån gång ibland, så har den satt sig illa att pumpaxeln går av när den skall startas. Kan tillägga till Tallens svar att även om det kommer bränsle fram till luftskruvarna på pumpen kan det vara fördåligt flöde för att pumpen skall bygga upp tryck. Kolla filter och silen i matarpumpen. Är allt ok fram till insprutningspumpen är felet där.

Avatar Fallback

Re: MF135 startar ej

Oden  
#663788 Hade samma problem med min 135 i våras. Troligtvis beroende på dels lite gångtimmar ( stod helt still förra året) men framför allt tror jag att dagens diesel ställer till det med algtillväxt....

Bytte tank Dvs min fantastiska granne hjälpte mig 😀 den gamla var förutom rostig på insidan full med allsköns skit.
Har för mig att problemet handlade om några kolvar? I pumpen fastnat i fel läge.

Kör nu bara blankdiesel i traktorn o ser till o starta den då o då!

Användarvisningsbild

Re: MF135 startar ej

fendt311  
#663801 Har själv börjat köra med gamla mk1 diesel. Finns biocid att köpa för diesel. För dom som inte har tillgång till blankdiesel. Det förhindrar alger i tanken. Är väl inte så miljövänligt.

Användarvisningsbild

Re: MF135 startar ej

Mikael-155  
#665122 Har nu kollat att jag får bränsle i båda luftningsskruvarna på insprutningspumpen då jag handpumpar. Lossat röret upp vid främsta spridaren och där är det helt torr då jag kör lite med startmotorn. Vågar man lossa locket på insprutningspumpen och kolla om stoppet går tillbaka? Det går i alla fall fint att vrida stoppet mellan sin ändlägen. Men såg någon snutt på youtube att det såg ut sitta nån fjäder illa till under locket? Eller är det bara att försiktigt lyfta rätt av?

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF135 startar ej

Göt  
#665151 Kör startmotorn lite medans du har båda skruvarna öppna på pumpen, skruva igen om det inte kommer mera luft och starta den, kant några varv på startmotorn med fullgas men då brukar den hoppa igång

Användarvisningsbild

Re: MF135 startar ej

Mikael-155  
#665212 Tackar för tipset, det kommer en rejäl bränslestråle från den nedre luftskruven, mycket mindre från den övre då startmotorn arbetar. Fortfarande snustorrt vi spridaren där röret är lossat. Blir väl att få iväg den till verkstad, men inte en helt enkel historia...

   TS
Avatar Fallback

Re: MF135 startar ej

Richard B  
#678512 Lite sent svar här men jag hade samma problem vad jag uppfattar av texten. Jag skruvade isär det mesta och bytte packningar etc. Sen mailade jag problem beskrivningen till en som säljer delar på nätet och fick svar att det givetvis var problem med bränslepumpen. Nu råkade det vara det problemet, du kanske kan montera en ny försiktigt och om det inte blir bra så kan du rengöra den nya och returnera. Det är samma pump som BM400/430 så du kanske kan låna pump av någon du känner i ditt område.

Avatar Fallback

Re: MF135 startar ej

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678526 Matarpumpen är ingen dyr grej och den kan behöva bytas ibland. Eller åtminstone membranen i den om man är snål.

Avatar Fallback

Re: MF135 startar ej

Avslutat-02  
#678528 Låter som om det är för lite tryck.
Prova byta matarpumpen först.
Den kostar kpl ca 400 kr hos oie.se.
Sedan så märker du om det blir bättre eller lika.

Skulle tro att trycket ökar och att mängden bränsle också ökar...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).