Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Massabruken är klimatbovar?

135 inlägg 44298 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Vedproducent  
#648184 Det var mycket bra där Torleif.
Vill bara kommentera punkt 1 lite angående energin i groten. Man hör då och då just detta att nästan all energin försvinner vid framställning och transport. Vet egentligen inte varför. Det är nog det mest effektiva sättet och egentligen mer effektivt än att framställa egen ved också. Som ett exempel tar jag fullastad flisbil med släp på 40 ton. Groten har legat och torkat och håller som exempel runt 25 procents fukthalt. Då har ett sånt lass 160 000 kWh energimängd eller motsvarande cirka 16000 liter diesel. Det är en försvinnande liten del av dom 16000 literna som går åt att få ut groten, flisa den och sen transportera den till värmeverk. Långt mycket mindre än dom 20 procenten som du nämnde om egen ved.
Så det är något alla som hör ska glömma så fort som möjligt. Det är en mycket liten del som försvinner på vägen av den totala energin.

Avatar Fallback

Re: Massabruken är klimatbovar?

alias  
#648185
Vedproducent skrev:Det var mycket bra där Torleif.
Vill bara kommentera punkt 1 lite angående energin i groten. Man hör då och då just detta att nästan all energin försvinner vid framställning och transport. Vet egentligen inte varför. Det är nog det mest effektiva sättet och egentligen mer effektivt än att framställa egen ved också. Som ett exempel tar jag fullastad flisbil med släp på 40 ton. Groten har legat och torkat och håller som exempel runt 25 procents fukthalt. Då har ett sånt lass 160 000 kWh energimängd eller motsvarande cirka 16000 liter diesel. Det är en försvinnande liten del av dom 16000 literna som går åt att få ut groten, flisa den och sen transportera den till värmeverk. Långt mycket mindre än dom 20 procenten som du nämnde om egen ved.
Så det är något alla som hör ska glömma så fort som möjligt. Det är en mycket liten del som försvinner på vägen av den totala energin.


Tänkte samma sak angående Groten då jag läst någonstans att vedpellets hade kvar väl över 90 % av sitt ursprungliga energiinnehåll och då har det ju gått åt energi både för avverkning, transporter, sönderdelning och pressning.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Vedproducent  
#648186 Ja jag skulle tro skotning, sönderdelning och transport i normalfallet hamnar på runt 200 liter i åtgång. Så det rör sig om 1-2 procent ungefär av totala energimängden.

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

halvproffs  
#648200 I så fall har vi väl otroligt dåligt betalt för groten!?

Avatar Fallback

Re: Massabruken är klimatbovar?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648204 Ja, energimässigt är du helt blåst på även knivfura. Vilket värmeverk som helst kan köpa prima knivfura och bränna och ändå tjäna på att sälja fjärrvärme.
Jag orkar inte räkna nu på morgonen men nån annan får gärna göra det. Jag gissar att man kan betala upp till 3-4 gånger så mycket för knivfura som dagens köpare kan och ändå tjäna pengar på att göra el/fjärrvärme. Ställer man det i jämförelse med oljeeldning kan det vara extra bra betalningsförmåga. Så ja, bygg ett eget minifjärrvärmenät och flisa rubb & stubb. Sågvirke är billig energi det med och groten betalar så du ger bort den mot ett markberedningsbidrag.
Kan denna trötta morgontanke stämma?

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Vedproducent  
#648206
Orsa skrev:Ja, energimässigt är du helt blåst på även knivfura. Vilket värmeverk som helst kan köpa prima knivfura och bränna och ändå tjäna på att sälja fjärrvärme.
Jag orkar inte räkna nu på morgonen men nån annan får gärna göra det. Jag gissar att man kan betala upp till 3-4 gånger så mycket för knivfura som dagens köpare kan och ändå tjäna pengar på att göra el/fjärrvärme. Ställer man det i jämförelse med oljeeldning kan det vara extra bra betalningsförmåga. Så ja, bygg ett eget minifjärrvärmenät och flisa rubb & stubb. Sågvirke är billig energi det med och groten betalar så du ger bort den mot ett markberedningsbidrag.
Kan denna trötta morgontanke stämma?

Det är inte riktigt samma med lönsamheten som energiåtgången, Det är trots allt ganska dyrt att få fram groten och transportera den, Nu har vi haft en lång period med bara några öre kWh i elpris. Då är det inte lönsamt med grot heller. Så det finns en strävan att hålla priserna så låga som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Fredrik Reuter  
#648237 Sett ur ett ekonomiskt perspektiv för skogsägaren så vore det intressant att räkna på vinsten om GROT:en lämnas oskotad i skogen (och ökar tillväxten)?

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

fendt311  
#648245
Fredrik Reuter skrev:Sett ur ett ekonomiskt perspektiv för skogsägaren så vore det intressant att räkna på vinsten om GROT:en lämnas oskotad i skogen (och ökar tillväxten)?

Det är väl något SLU borde kunna svara på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Torbjörn Johnsen  
#648248 Här finns lite forskningsunderlag sammanfattat i en rapport:
https://www.slu.se/globalassets/ew/org/ ... 201203.pdf

Avatar Fallback

Re: Massabruken är klimatbovar?

Torleif  
#648449
Vedproducent skrev:Det var mycket bra där Torleif.
Vill bara kommentera punkt 1 lite angående energin i groten. Man hör då och då just detta att nästan all energin försvinner vid framställning och transport. Vet egentligen inte varför. Det är nog det mest effektiva sättet och egentligen mer effektivt än att framställa egen ved också. Som ett exempel tar jag fullastad flisbil med släp på 40 ton. Groten har legat och torkat och håller som exempel runt 25 procents fukthalt. Då har ett sånt lass 160 000 kWh energimängd eller motsvarande cirka 16000 liter diesel. Det är en försvinnande liten del av dom 16000 literna som går åt att få ut groten, flisa den och sen transportera den till värmeverk. Långt mycket mindre än dom 20 procenten som du nämnde om egen ved.
Så det är något alla som hör ska glömma så fort som möjligt. Det är en mycket liten del som försvinner på vägen av den totala energin.


Tydligen hade jag dåliga källor på energinetot. Ursäkta.
Fast den sociala delen av min tanke nummer 1 kvarstår. I en ekonomi som snurrar långsammare behöver vi flexibilitet mellan olika försörjningar och extraknäck så vi kan hålla en dräglig levnadsstandard och där passar det bra med litet skogsbruksinkomster och gratisvärme till huset.
Utgående från vad vi har sett hittills under coronakrisen tror jag rent allmänt att vi behöver en förbättrad nationell självförsörgning för att klara klimatkrisen och då behövs det mer folk på landet och följaktligen biinkomster som kompletterar de säsongbetonade lönearbetena som brukar finnas på landet.

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

JensBob  
#658829 Nu har jag inte haft tid att läsa precis hela tråden, men jag måste bara kommentera på idén om att ersätta massaved med halmbaserad råvara - det är en helt orealistisk idé. Vi har inga mängder överskottshalm som det är, utan den halm som produceras säljs och används och många av användningsområdena saknar ersättning. Ser man till en av de absolut största användningarna, dvs strö i djurstallar så är det enda egentliga alternativet sågspån, vilket ju kan vara problematiskt vid ett avverkningsförbud.

Dessutom så drivs idag, också med klimatpåverkan som motivation en kraftig påtryckning om att öka bindningen av kol vid växtodling. Detta görs bland annat genom att man lämnar all halm på åkern och plöjer ned den. Detta är något som man inom kort kommer få utökade EU-stöd för vilket föranleder att många som idag projekterar nya djurstallar väljer att inte bygga för sk djupströbäddar, pga att dessa kräver halm som väntas bli en bristprodukt.

Så förutom övrig diskussion kring hur det kanske inte ens är sant att åtgärda skulle ge en ökad nettobindning av kol över tid så faller också idén på att den föreslagna ersättningsråvaran inte kommer finnas tillgänglig.

Tycker det här är ett av många exempel där någon fokuserat på ett smalt område och inte ser till hela systemet, förmodligen med en stark övertygelse som ingångsvärde (modernt skogsbruk är dåligt) för att sedan leta efter de fakta och argument som stödjer denna övertygelse och ignorera faktorer som motsäger den. Det är inte vetenskap, det är opinionsbildning.

Avatar Fallback

Re: Massabruken är klimatbovar?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663365 Jag vill då ha bort groten från ett skifte på vägkant, gammal åker och betesmark. Tror inte groten behövs som gödsel för nästa generation föryngring.

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Anton Holmström  
#663690
Fredrik Reuter skrev:Sett ur ett ekonomiskt perspektiv för skogsägaren så vore det intressant att räkna på vinsten om GROT:en lämnas oskotad i skogen (och ökar tillväxten)?


Rent logiskt så ökar inte tillväxten av kvarlämnad grot. Groten finns ju där naturligt och är alltså en del av balansen. I kalkylen ska man därför räkna på kostnaden för reduceringen av tillväxt när man tar ut grot.

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Fredrik Reuter  
#663691
delendam skrev:
Fredrik Reuter skrev:Sett ur ett ekonomiskt perspektiv för skogsägaren så vore det intressant att räkna på vinsten om GROT:en lämnas oskotad i skogen (och ökar tillväxten)?


Rent logiskt så ökar inte tillväxten av kvarlämnad grot. Groten finns ju där naturligt och är alltså en del av balansen. I kalkylen ska man därför räkna på kostnaden för reduceringen av tillväxt när man tar ut grot.


Hej,

Korrekt frågeställning borde då vara:

Sett ur ett ekonomiskt perspektiv för skogsägaren så vore det intressant att räkna på förlusten i tillväxt om GROT:en skotas, säljs och lämnar skogen?

Denna förlust i tillväxt har ett värde, därför är följdberäkningen om pengarna för såld GROT är högre än tillväxtförlusten intressant.

Detta var grundtesen och oavsett hur den framställs så vore det omåttligt intressant att veta hur det ligger till.

Användarvisningsbild

Re: Massabruken är klimatbovar?

Torbjörn Johnsen  
#663692 Jag tror att det finns en del forskning gjort inom området så det borde gå att hitta resultat om detta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).