Skogsnyheter

Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

54 inlägg 11912 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

Vedproducent  
#663542
Alvarsson skrev:Det är ju inte så konstigt att det inte nämnvärt investeras i ny kärnkraft i västvärlden! Kapitalet flödar till andra energikällor!

Nej så är det. Tar man till sig all information som finns så är det rätt uppenbart varför det blivit så. Men ibland kan förändring vara svårt för många som sitter fast i gammalt tänk.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

Alvarsson  
#663543 Mycket svårt!

Användarvisningsbild

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

hlb  
#663546 Läste för någon dag sedan (Minns inte var nu. Kan någon hjälpa mig att finna källan? ) att totala subventionerna till vindkraft i Sverige, sedan starten, är runt 100 miljarder (100 000 miljoner) svenska kronor. Merparten betald av oss vanliga svenskar. Detta tystas emellertid ner av vindsnurrekramarna.

Användarvisningsbild

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

Vedproducent  
#663549
hlb skrev:Läste för någon dag sedan (Minns inte var nu. Kan någon hjälpa mig att finna källan? ) att totala subventionerna till vindkraft i Sverige, sedan starten, är runt 100 miljarder (100 000 miljoner) svenska kronor. Merparten betald av oss vanliga svenskar. Detta tystas emellertid ner av vindsnurrekramarna.

Ja det är allt bra att det finns korrekt fakta man kan läsa så slipper man tro på sånna här hittepåsiffror.

Du kan själv gå in och läsa vindkraftsproduktion och pris på elcertifikaten totalt eller för enskilda år.
Just nu när vindkraftsproduktionen nått rekordproduktion och marknaden börjat mogna så är elcertifikatspriset 1,22 öre per kWh. Sett på årsbasis och produktion på 25 TWh blir det cirka 300 miljoner kr som du kan kalla för subvention om du vill. Lite mindre än 30 kr per person i Sverige.
Men elcertifikaten är rekordlåga nu så visst har det varit mycket mer. Dock inte i närheten av vad man skulle kunna räkna som subvention gällande kärnkraften.

Användarvisningsbild

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

hlb  
#663550 Sydvästlänken, som skulle överföra el från norr till söder (Hallsberg - Hörby), kompensation för Barsebäck, är nu 4 år försenad och ännu inte i drift. Kostnad: Över 7 miljarder ( 7 200 miljoner svenska kronor). Tystas också ner, så gott det nu går.

Avatar Fallback

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

Hema  
#663551
Vedproducent skrev:
Hema skrev:
Emanuel90 skrev:Pumpkraftverk är en smart energilagring som jag tror byggdes redan på 1800 talet i Sverige, du behöver ju egentligen inte ens ha ett befintligt vattendrag utan det räcker med vatten och höjdskillnad.
Men har du ett rinnande vatten så får du säkert en bättre ekonomi på anläggningen.

Tittar man på planerna som finns för att slutlagra uran som använts i kärnkraftverk så kommer iallafall jag ganska snabbt fram till att kärnkraft kommer i slutändan vara väldigt dyr ström..

Mig veterligen är varje företag som driver ett kärnkraftverk, skyldig enligt lag att betala in till en fond. Vilken sedan ska bekosta både slutförvarskostnaden och ned monteringen av en uttjänta kärnreaktor + ev olycka. Så det ingår redan.

Sedan att pumpa upp vatten. Ja det kan gå till viss del. Men de är inte helt i hamn.
https://fores.se/el-hierro-forst-i-varlden-att-bli-100-sjalvforsorjande-pa-energi/

Kärnavfallsfonden uppgick vid årets slut 2019 till 74,5 miljarder kr. Senaste kostnadsberäkningen 2017 visar på ökade kostnader och låg då på beräknade 141 miljarder kr. Så i runda tal fattades det hälften. Risken är ju att det skenar i väg på samma sätt som Finlands kärnkraftsbygge. Ett högriskprojekt är det som redan blivit avsevärt dyrare än tänkt redan innan det startat.
Det lär bli vi skattebetalare som får bekosta detta också även om det heter att kärnkraftsbolag ska betala. Egentligen kvittar det ju för i slutänden betalar du det antingen som kund eller som skatt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... n-beraknat

Fonden får in pengar kontinuerligt. Och man jobbar på att använda kärnavfallet som nytt bränsle och man har lyckats i laboratorium. Så slutförvaringingstiden blir då 500-1000år = mycket billigare förvar. Så om inte motståndet är för stort, kommer vi i framtiden kunna driva reaktorer länge på dagens avfall. Det talas om flera hundra år, upp mot 1000år. Det som talar lite emot den siffran, är att vi antagligen kommer förbruka betydligt mycket mer el i framtiden.

Samt angående Finlands bygge, varför skulle det drabba oss? Samt när det är klart, vet man hur man ska bygga.

Avatar Fallback

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

Hema  
#663552
hlb skrev:Sydvästlänken, som skulle överföra el från norr till söder (Hallsberg - Hörby), kompensation för Barsebäck, är nu 4 år försenad och ännu inte i drift. Kostnad: Över 7 miljarder ( 7 200 miljoner svenska kronor). Tystas också ner, så gott det nu går.

🤫

Användarvisningsbild

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

hlb  
#663553 Om jag söker på " Skatter och subventioner el" , ser jag att kärnkraft har - (minus) 8 öre/kW, medan storskalig vindkraft har mellan + (plus) 16 och + 45 öre per kW. (SWECO). Eftersom kärnkraften (2019) producerar mer än tre gånger vindkraften, kan man ju betala vindkraften med kärnkraftspengar.

Användarvisningsbild

Re: Solpaneler 3 ggr bättre än skog på skogsmark

Vedproducent  
#663555
hlb skrev:Om jag söker på " Skatter och subventioner el" , ser jag att kärnkraft har - (minus) 8 öre/kW, medan storskalig vindkraft har mellan + (plus) 16 och + 45 öre per kW. (SWECO). Eftersom kärnkraften (2019) producerar mer än tre gånger vindkraften, kan man ju betala vindkraften med kärnkraftspengar.

Vi kommer nog inget längre. Men det är elcertifikaten som är subventionerna. Lämnar diskussionen då det ju var solpaneler på skogsmark i tråden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).