Motorsåg och handhållet

Elektrisk fällkil

76 inlägg 17570 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Williamm  
#662989
vinterrojarn skrev:Av att knacka kil..
Det är ett jävla skit jobb..
Testa att slå ett slagbrytjärn i en stubbe... Tänk dig sedan att göra detta under ca 2 timmar av ett 8 arbetspass...

Aj aj sa handleden...


Jag har kluvit med kil så jag vet vad du menar. El kilen är kanske inte så mycket effektivare men den ökar bekvämligheten.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Avslutat-02  
#662991 Skulle jag fälla rejält grovt och mycket så skulle nog en sådan där kil följa med i kassen hem..
Men den blir lite dyr att räkna hem för den vanlige huggaren.....

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Williamm  
#663111 Stämmer.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663153
Elmhult skrev:
vinterrojarn skrev:Nä den är nog lättare i det avseendet att vara mindre otymplig...

Och om den nu funkar så bra som det ser ut skulle man ju kunna börja lägga träd i önskad riktning hela tiden. Skulle spara bränsle och tid när man ska plocka ihop det sen.

Det är väl bara att stränghugga och vad då bara ihop finns skotare 💪.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663158 Den är lockande men samtidigt så gillar jag att slå med klubban på kilen och samtidigt ha en hand på trädet. Men man kan väl alltid lära sig göra det med en sån där också kanske.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Skarpan  
#663209 Jag är då väldigt sugen på en sån. Det tar väll ett tag innan man vet vad den går för, men den skulle i viss mån kunna ersätta winch när det är baklut eller kronan drar åt fel håll. Ibland sliter man ont med både pusher och kilar för att få träden rätt. Det här blir ytterligare en bra sak i verktygslådan.
Finns det något datum när skogsforum test av kilen presenteras ? (Om nu Torbjörn å Fredrik läser detta )😊

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Göt  
#663225 Fanns väl en motorsågsdriven variant för många år sedan, när huggarna gick och fällde före processorerna :-B

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

totte  
#663231 Du tänker väl på Nordfeller, fällkudden som pumpas upp med avgaserna. Fanns för ett par Hva-modeller, 344FG och någon 444. Ville gärna sota igen och krångla. Det ironiska är att den troligen hade funkat mycket bättre med dagens alkylat med lågsotande olja.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663237 Nordfeller var väl en uppfinning från Jonsered för 451:an och 70:an. Kudden gjordes från början av brandslang, som också tillverkades i Jonsered.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

johan eriksson  
#663242 Så ser en 344FG ut.
1598419196_1931bb7b-73c1-4ab3-92a1-8b8ea5b4bfd2.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663250 452N och 451 kom med Nordfeller först. 451 som tillbehör, men 452N var Nordfeller en del av sågmodellen.
Tillbehör och monterings kit såldes även om sågen inte levererades med Nordfeller.
Husqvarnas fällkudde kom som sagt först ut med 344FG. Den fanns till flera modeller upp till 254. 162FE/FG var nog den störste med fällkudde. 444FE/FG är nog den jag sett flest av.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Skarpan  
#674405 Hallå. Vad hände egentligen med testet av den elektriska fällkilen på skogsforum. Var det en flipp eller flopp? Jag har verkligen sökt, men hittar inget om den. Filmades inte testet också. Skulle vara väldigt intressant att se.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Fredrik Reuter  
#674407 Hej,
Sitter med testet och färdigställer det. I början på veckan skulle jag tro att det är klart. 👍

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Skarpan  
#674416 Jaha, va kul. ser fram mot det 👍

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Piraboin  
#674481 är de någon som har testa den här ?? å räcker kapaciteten
https://www.bauhaus.se/montagekudde-winbag-max-klarar-250kg#go-to-description

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).