Öppna kategorin

Olyckor

18 inlägg 5500 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Olyckor

leifa.k  
#663181
1598381973_img_0630.jpg
1598381973_img_0631.jpg
1598381973_img_0632.jpg
Jag menar, en olycka händer så lätt, ibland kan olyckan redan ha skett innan hjärnan har registrerat olyckan. Här finns det skördare, skotare, motorsågar, jordbruksredskap mm.mm med alla dessa risker som omgärdar dessa maskiner. Sedan så har vi yxorna också. Riktiga elakingar kan de vara om det slinter.
Jag är inte yrkesverksam inom skogen, bara ett stort intresse. Wannabe, om ni vill. Är född -59, var med i skogen som 13? åring i skogen med yxa och kvistade på sommarjobb, vi hjälptes åt att släpa ihop stockarna till floder? Han som var äldst fick fälla med motorsåg, han var kanske 15.. Svartjobb hos en bonde. Har genom åren som gått fått lite erfarenhet av fällning i skog och även en del "besvärliga" träd på villatomter. Men så en dag så står man och klyver ved med en liten bänk-klyvmaskin på några lastpallar, man gör som man brukar göra när 2st vedklabbar håller ihop lite med några fibrer, lite för hårt för att lyckas slita isär, det är vridet, man tar fram den lilla sylvassa yxan som ligger på lastpallarna inom armlängds avstånd och man känner ingenting, man bara ser ett 7cm gapande långt sår på vänster tummes översida, ser någonting vitt, tänker att det är hinnorna mellan köttet som på djur.. Säger något som jag inte kommer ihåg. Nyper ihop såret på tummen med andra handen och far iväg mot huset, frugan som staplar veden fattar att nu är det allvar . Det blödde som tusan. Frugan var före mig in i badrummet där jag har ett vägghängt skåp från Tobin som jag fick från jobbet när det skulle byta till annat. Vi tog den värsta tryckkompressen och virade runt tummen, det började bloda igenom, tog en plastkasse med mig att stoppa handen i om det skulle blöda igenom så jag inte slabbar ned bilen.. 8 mil enkel resa till Oskarshamn, akuten. Där är de jättetrevliga! De lappar ihop en jättebra, iaf med sådana här mindre blessyrer.

Allvarligt nu. De såg att yxan hyvlat av en del av tummens sena, det var så fint gjort tack vare en vass yxa. Tur som en tokig var omdömet, liite till så hade jag haft en tumme mindre, eller handkirurgi..

Som frugan sade när jag kom hem. Faan, du får inte skada dig, jag älskar dig ju!
Jag älskar henne med.
Hennes ord får mig att tänka till ännu mera!
Hoppas detta inlägg får andra att tänka till ett extra varv!
Lägger ut bild, får se om det är tillåtet. Försökte skicka mail till Fredrik angående detta men det gick inte, hans adress blev röd.
Ha det bra alla!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Olyckor

leifa.k  
#663182 Förlåt att det blev så många bilder av det första kortet, fattade inte hur det fungerade.. Admin kan ta bort de 2 första.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olyckor

Erre  
#663183 Aj!!! 😱

Tur i oturen att det gick så bra ändå.
Hoppas handen blir bra igen.

Användarvisningsbild

Re: Olyckor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663188 Fasen viken skada! 2 cm och ingen skada. 2 cm upp och frun är änka!

Avatar Fallback

Re: Olyckor

leifa.k  
#663192 Ja, en kanske är dum att man vill ha tom yxorna vassa/skärpta. Tanken som slog mig innan de sydde var, jag tar en flatfil och filar av eggen på yxorna. Jag menar, har använt yxor i 45 år.. och så händer detta. Har ju ingen annan att skylla på än mig själv. Det går ju iofsig att köra 560:in med stel tumme. 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Olyckor

leifa.k  
#663194
Erre skrev:Aj!!! 😱

Tur i oturen att det gick så bra ändå.
Hoppas handen blir bra igen.


Tack Erre!

   TS
Avatar Fallback

Re: Olyckor

leifa.k  
#663201 När det kommer till liknande långa skärskador som jag vill kalla det och vilket det ju faktiskt är, så har jag ett tips som är bättre än deras "plåster". Det här är vad de lägger på såret och det skall hålla bra. Det satt fast i ca 3-4 mil i bilen när jag höll handen ganska stilla på ratten. Ta ett plåster på rulle med textil, lägg den absorberande ytan på plåstret utmed såret och klipp av. Detta kommer inte att sitta kvar en dag. Utanpå detta plåster så drar ni några varv med självhäftande linda, finns hos vilken veterinär som helst. Dra detta 1-2 varv runt sedan så är ni fit for go..
Senast redigerad av leifa.k tis 25 aug 2020, 21:44, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olyckor

alias  
#663203
leifa.k skrev:Ja, en kanske är dum att man vill ha tom yxorna vassa/skärpta. Tanken som slog mig innan de sydde var, jag tar en flatfil och filar av eggen på yxorna. Jag menar, har använt yxor i 45 år.. och så händer detta. Har ju ingen annan att skylla på än mig själv. Det går ju iofsig att köra 560:in med stel tumme. 😉


Ska man göra sig illa så ska man göra det med vassa redskap som ger rena snittytor för läkarna att lappa ihop.

Vill du sätta din fadäs i perspektiv så kan jag upplysa dig om att en granne till mina föräldrar lyckades nypa av sig ungefär halva högra underarmen i en vedklipp på 90-talet.
På handkirurgen så skall de enligt uppgift ha sagt till honom att det var tur att snittet var gjort med en yxbila och inte en motorsågskedja, för då hade de aldrig lyckats lappa ihop senor och blodkärl m.m.

Tror att han medverkade i ett försök med kylbehandling för att stimulera nervtillväxten (vill minnas att det tog drygt ett år efter olycken innan han hade känsel i fingrarna igen).

Är djupt imponerad av sjukvården efter att bl.a. ha sett honom hugga i skogen med motorsåg efter olyckan.

Lycka till med läkningen!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Olyckor

leifa.k  
#663221 Tack Alias.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olyckor

totte  
#663223 Ja fy attan, kände mig rent darrig när jag såg bilderna. Skönt då att de kunde lappa ihop dig igen på akuten. Det gnälls mycket på sjukvården och det finns nog fog för en hel del av kritiken om de stora dragen, men dom som gör jobbet är nästan alltid riktiga proffs på det dom sysslar med.

Håller med alias här ovan, behåll skärpan på yxorna. De skador du kan göra med ett halvslött redskap är inte skärskador, det är kross-sår och det är mycket värre. Farsan högg sig i tummen på 90-talet. Läkaren sa: "Du har vass yxa, det ser jag, var glad för det. Nu blev det ett fult skärsår och en rejäl men ren och fin spricka i benet. Hade yxan varit slö hade vi haft en hög bensplitter att hantera och hur det hade gått vet vi inte". Farsans tumme läkte ihop helt.

Sköt om dig, din kära fru och tummen!

Användarvisningsbild

Re: Olyckor

Göt  
#663230
1598388410_steristrips.jpg
Steristrip är bra att dra ihop sådana skador finns på apoteken, sånt som man ser boxare använda. försökte att lägga in en bild men får inte den med mig så jag kan lägga in den

Avatar Fallback

Re: Olyckor

leifa.k  
#663233
totte skrev:Ja fy attan, kände mig rent darrig när jag såg bilderna. Skönt då att de kunde lappa ihop dig igen på akuten. Det gnälls mycket på sjukvården och det finns nog fog för en hel del av kritiken om de stora dragen, men dom som gör jobbet är nästan alltid riktiga proffs på det dom sysslar med.

Håller med alias här ovan, behåll skärpan på yxorna. De skador du kan göra med ett halvslött redskap är inte skärskador, det är kross-sår och det är mycket värre. Farsan högg sig i tummen på 90-talet. Läkaren sa: "Du har vass yxa, det ser jag, var glad för det. Nu blev det ett fult skärsår och en rejäl men ren och fin spricka i benet. Hade yxan varit slö hade vi haft en hög bensplitter att hantera och hur det hade gått vet vi inte". Farsans tumme läkte ihop helt.

Sköt om dig, din kära fru och tummen!



Tack. Träffar jag på sjukvårdspersonal, som i dag, så säger jag, och jag menar det att de som jobbar med att ta hand om andra människor är bra människor. Hur jäkla bra har vi det i Sverige? Jag menar, jag har min postadress i Norrköping, skadade mig i Småland, tar mig till akuten i Oskarshamn, de lagar mig, kostar 200kr på krita får vara återhållsam i tio dagar.. Fasen, vi har det otroligt bra i landet Sverige.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olyckor

leifa.k  
#663428
Göt skrev:
1598388410_steristrips.jpg
Steristrip är bra att dra ihop sådana skador finns på apoteken, sånt som man ser boxare använda. försökte att lägga in en bild men får inte den med mig så jag kan lägga in den


Skall införskaffa sterilstrip, tack för tipset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olyckor

leifa.k  
#663441 Rent tekniskt så var det ju bara en sårskada i huden.. En har ju lite svårt att sitta still o försöka se vacker ut.. Så idag blev gaveln på 1 1/2 plans stugan färdigmålad, rev ställningen själv, såga ned ett vildapelträd med lilla sågen (frugans önskemål) , tränat lydnad o spår med bägge Schäfrarna. Man hittar sätt att använda skadad hand på utan att som i mitt fall belasta såret så det blir längre läktid. Det ser djäkligt bra ut. Tack för alla svar! Här ser ni den äldsta Schäfern som jag har på bild i bastun 60-65 gr, väldigt fuktigt, en potent en som tjänstehundsförare velat köpa och tål det mesta..

   TS
Avatar Fallback

Re: Olyckor

leifa.k  
#663454 Som på detta kort angående olyckor. Entrepenören hade inte fått tillstånd av driften att att påbörja sitt arbete i biopannans bränslelager. Han fick brottom ut ur hytten när flisklon nöp till maskinen...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).