Skogsnyheter

Dikesrensning kan öka skogstillväxten 1,6 kubikmeter/ha/år

2 inlägg 1944 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dikesrensning kan öka skogstillväxten 1,6 kubikmeter/ha/år

Fredrik Reuter  
#663121 Skogforsk presenterar idag den första svenska studien på skogstillväxten vid dikesrensning. Resultatet visar att skogstillväxten kan öka med i snitt 1,6 kubikmeter per hektar och år, detta under en tjugofemårsperiod. Det finns dock en gräns för hur stor virkesförrådet kan vara för att få denna effekt. Skogforsk skriver att bestånd med 200 skogskubikmeter eller mer inte får någon nämnvärd tillväxtseffekt av dikesrensning.

Anledningen är att täta och virkesrika bestånd använder stora delar av nederbörden och att regn i större omfattning fastnar i trädtopparna.

Vid en tillväxtökning om 1,6 m3/ha/år under 25 år så blir den totala effekten 40 kubikmeter. Vill man räkna på det så kan säga att en dikesrensning som kostar under 16.000 kr är lönsam vid ett slutavverkningsnetto på 400 kr per kubikmeter. Allt per hektar då.

Här kan du läsa mer: https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... andsvolym/




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning kan öka skogstillväxten 1,6 kubikmeter/ha/

svampbob  
#663213 Jag har ju dikesrensat en del de senaste åren ca 30 ha/år och jag tycker att det blir väldigt bra. Jag blir glad när jag går och tittar där jag rensade för ett par år sedan och ser hur det har torkat upp och gett skogen bättre förutsättningar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).