Skogsekonomi

Ny fastighetsskatt - 👍 eller 👎

11 inlägg 3118 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny fastighetsskatt - 👍 eller 👎

Fredrik Reuter  
#662872 Det surras nu friskt om en ny fastighetsskatt i Sverige. Fastighetsskatten togs bort 2008 och ersattes av en kommunal fastighetsavgift med högsta belopp på 8349 kr per år. Under året har det med jämna mellanrum poppat upp nyheter om att Regeringen diskuterar en ny typ av fastighetsskatt som ersätter den kommunala fastighetsavgiften. Den nya fastighetsskatten skulle bli högre än idag och anledningen till detta är att få in mer pengar i statskassan bland annat för att betala notan av coronapandemin.

Vad tycker du om detta, är det rimligt för att få in mer pengar till statskassan eller är det dumt att beskatta något som inte har någon egentlig inkomst (en bostad)?

Här kan du läsa mer, dock är kontexten i denna PDF att det är negativt med en fastighetsskatt: https://skattebetalarna.se/wp-content/u ... A4gare.pdf

👍 eller 👎



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Ny fastighetsskatt - 👍 eller 👎

Camaro1969  
#662873 går bra att skylla på corona när det är andra stora kostnader som ska betalas....
kan tyvärr inte säga vad då kommer det skrikas rasist 😎

vore väl bra om taket höjdes kan jag tycka..

rätt orimligt att det kostar samma för en kåk i pajala som på lidingö..

procentsatsen ska sänkas men taket höjas tycker jag,

Avatar Fallback

Re: Ny fastighetsskatt - 👍 eller 👎

Elmhult  
#662874 Alla ursäkter för nya skatter är väl något Sossarna alltid tar i beaktande. Helt säkert kommer det inte drabba de som har mest pengar utan antagligen den mer vanliga människan. Också det i stil med socialdemokratiskt tänkande nuförtiden. Särskilt landsbygden kommer säkert att få lida extra av en eventuell fastighetsskatt.

Användarvisningsbild

Re: Ny fastighetsskatt - 👍 eller 👎

svampbob  
#662887 På ett vis kan jag förstå att fastighetsskatt lockar. Det är en skatt som det inte går att smita ifrån och du får inte heller några marginaleffekter såsom den progressiva beskattningen av inkomst av tjänst.

Det är principiellt fel att beskatta något som inte genererar en intäkt iofs är väl all skatt fel och stöld från den enskilde.

Avatar Fallback

Re: Ny fastighetsskatt - 👍 eller 👎

Brorsan  
#662907 Sossarna har förlorat ett val på det tidigare.
På vår fastighet, 30 ha vid saltsjön, blev fastighetskatt + förmögenhetsskatt 125000:- av skattade pengar det sista året innan borgarna tog makten.
Det vart inte mycket kvar att leva av för en vanlig arbetare.
Det vill jag inte uppleva igen, då blir vi tvungna att sälja till någon förmögen riskkapitalist som bygger om allt till semesterboende under 3 veckor.
Sossarnas segregering i ett nötskal. 👎 👎 👎 👎 👎

Användarvisningsbild

Re: Ny fastighetsskatt - 👍 eller 👎

svampbob  
#662909
Brorsan skrev:Sossarna har förlorat ett val på det tidigare.
På vår fastighet, 30 ha vid saltsjön, blev fastighetskatt + förmögenhetsskatt 125000:- av skattade pengar det sista året innan borgarna tog makten.
Det vart inte mycket kvar att leva av för en vanlig arbetare.
Det vill jag inte uppleva igen, då blir vi tvungna att sälja till någon förmögen riskkapitalist som bygger om allt till semesterboende under 3 veckor.
Sossarnas segregering i ett nötskal. 👎 👎 👎 👎 👎


Vad tror du att skatten hade varit idag om den utvecklingen hade fått fortsätta? Säkerligen minst hela din bruttolön.

Med tanke på allt annat som vi ska lägga pengarna på så behövs nog fastighetsskatten och någon skatteväxling lär inte bli av.

https://jensganman.wordpress.com/2020/0 ... qMtbV5SNP0

Användarvisningsbild

Re: Ny fastighetsskatt - 👍 eller 👎

Vardon  
#662919 Ja det är väl väntat men som sagts, kan vara svårt att vinna val på det...

Fortfarande är det väl så att taxeringsvärdet ska motsvara 75% av försäljningsvärdet. Inför man då fastighetsskatt ska även staten lösa in för 133% av taxeringsvärdet vid försäljning.

Dvs ska du sälja en fastighet med 100 000kr i taxeringsvärde är det minsta man kan få vid försäljning 133 000kr och köpare staten. Det skulle säkerställa att taxeringsvärden följer marknaden och att man inte övertaxerar fastigheter.

Avatar Fallback

Re: Ny fastighetsskatt - 👍 eller 👎

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662925 De har väl inte pratat om fastighetsskatt för lantbruk/skogsbruk, utan bara som det var innan?

Avatar Fallback

Re: Ny fastighetsskatt - 👍 eller 👎

Brorsan  
#662946
Mangan skrev:De har väl inte pratat om fastighetsskatt för lantbruk/skogsbruk, utan bara som det var innan?


När bostadsbyggnaderna + uppskattade tomter som då blir strandtomter taxeras efter försäljningspriser på orten
blir det orimligt.
Skog och lantbruksdelen taxerades då för 50000:- om jag inte mins fel och där blev det ju ingen skatt.

Tycker ni att jag ska sälja bostäderna och bo i verkstaden om jag ska bo kvar? 😈 😈 😈

Min revisor på lrf konsult som jag hade då hade vår fastighet som skräckexempel.

Avatar Fallback

Re: Ny fastighetsskatt - 👍 eller 👎

Brorsan  
#662948 Å andra sidan.
Det kanske inte blir så högt taxeringsvärde nu iom att jag inte har förfoganderätt över min strandskyddade tomt.
😈 😈

Avatar Fallback

Re: Ny fastighetsskatt - 👍 eller 👎

WarPeter  
#662962 Lite OT men varför heter det fastighetsavgift idag. Borde det inte heta skatt nu också. Man får väl inte något tillbaks för denna avgift?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).