Motorsåg och handhållet

Elektrisk fällkil

76 inlägg 17673 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Williamm  
#662776
vinterrojarn skrev:Vänta tills du ska upp och klättra runt i sluttningar... Du kommer lämna midjebältet vid bilen....

Efter alla tips och råd du får av oss här forumet, så kommer du bli riktigt duktig 👍 👍

Den lär inte vara värre att bära än tre kilar och slägga. Här på Gotland slipper jag branter högsta höjd över havet är 50m och platt som en pankaka.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Avslutat-02  
#662779 Nä den är nog lättare i det avseendet att vara mindre otymplig...

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Elmhult  
#662824
vinterrojarn skrev:Nä den är nog lättare i det avseendet att vara mindre otymplig...

Och om den nu funkar så bra som det ser ut skulle man ju kunna börja lägga träd i önskad riktning hela tiden. Skulle spara bränsle och tid när man ska plocka ihop det sen.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Avslutat-02  
#662825 Talar vi om rent allmänt eller i brant terräng?

Vid huggning rent allmänt så är den önskade fällriktningen styrd av sågen i riktskäret.
Medans vid fällning i brant terräng så föredrar jag att fälla 2 träd rakt ner.. Sedan sneslå stammarna över dessa, så de får rulla ner emot skördaren... Även att fälla i dominoeffekt..
Alltså att såga alla träd som är inom ett område och sedan fälla ett träd på ett annat som sedan startar effekten..

Det är dock något som kräver lite planering och erfarenhet.. Men håller skördare med jobb medans jag klättrar vidare i branten..

Brukar ha dunken då på ryggen och en klyvyxa med rejäla kilar även de på ryggen...
Kan vara bra att ha yxan för att komma framåt i terrängen...

Jag gjorde nästan bara såna här jobb en gång i tiden..
Men ångrar mig lite idag... Kroppen tog bra med stryk...men roligt var det. 👍

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Elmhult  
#662832
vinterrojarn skrev:Talar vi om rent allmänt eller i brant terräng?

Vid huggning rent allmänt så är den önskade fällriktningen styrd av sågen i riktskäret.

Jo, men om trädet lutar åt andra hållet så hjälper ett riktskär inte det. Man kan ju slägga loss tills man blir blå men då kommer ju denna fina kil in och (förhoppningsvis) gör det lättare.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Asplövet  
#662834 Kilen gör nog ett bra jobb.
Det gör nog även en reipal också..
Och är bara hälften så dyr...
Men är betydligt tyngre skulle jag tro..
Vinterrojarn verkar hugga som någon amerikansk galning...

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662865 Är det så svårt att banka in kil?
Mina Almekilar kostar inte mycket att såga ut o putsa till. Jag kan göra rätt många för 6000kr...

Det fanns en vevad variant tidigare. Inte heller billig. Vill minnas Nordfor hade nåt sånt här för många år sen med...

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Elmhult  
#662866
Mange skrev:Är det så svårt att banka in kil?
Mina Almekilar kostar inte mycket att såga ut o putsa till. Jag kan göra rätt många för 6000kr...

Det fanns en vevad variant tidigare. Inte heller billig. Vill minnas Nordfor hade nåt sånt här för många år sen med...


Nej, men ska man resonera så kan man ju lika gärna gå tillbaka till manuell såg eller träna en bäver. 😎 😉

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662867 Det ser ju inte snabbare eller enklare ut så jag vet inte riktigt vad utvecklingen gjort för framsteg annat än att man ska köra skruvdragare.
Är det krångligt o få denna att fästa, vad gör man då?

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Elmhult  
#662871
Mange skrev:Det ser ju inte snabbare eller enklare ut så jag vet inte riktigt vad utvecklingen gjort för framsteg annat än att man ska köra skruvdragare.
Är det krångligt o få denna att fästa, vad gör man då?


Jag tycker då att den går snabbt som tusan och mycket effektivare än vanlig kil. Och som sagt man slipper stå o slägga.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Williamm  
#662976 Alla tycker olika.

Det är väl så att att för de som inte gillar banka kil så blir det närmare till hands att fälla mot lutningen, och det verkar mer slitsamt att banka om man ska fälla 8tim dan.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Avslutat-02  
#662982 Axel, arm, blodkärl muskelfäste mm tar stryk av detta.
Om inte av smällen så av vibrationerna....

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Williamm  
#662983 Av mutterdragaren?

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Avslutat-02  
#662985 Av att knacka kil..
Det är ett jävla skit jobb..
Testa att slå ett slagbrytjärn i en stubbe... Tänk dig sedan att göra detta under ca 2 timmar av ett 8 arbetspass...

Aj aj sa handleden...

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Avslutat-02  
#662987
williamm skrev:Av mutterdragaren?


Det farligaste med en mutterdragare är om det skulle bli ett kast på maskinen så att den kastar och vrider armen, då kan man bryta något...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).