Motorsåg och handhållet

Elektrisk fällkil

76 inlägg 17579 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Elmhult  
#662619 Ser skitsmidigt ut! Varför har vi inte såna här redan?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Dennis1982  
#662627
Elmhult skrev:Ser skitsmidigt ut! Varför har vi inte såna här redan?


Exakt min tanke, men den finns att köpa. Visserligen utan skruvdragare men det går säkert att ordna.
Men sen såg jag prislappen och tänkte att det är ganska smidigt med plastkilen och handsläggan också 🤣

https://shop.boscus.se/startsida/skog/m ... -fallkilar

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Avslutat-02  
#662630 Det var saftigt...
Men den lyfter å andra sidan 15 ton...
Det gör inte en stalp eller en reipal pump trots sina liknande summor..

Men för det delen så är det ändå lite i överkant för den skogen vi har i Sverige...
Jag kör nog vidare med en vanlig hydrauldomkraft och pumpstång, de har jag redan... 😀

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Williamm  
#662667
Elmhult skrev:Ser skitsmidigt ut! Varför har vi inte såna här redan?

Den som används i filmen jag länkade till finns att köpa på Skogma.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Williamm  
#662668 I en annan film använder han den får att låsa fastnypen såg i vindfällen.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Elmhult  
#662697
Dennis1982 skrev:
Elmhult skrev:Ser skitsmidigt ut! Varför har vi inte såna här redan?


Exakt min tanke, men den finns att köpa. Visserligen utan skruvdragare men det går säkert att ordna.
Men sen såg jag prislappen och tänkte att det är ganska smidigt med plastkilen och handsläggan också 🤣

https://shop.boscus.se/startsida/skog/m ... -fallkilar


Det var det jävligaste rent ut sagt!! 😮 😮 😮 😮

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Williamm  
#662709
Elmhult skrev:
Dennis1982 skrev:
Elmhult skrev:Ser skitsmidigt ut! Varför har vi inte såna här redan?


Exakt min tanke, men den finns att köpa. Visserligen utan skruvdragare men det går säkert att ordna.
Men sen såg jag prislappen och tänkte att det är ganska smidigt med plastkilen och handsläggan också 🤣

https://shop.boscus.se/startsida/skog/m ... -fallkilar


Det var det jävligaste rent ut sagt!! 😮 😮 😮 😮


Den han har i filmen är billigare och mindre och finns hos Skogma.https://skogma.se/forstreich-tr-24-aq-fallkil-180079001001/?c=723003338

OBS! jag är inte reklamsnstäld!

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

totte  
#662725 6 369,00 kr är inte billigt för en skäligen simpel mekanisk konstruktion.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Avslutat-02  
#662728 Det var några dagars huggning som gick åt för att betala dessa...

Nä, det duger gott med brytjärn och kil....
Ca en tiondel så dyrt.....

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

svampbob  
#662729
totte skrev:6 369,00 kr är inte billigt för en skäligen simpel mekanisk konstruktion.


Ja det borde gå att få lönsamhet i tillverkningen till en tredjedel av priset. Är den patent/mönsterskyddad?

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Williamm  
#662748 För den skog jag varit i så är den nog för mycket. Men där man hugger på ackord i branter kan det nog höja produktiviteten och bekvämligheten. Han som använder den i filmen behövde ca dubbla tiden för att fälla med vanlig kil.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Avslutat-02  
#662754 Jag har fällt mycket i branta sluttningar åt skördare mm.
Men aldrig haft ackord.. Skulle heller aldrig utsätta mig för den risken mer än vad det redan är...
Att fälla i dessa branta sluttningar är farligt, och kräver sin tid.. Men jag förstår vad du menar Williamm..
Den underlättar en hel del för kroppen och du slipper slå dig trött..
Det kan vara skönt att kunna slå kil dagen efter också...
Mina handleder tål inte dessa slag längre utan att värka på kvällen med domningar och värk..
Så i den aspekten så är det ytterligare ett plus för produkten... Det som talar emot för min del är priset...
Möjligt att man kan göra en sele för att ha på ryggen... 🤔 Fan, nu är jag igång igen....

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk fällkil

Williamm  
#662755 Jag är glad att man har frångått ackord här.
Den jag länkade till får plats i ett vanligt kil-hölster.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Avslutat-02  
#662757 Vänta tills du ska upp och klättra runt i sluttningar... Du kommer lämna midjebältet vid bilen....

Efter alla tips och råd du får av oss här forumet, så kommer du bli riktigt duktig 👍 👍

Avatar Fallback

Re: Elektrisk fällkil

Elmhult  
#662773 Hade den inte varit så förbannat dyr hade jag skaffat en. Slippa slå är ju guld. Jag blir alldeles kass i händerna dagen efter. Och släpa runt på en slägga kan ju inte vara bättre än att ta med sig en mutterdragare. De bra väger ju inte så mycket heller. Jag skulle definitivt vilja ha en sådan här. Men som sagt, inte till det priset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).