Traktorer och processorer

Valtra A75 -07 batterilampa lyser + varvräknare fungerar ej

27 inlägg 8334 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra A75 -07 batterilampa lyser + varvräknare fungerar

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662531 Nu laddar det och varvräknare fungerar. Tack för alla svar i tråden! 👍 😀
1598102965_img_20200822_150729711_hdr.jpg
1598102964_img_20200822_150742068_hdr.jpg
1598102965_img_20200822_150927182.jpg
1598102965_img_20200822_151152754.jpg

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra A75 -07 batterilampa lyser + varvräknare fungerar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662534 Vad var felet?

Avatar Fallback

Re: Valtra A75 -07 batterilampa lyser + varvräknare fungerar

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662537
Skogsola skrev:Vad var felet?

Generator är bytt och nu fungerar det. De två första bilderna är på nya generatorn och den sista på golvet är den gamla.
Nu vill jag inte kolla om det var något så billigt som kol man kunde bytt! :wink:
Det var i varje fall inte spänningen på remmen för den är precis lika nu som förut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra A75 -07 batterilampa lyser + varvräknare fungerar

ÅsaNisse  
#662672 Jag fick inspiration av denna tråden då jag haft samma problem med min 6200. Kollade generatoranslutningar/kol och rem. Remspämmingen var helt Ok. Nästan så man kunde spela fiol på den men remmen verkade hård. Rem byttes för ca 1000 tim sedan i kombination med vattenpump och borde inte vara sliten på så kort tid men den var som bakelit i sidorna. Vid närmare koll så stod det Optibelt made in China på den och en ny från Lantmännen var Optibelt made in Romania. Nytt är nytt men den verkade mycket mjukare i gummit. Efter rembyte så har laddning och varvräknare funkat perfekt och även syravikten i batteriet har gått upp. Får se hur länge det varar.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 -07 batterilampa lyser + varvräknare fungerar

halvproffs  
#662678
lm skrev:
Skogsola skrev:Vad var felet?

Generator är bytt och nu fungerar det. De två första bilderna är på nya generatorn och den sista på golvet är den gamla.
Nu vill jag inte kolla om det var något så billigt som kol man kunde bytt! :wink:
Det var i varje fall inte spänningen på remmen för den är precis lika nu som förut.


Lika för mig. Bytte generator ifjol och sen fungerade både varvräknare och laddning.

Avatar Fallback

Re: Valtra A75 -07 batterilampa lyser + varvräknare fungerar

Avslutat-02  
#662680 Ni som haft problem, var själva generatorn trasig eller bara laddningsregulatorn?

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 -07 batterilampa lyser + varvräknare fungerar

halvproffs  
#662693 För mig var det generatorn efter ca 5000h så det är väl godkänt.

Avatar Fallback

Re: Valtra A75 -07 batterilampa lyser + varvräknare fungerar

fura  
#752983 Jag köpte ny regulator men batterilampan slocknade inte då bytte jag generator och då slocknde lampan vill jag minnas.Traktorn startade inte så då bytte jag batteri och sedan fungerade allt som det skulle.

Avatar Fallback

Re: Valtra A75 -07 batterilampa lyser + varvräknare fungerar

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821600 Hittade min gamla tråd när jag googlade efter laddposter på Valtra.
Ihop med bränsleproblem så tänkte vi ladda batteriet så det inte dras ur helt.
Men nu har huven frusit fast och om jag minns rätt är det inte så bra åtkomst öppen heller.
Finns det någon "laddpost" som på Volvo att koppla in laddaren i?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 -07 batterilampa lyser + varvräknare fungerar

Bert1  
#821607 Inga problem och komma åt batteriet med huven öppen
Finns väl ett par ställe där är ström uttag men tveksam det blir så bra och skicka in ström de hållet
Men varmluftspistol så får du väl upp huven

Avatar Fallback

Re: Valtra A75 -07 batterilampa lyser + varvräknare fungerar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821643 B+ på generatorn brukar jag ladda på. Den går direkt till batteriet. Med en liten elektronisk laddare. Skulle nog inte fläska på med en stor snabbladdare där.

Avatar Fallback

Re: Valtra A75 -07 batterilampa lyser + varvräknare fungerar

Brorsan  
#821655 + kabeln är kopplad på startmotorn, där kan du koppla in laddaren om huvudbrytaren är på. 👎 Det går en hydraulledning lite dumt framför startmotorn som kan skapa kortslutning så det är ingen ideallösning.

Huven brukar frysa fast på min A 95a också men det är bara att dunka till nere på sidan av huven så brukar den släppa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).