Motorsåg och handhållet

Starta Hva 550

64 inlägg 6935 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Starta Hva 550

Avslutat-02  
#662642 Ja... Det handlar om marknadsandelar..
Att fånga kunderna i sitt eget system.
Många olika märken som idag har samma upplägg..

Jord och skogsbruk ligger lite efter bilbranschen på detta, det var mycket på detta sättet tidigare också även där.
Men har idag lättat..
Vissa saker går dock bara att göra på märkesverkstäder.. Men som skrivet en hel del kan man göra själv...

Dock borde sågen ha en egen reset knapp för att kunna gå tillbaka till fabrikinställningen.
Då om du har en eller flera felkoder i datorn så får den fnatt och börjar kompensera för detta tills den löst detta (TROR den).. Och detta kan resultera i att sågen aldrig går bra eller saknar tomgång mm...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Starta Hva 550

Joakim S  
#662645
vinterrojarn skrev:Ja... Det handlar om marknadsandelar..
Att fånga kunderna i sitt eget system.
Många olika märken som idag har samma upplägg..

Jord och skogsbruk ligger lite efter bilbranschen på detta, det var mycket på detta sättet tidigare också även där.
Men har idag lättat..
Vissa saker går dock bara att göra på märkesverkstäder.. Men som skrivet en hel del kan man göra själv...

Dock borde sågen ha en egen reset knapp för att kunna gå tillbaka till fabrikinställningen.
Då om du har en eller flera felkoder i datorn så får den fnatt och börjar kompensera för detta tills den löst detta (TROR den).. Och detta kan resultera i att sågen aldrig går bra eller saknar tomgång mm...

Precis. En resetknapp hade varit bra. Vet inte om handlarna heller vill ha en situation där de får in sågar som de kopplar upp och trycker på en knapp, och sen är det färdigt.

Avatar Fallback

Re: Starta Hva 550

Avslutat-02  
#662650 Som det är nu menar du? 🤔 😉
Man kopplar upp en massa sågar på under en timme och trycker på uppgradera... Så är det klart. 🤭 🤭 Dyrt också...
HVA tycker att man ska ta ut en avgift på 1000 kr/enhet... Vissa handlare tar ut en avgift andra inte... Jag gjorde det inte.

Användarvisningsbild

Re: Starta Hva 550

Joakim S  
#662654
vinterrojarn skrev:Som det är nu menar du? 🤔 😉
Man kopplar upp en massa sågar på under en timme och trycker på uppgradera... Så är det klart. 🤭 🤭 Dyrt också...
HVA tycker att man ska ta ut en avgift på 1000 kr/enhet... Vissa handlare tar ut en avgift andra inte... Jag gjorde det inte.

Kan mycket väl hända att det är så nu, men jag tror de måste anpassa sig andra marknader. Ringer man support för kabeltv, internet, datorer och telefoner och liknande så försöker de att hjälpa dig över telefon först. De dubbelkollar så att du tryckt in resetknappar och omstartat, lastat in ny programvara och dylikt. De vill inte komma ut och dra ur stickproppen, och stoppa i den igen och debitera 2 k. Jag jobbar som elektriker och när det ringer en ny kund så försöker vi hjälpa över telefon först, gratis. Vi vill inte köra ut och vippa upp en säkring och skicka faktura på ett par tusen, även om så hade varit rätt, då utkörningsavgift och timmar kostar oavsett problem.

Avatar Fallback

Re: Starta Hva 550

Avslutat-02  
#662656 Javisst men är det inte ganska mycket så också att vi skogsägare (företagare) sväljer elefanter för att bena myggen?

Kan man ta ut avgifter så gör man det gärna emot oss...
Medans konsument kommer undan.. För lagarna är hårdare...
Det är väl inte så konstigt tycker många över detta...
Jag tycker det är väldigt jobbigt att åka långt för att uppgradera en såg, för att sedan åka hela vägen tillbaka och köra kanske 2 timmar innan det är dags för kväll..
Eller ens bry sig att åka mer den dagen...
Därför kör jag inte med autotune...

Avatar Fallback

Re: Starta Hva 550

Avslutat-02  
#662657
Joakim S skrev:
vinterrojarn skrev:Som det är nu menar du? 🤔 😉
Man kopplar upp en massa sågar på under en timme och trycker på uppgradera... Så är det klart. 🤭 🤭 Dyrt också...
HVA tycker att man ska ta ut en avgift på 1000 kr/enhet... Vissa handlare tar ut en avgift andra inte... Jag gjorde det inte.

Kan mycket väl hända att det är så nu, men jag tror de måste anpassa sig andra marknader. Ringer man support för kabeltv, internet, datorer och telefoner och liknande så försöker de att hjälpa dig över telefon först. De dubbelkollar så att du tryckt in resetknappar och omstartat, lastat in ny programvara och dylikt. De vill inte komma ut och dra ur stickproppen, och stoppa i den igen och debitera 2 k. Jag jobbar som elektriker och när det ringer en ny kund så försöker vi hjälpa över telefon först, gratis. Vi vill inte köra ut och vippa upp en säkring och skicka faktura på ett par tusen, även om så hade varit rätt, då utkörningsavgift och timmar kostar oavsett problem.


Här kan en intressant diskussion om framtidens batterimaskiner komma.
För vart efter att batterimaskinerna börjar öka i effekt så kommer säkert prestandan kunna uppgraderas genom en sådan trådlös uppkoppling..
Även felkodsläsning över satellit.. Det har ju bland annat John Deere m. fl..

Dock så kanske det blir fråga om att behöva köpa ett abonnemang med sågen isåfall...
Men alla lösningar som gör att man slipper stillestånd är bra.... 👍

Användarvisningsbild

Re: Starta Hva 550

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662660 Här måste man tänka olika beroende på om det är en fast installation eller en produkt som kunden kan åka till verkstan med.
För fasta installationer verkar det finnas en viss vilja att lösa saker över telefon.
När det gäller bilar o annat flyttbart så vill dom under alla förhållanden ha in kunden till verkstan.
Produkter som är bådeoch är lite lurigare.
Lokala skogoträdgårdshandlarn här installerade gärna Robotklippare hos folk, när det sen krånglade så fick folk åka in med klipparen för uppgradering, grannen här var inne 5 ggr med sin. Tillslut hotade han med återköp o då masade dom sig ut för att konstatera att slingan var fellagd på flera ställen.
Han var inte ensam om detta problemet.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Starta Hva 550

Avslutat-02  
#662661
Magnus M skrev:Här måste man tänka olika beroende på om det är en fast installation eller en produkt som kunden kan åka till verkstan med.
För fasta installationer verkar det finnas en viss vilja att lösa saker över telefon.
När det gäller bilar o annat flyttbart så vill dom under alla förhållanden ha in kunden till verkstan.
Produkter som är bådeoch är lite lurigare.
Lokala skogoträdgårdshandlarn här installerade gärna Robotklippare hos folk, när det sen krånglade så fick folk åka in med klipparen för uppgradering, grannen här var inne 5 ggr med sin. Tillslut hotade han med återköp o då masade dom sig ut för att konstatera att slingan var fellagd på flera ställen.
Han var inte ensam om detta problemet.

Magnus M


Ja det lät ju som ett ganska trångsynt sätt att hantera problem med maskiner på..
Att jag vill ha in maskinen till min verkstad är enbart för att jag slipper släpa verktyg eller inte kan ha allt med mig ut i fält....
Och att man ibland måste ha yta och möjlighet att demontera isär en hel produkt i smådelar..
Det är ingen höjdare i skog och mark..

Användarvisningsbild

Re: Starta Hva 550

Joakim S  
#662670
vinterrojarn skrev:
Magnus M skrev:Här måste man tänka olika beroende på om det är en fast installation eller en produkt som kunden kan åka till verkstan med.
För fasta installationer verkar det finnas en viss vilja att lösa saker över telefon.
När det gäller bilar o annat flyttbart så vill dom under alla förhållanden ha in kunden till verkstan.
Produkter som är bådeoch är lite lurigare.
Lokala skogoträdgårdshandlarn här installerade gärna Robotklippare hos folk, när det sen krånglade så fick folk åka in med klipparen för uppgradering, grannen här var inne 5 ggr med sin. Tillslut hotade han med återköp o då masade dom sig ut för att konstatera att slingan var fellagd på flera ställen.
Han var inte ensam om detta problemet.

Magnus M


Ja det lät ju som ett ganska trångsynt sätt att hantera problem med maskiner på..
Att jag vill ha in maskinen till min verkstad är enbart för att jag slipper släpa verktyg eller inte kan ha allt med mig ut i fält....
Och att man ibland måste ha yta och möjlighet att demontera isär en hel produkt i smådelar..
Det är ingen höjdare i skog och mark..

Om 10 år kommer det ut en IT-tekniker i skogen med en laptop och fixar felet på 572:an,så huggaren kan jobba vidare 🤣

Avatar Fallback

Re: Starta Hva 550

Avslutat-02  
#662671 🤣 🤣 Ja det var ju nästan så en gång i tiden..
En verkstadsbuss med en mekaniker servade bolagshuggarnas sågar...

Du förstår säkert vad jag menade...
Med en ersättning som ska räcka till mycket så är inte att åka iväg med sågen och göra av med tid ett alternativ...
Även om du har fler, vad är det som säger att inte den också ligger i delar snart...?
Eller att verkstaden tar ca 3-5 veckor på sig innan de åtgärdat sågen?....

Avatar Fallback

Re: Starta Hva 550

Avslutat-02  
#662676
Joakim S skrev:
vinterrojarn skrev:
Magnus M skrev:Här måste man tänka olika beroende på om det är en fast installation eller en produkt som kunden kan åka till verkstan med.
För fasta installationer verkar det finnas en viss vilja att lösa saker över telefon.
När det gäller bilar o annat flyttbart så vill dom under alla förhållanden ha in kunden till verkstan.
Produkter som är bådeoch är lite lurigare.
Lokala skogoträdgårdshandlarn här installerade gärna Robotklippare hos folk, när det sen krånglade så fick folk åka in med klipparen för uppgradering, grannen här var inne 5 ggr med sin. Tillslut hotade han med återköp o då masade dom sig ut för att konstatera att slingan var fellagd på flera ställen.
Han var inte ensam om detta problemet.

Magnus M


Ja det lät ju som ett ganska trångsynt sätt att hantera problem med maskiner på..
Att jag vill ha in maskinen till min verkstad är enbart för att jag slipper släpa verktyg eller inte kan ha allt med mig ut i fält....
Och att man ibland måste ha yta och möjlighet att demontera isär en hel produkt i smådelar..
Det är ingen höjdare i skog och mark..

Om 10 år kommer det ut en IT-tekniker i skogen med en laptop och fixar felet på 572:an,så huggaren kan jobba vidare 🤣


Om 10 år så får du ringa till service avdelningen Hva, och därifrån så styr de sågen själva ungefär som när man ringer datasupport och de tar över datorn en stund.. Fjärrskrivbord kallas det visst...
Du får väl dricka kaffe under tiden..
Det kommer nog bli vanligare med bokade service möten, där tekniker kommer ut efter avtalad tid.. Vem vet vad framtiden kommer med..

Användarvisningsbild

Re: Starta Hva 550

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662681 Ja det lät ju som ett ganska trångsynt sätt att hantera problem med maskiner på..
Att jag vill ha in maskinen till min verkstad är enbart för att jag slipper släpa verktyg eller inte kan ha allt med mig ut i fält....
Och att man ibland måste ha yta och möjlighet att demontera isär en hel produkt i smådelar..
Det är ingen höjdare i skog och mark..[/quote]
Om 10 år kommer det ut en IT-tekniker i skogen med en laptop och fixar felet på 572:an,så huggaren kan jobba vidare 🤣[/quote]

Om 10 år så får du ringa till service avdelningen Hva, och därifrån så styr de sågen själva ungefär som när man ringer datasupport och de tar över datorn en stund.. Fjärrskrivbord kallas det visst...
Du får väl dricka kaffe under tiden..
Det kommer nog bli vanligare med bokade service möten, där tekniker kommer ut efter avtalad tid.. Vem vet vad framtiden kommer med..[/quote]

Tänk när du kör förfullt, lagom fukt i luften, sågen går bra, kvistarna yr när du kör o tangerar maxvarv... En övervakningstekniker på HVA får upp larm då du lyckats gå över på rött lite för ofta, bäst vi sänker lite på den sågen tänker han.
Du: VA FAN HÄNDE MED SÅGJÄVELN NU DÅ! 🤣 🤣

Avatar Fallback

Re: Starta Hva 550

Avslutat-02  
#662682 🤣 🤣 Haha ha klockrent...

Avatar Fallback

Re: Motorsågar före 2017

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662703
HannuRöj skrev:Denna bilderna är av min FS460 med M Tronic.
Jag bytt mangnetventilen pga blandningen började vara hela tiden lite för rik.
Var inga svårigheter att starta, ingen skilnad faktiskt, men motorn varvade upp inte så bra som den skulle, sammt ljuddämparen började bli svart och blöt.
Det vad jag tror -vet faktiskt inte- är att förgasaren är ställt mekaniskt för mager och M Troniken ger mer bränsle genom denna ventil. 🤔 Då kallstartar sågen pga chokespjäll, och varmstartar för att den är ställd mager. Och dör denna ventil, fastnar den vid öppetläge. Eller fastnar bara då och då.

Om Autotune är annorlunda byggt. Att den är ställd mekaniskt för rik och datorn stänger bränsle ventilen vid behov.
Vore logiskt då att sågen startar varje gång kallt pga rik blandning, men kräver ström innan blandningen kan ställas mager. Om ventilen kräver även impuls av vevhuset och läcker genom om luft finns, kan det vara för sent och motorn startar inte innan den är kallt. Magnetvetilerna kanske är försyrda, och kräver även lite tryck innan kraften räcker att flytta nålen.


Som sagt det vet jag inte - spekulerar bara, men om det är så, så skulle batteriet vara en lösning, som Röjarn sa. 👍

90 sek på tomgång återställer datorn i sågen sedan det är gjort så startar man sågen kör den i 30 sek på fullgas 30 sek på tomgång det gör man 5 gånger och utan skärande verktyg sen går dom som skållade troll gäller även motorsågarna med m-tronic.
och den svarta magnetventilen är den som är uppgraderad.
och skulle det inte funka så kan man byta ut tändspolen med lite andra nummer på eller öppna ljuddämparen den stryper för mycket .

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar före 2017

Williamm  
#662708
knaggen skrev:
HannuRöj skrev:Denna bilderna är av min FS460 med M Tronic.
Jag bytt mangnetventilen pga blandningen började vara hela tiden lite för rik.
Var inga svårigheter att starta, ingen skilnad faktiskt, men motorn varvade upp inte så bra som den skulle, sammt ljuddämparen började bli svart och blöt.
Det vad jag tror -vet faktiskt inte- är att förgasaren är ställt mekaniskt för mager och M Troniken ger mer bränsle genom denna ventil. 🤔 Då kallstartar sågen pga chokespjäll, och varmstartar för att den är ställd mager. Och dör denna ventil, fastnar den vid öppetläge. Eller fastnar bara då och då.

Om Autotune är annorlunda byggt. Att den är ställd mekaniskt för rik och datorn stänger bränsle ventilen vid behov.
Vore logiskt då att sågen startar varje gång kallt pga rik blandning, men kräver ström innan blandningen kan ställas mager. Om ventilen kräver även impuls av vevhuset och läcker genom om luft finns, kan det vara för sent och motorn startar inte innan den är kallt. Magnetvetilerna kanske är försyrda, och kräver även lite tryck innan kraften räcker att flytta nålen.


Som sagt det vet jag inte - spekulerar bara, men om det är så, så skulle batteriet vara en lösning, som Röjarn sa. 👍

90 sek på tomgång återställer datorn i sågen sedan det är gjort så startar man sågen kör den i 30 sek på fullgas 30 sek på tomgång det gör man 5 gånger och utan skärande verktyg sen går dom som skållade troll gäller även motorsågarna med m-tronic.
och den svarta magnetventilen är den som är uppgraderad.
och skulle det inte funka så kan man byta ut tändspolen med lite andra nummer på eller öppna ljuddämparen den stryper för mycket .


Är det alltså datortrimningsanvisning för AutoTune och M-tronik?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).