Motorsåg och handhållet

Stihl FS 410 C-EM 6990 eller Husqvarna 545FR

13 inlägg 6186 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl FS 410 C-EM 6990 eller Husqvarna 545FR

Ent  
#662082 Har en gammal Hva röjsåg som bara går, men jag lider av att riggröret är för kort när man är +185 cm. Speciellt när den mest används för trimning av diken mm, sällan någon röjning utöver sly.

Bägge paketen kostar mellan 6-7000, innehåller sele (ADVANCE PLUS respektive Balance X), röjklinga, sly-klinga och trimmerhuvud. Vad säger ni som prövat, vilket av paketen ger mest värde, och vilken av sågarna är mest lämpad för grästrimning av lång person. Bägge ÅF finns på orten och bägge är så bra man kan begära.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 410 C-EM 6990 eller Husqvarna 545FR

Joakim S  
#662083
Ent skrev:Har en gammal Hva röjsåg som bara går, men jag lider av att riggröret är för kort när man är +185 cm. Speciellt när den mest används för trimning av diken mm, sällan någon röjning utöver sly.

Bägge paketen kostar mellan 6-7000, innehåller sele (ADVANCE PLUS respektive Balance X), röjklinga, sly-klinga och trimmerhuvud. Vad säger ni som prövat, vilket av paketen ger mest värde, och vilken av sågarna är mest lämpad för grästrimning av lång person. Bägge ÅF finns på orten och bägge är så bra man kan begära.

Jag har en 545FR,och är mycket nöjd. Röjer nästan bara gräs och sly med denna, och jag är 1,89 lång. Jag la till ca. 300 kr och köpte en balance XT.
Senast redigerad av Joakim S ons 19 aug 2020, 20:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 410 C-EM 6990 eller Husqvarna 545FR

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662084 Inte den bästa selen i något av paketen. Kolla om det går att byta sele till antingen X-Treem eller x-fit (Stihl) eller Balance XT (Husqvarna) och se vad mellanskillnaden blir.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 410 C-EM 6990 eller Husqvarna 545FR

Ent  
#662140 Tackar för tipsen👍Lite fundersam det där med att Husqvarnas vinkelväxel inte håller enligt en annan tråd? Jag använder den ju såpass lite, garantin hinner väl gå ut innan ev svagheter visar sig... Kanske ger Stihl en chans, MS 200:an behöver ju få lite sällskap🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl FS 410 C-EM 6990 eller Husqvarna 545FR

axwell  
#662145 Röjarn skrev tidigare i en annan tråd att Stihl FS 410 inte är den bästa för kortväxta personer.

Tolkar det som att den skulle passa bättre till den som är 185 cm eller längre.

Jag är bara 178 cm och tycker att det är en riktigt bra gräsröjare, lättstartad och fullt tillräckligt stark med ett behagligt ljud(inte det där vassa knattret som i Husq.).

Kör med kedjeröjare i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 410 C-EM 6990 eller Husqvarna 545FR

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662152 Jag kan tillägga att Stihls Advanced plus finns både som "universialsele" och "röjsele". Det är alltså två olika modeller, där "universialselen" (av någon obegriplig anledning) säljs UTAN bröstspänne. Bröstspännet kan dock köpas till separat för 130 kr, vilket starkt rekommenderas!

Båda varianterna finns även i XXL-version, med samma riktpris som respektive Advanced plus-sele. XXL-versonen bör väl ändå vara ett bättre val för TS än plus-varianten.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 410 C-EM 6990 eller Husqvarna 545FR

Ent  
#662180
Niking skrev:Jag kan tillägga att Stihls Advanced plus finns både som "universialsele" och "röjsele". Det är alltså två olika modeller, där "universialselen" (av någon obegriplig anledning) säljs UTAN bröstspänne. Bröstspännet kan dock köpas till separat för 130 kr, vilket starkt rekommenderas!

Båda varianterna finns även i XXL-version, med samma riktpris som respektive Advanced plus-sele. XXL-versonen bör väl ändå vara ett bättre val för TS än plus-varianten.
/Niklas


Tackar för tipset, men när spenderbyxorna ändå är på så får det bli en X-treem-sele. Julklapp i förskott, eller i stället för nån Thailandsresa som jag aldrig hade tänkt göra ändå 😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 410 C-EM 6990 eller Husqvarna 545FR

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662181
Ent skrev:
Niking skrev:Jag kan tillägga att Stihls Advanced plus finns både som "universialsele" och "röjsele". Det är alltså två olika modeller, där "universialselen" (av någon obegriplig anledning) säljs UTAN bröstspänne. Bröstspännet kan dock köpas till separat för 130 kr, vilket starkt rekommenderas!

Båda varianterna finns även i XXL-version, med samma riktpris som respektive Advanced plus-sele. XXL-versonen bör väl ändå vara ett bättre val för TS än plus-varianten.
/Niklas


Tackar för tipset, men när spenderbyxorna ändå är på så får det bli en X-treem-sele. Julklapp i förskott, eller i stället för nån Thailandsresa som jag aldrig hade tänkt göra ändå 😎


Bra, lycka till med både 410 och sele! 👍
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 410 C-EM 6990 eller Husqvarna 545FR

Ent  
#662456 Döm om min förvåning när jag upptäckte att röret på Stihl 410 inte är mer än millimetrar längre än på Hva 244:an😮Trots detta når man längre ner men det har mer med konstruktionen av handtagen och att man kan vinkla dem mer än på gamla 244:an, plus lite annan vinkel på huvudet.
Hur långt är röret på Hva 545FR egentligen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl FS 410 C-EM 6990 eller Husqvarna 545FR

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662592 Varför köper man en 410 istället för en 460? Slipper man M-tronic eller nåt?

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 410 C-EM 6990 eller Husqvarna 545FR

Avslutat-02  
#662593 Nja det bör man nog göra..
Men det följer också med fler grejer i priset..
Jag hade hellre köpt en 410 än en 460..
Men kanske ändå valt en 560 med... 🤔

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 410 C-EM 6990 eller Husqvarna 545FR

Ent  
#662613
vinterrojarn skrev:Nja det bör man nog göra..
Men det följer också med fler grejer i priset..
Jag hade hellre köpt en 410 än en 460..
Men kanske ändå valt en 560 med... 🤔


Precis, om man köper nån av de större sågarna är man tydligen tvungen att köpa det längre röret plus sele, sly-klinga och trimmerhuvud separat. Den hängivne eller professionelle röjaren ängslas kanske inte över den merkostnaden. För mig som varken är det ena eller andra verkar 410-paketet som ett prisvärt alternativ. Sågen orkar nog betydligt mer än jag dessutom 😄

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl FS 410 C-EM 6990 eller Husqvarna 545FR

Avslutat-02  
#662623 Nja jag vet inte det ja..
Med större såg och större utgift krävs annan kalkyl..
Men den kan göra samma jobb lite hårdare och tuffare..
Sedan att den är oftast tyngre är både på gott och ont..

Jag skulle då hellre välja en 410 om jag hade mycket blandad körning som gräs/sly..
Men om man enbart kör i skogen... Så blir det hellre en ren skogsröjare...
Jag trivdes ganska bra med 550:in förutom pekfingergas.. Blev ohållbart i längden för mina händer... Bygde om på någon men även de tröttnar man på... Så det blev Hva /jonsered igen...

Byta axlar och rigg är onödigt..
Bättre köpa en till växel och bara bulta dit istället..
Samma med Hva gräsväxel 35° och skogsväxel 24°. Samma rigg...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).