Traktorer och processorer

Valmet 505 spridarhylsa

5 inlägg 2149 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 505 spridarhylsa

JoelStrandberg  
#662320 Hej har en 505 som läcker vatten uppe vid spridarna ibland . Beställt hem nya brickor och hylsor . Men får höra från olika håll om hur det ska demonteras , en del säger att hylsan ska vara konad och några säger inte det .

Om någon här inne har gjort det snälla skriv en lathund åt mig 😂 🚜



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 spridarhylsa

Fredi  
#662571 I 311 motorn som 505 har är det "lösa" spridarhylsor. Finns utdragare att dra ut dem med men går även att gänga med passlig gängtapp (M24?) och skruva i en bult att dra i. Kläm dock in nån trasa i hålet före gängning så spånet ej far in i cylindern. Ibland kan de vara så lösa att de lossnar med spridaren. Putsa hålet noggrant och i med nya holkar och o-ringar. Finns även en specialdorn att driva i dessa med men går nog utan också. Annars kan man svarva en dorn själv till det.

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 spridarhylsa

Cat554  
#662588 Om du kan få svarvat en dor som passar godt, så limer du den med Lock-Tite. Drag ut hylsan når det er härdat. Varm den upp så du får av hylsan, så tar du neste. Gjør et hål i doren, sett i en sjakkel og drag den ut med en stang og et passande mellanlegg.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 spridarhylsa

JoelStrandberg  
#662603 Kanon , så jag behöver inte lyfta av toppen utan jag kan få ut hylsan uppe ifrån . De va detta jag ville höra lite som musik för mina öron 😍 och hylsan ska inte formas som visa volvohylsor är ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 spridarhylsa

Fredi  
#662646 Jo, behöver inte ta bort toppen och inte mangla hylsor heller 😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).