Traktorer och processorer

Vi struntar i Valmet en stund :-)

23 inlägg 11997 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vi struntar i Valmet en stund :-)

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66198
Ulf skrev:
JF skrev:Har kollat på Lamborghini och skulle absolut kunna tänka mig en sån.
Vissa modeller är tydligen Same, Deutz och Laborghini samma traktor med olika färger enligt en som tidigare jobbar som säljare. Jag skulle gärna köpa en Deutz eller Lamborghini, men jag har inte riktigt kläm på modellerna. Sprint är väl den som är vanligast i skogen.
Storlek 60-90 hp.
4 wd och lastare.
Budget 150-200 000.
Helst en 90 talstraktor

Hej..!
Äger en Lamborghini 664-60 Sprint, årsmod.-97 och har haft den i min ägo i snart 5 år...
Gav 80000+moms för den, och den har funkat perfekt i alla lägen. Bra hydraulik med sex dubbelverkande uttag och fronthydraulik med fyra dubbelverkande uttag och front-trepunkt och front-pto. Separat fram-back med 45 hastigheter framåt som bakåt. Elhydraulisk inkoppling av 4wd, diffspärr och pto + mycket mer..
Om du nu törs skilja dig från mängden.. :wink: Så titta gärna på Lambo..
Du får mycket för pengarna..
MvH. Ulf

Jo, grannen har en Lamborghini, och jag skulle lätt kunna köpa en sån. Men du verkar ha gjort en riktigt bra affär, för så billiga är de inte nu. Var det lastare på?

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vi struntar i Valmet en stund :-)

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66200
jonathanA skrev:
Naders skrev:Har en Belarus 920.
Mycket gott om plats att snurra stolen 180 grader och dessutom få plats med knäna.
Dessutom 4WD


jag skulle alldrig rekomendera någon att köpa belarus! den är ju inte en klass lägre än valmet, utan typ tio klasser lägre!
skall du lägga typ 150-200tkr så varför inte en fin valmet 705? klockren traktor som är lättskruvad och rymlig!

lycka till! :grin:

Tack fördet. Jo, egentligen är det väl en 705 man borde ha, men vaf*n, 150 000 för en 20-25 år gammal traktor med 7-9000 timmar på mätaren känns verkligen inte så lockande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi struntar i Valmet en stund :-)

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66214
Tack fördet. Jo, egentligen är det väl en 705 man borde ha, men vaf*n, 150 000 för en 20-25 år gammal traktor med 7-9000 timmar på mätaren känns verkligen inte så lockande.

skulle tro att valmeten värd mera än vilken belarus som helst.
någon gång kommer det ett riktigt klipp. det är bara frågan om man hara tid att vänta :wink:

Avatar Fallback

Re: Vi struntar i Valmet en stund :-)

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66218
JF skrev:
Ulf skrev:
JF skrev:Har kollat på Lamborghini och skulle absolut kunna tänka mig en sån.
Vissa modeller är tydligen Same, Deutz och Laborghini samma traktor med olika färger enligt en som tidigare jobbar som säljare. Jag skulle gärna köpa en Deutz eller Lamborghini, men jag har inte riktigt kläm på modellerna. Sprint är väl den som är vanligast i skogen.
Storlek 60-90 hp.
4 wd och lastare.
Budget 150-200 000.
Helst en 90 talstraktor

Hej..!
Äger en Lamborghini 664-60 Sprint, årsmod.-97 och har haft den i min ägo i snart 5 år...
Gav 80000+moms för den, och den har funkat perfekt i alla lägen. Bra hydraulik med sex dubbelverkande uttag och fronthydraulik med fyra dubbelverkande uttag och front-trepunkt och front-pto. Separat fram-back med 45 hastigheter framåt som bakåt. Elhydraulisk inkoppling av 4wd, diffspärr och pto + mycket mer..
Om du nu törs skilja dig från mängden.. :wink: Så titta gärna på Lambo..
Du får mycket för pengarna..
MvH. Ulf

Jo, grannen har en Lamborghini, och jag skulle lätt kunna köpa en sån. Men du verkar ha gjort en riktigt bra affär, för så billiga är de inte nu. Var det lastare på?

Ibland har man tur och kan göra en bra affär..Köpte den faktiskt hos en maskinhandlare.
Nix...Ingen frontlastare till den...Men det funkar hyfsat med en skopa i frontlyften.
Kan dock inte lasta något högt, eller allt för tungt, förstås..Men bara att flytta lite material går bra..
MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: Vi struntar i Valmet en stund :-)

Naders  
#66219
JF skrev:
Naders skrev:Har en Belarus 920.
Mycket gott om plats att snurra stolen 180 grader och dessutom få plats med knäna.
Dessutom 4WD

Vilken modell på Belarus är det? Vill minnas att några har tanken under bakrutan, då blir det väl inte så mycket plats kvar?

Det är alldeles riktigt att tankarna sitter under rutan. Traktorn är en -00. Nu är ju bakrutan rätt stor och går rätt långt ner.
Därför finns det ändå gott om plats.
Dessutom är den rätt bra på det viset att jag slapp ha en massa extravikter i framändan när jag hänger på Niaben.
Det känns som folk är allergiska mot Belarus på nåt sätt.
Men efter att ha kört lite i skogen med den skulle nog många ändra åsikt.
Maken på framkomlighet har jag aldrig sett. Om man jämför med andra traktorer alltså.
När denna köptes fabriksny -01 gav jag 130k vilket får anses som en nätt summa för en dylik dragare....

Avatar Fallback

Re: Vi struntar i Valmet en stund :-)

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66231 Tack för svaret Naders.
Jag hade faktiskt bestämt mig för en Belarus en gång men precis när jag velat färdigt var den såld.
Började faktiskt min traktorkarriär i en Belarus.
Kom på att en gammal jobbarkompis har en, ska nog åka och inspektera den för att bilda mig en uppfattning om hur man sitter i den. Men jag vill minnas att han tyckte att backen var lite väl hög för att köra i skogen med. Nåt som du lider av?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi struntar i Valmet en stund :-)

Naders  
#66241
JF skrev:Tack för svaret Naders.
Jag hade faktiskt bestämt mig för en Belarus en gång men precis när jag velat färdigt var den såld.
Började faktiskt min traktorkarriär i en Belarus.
Kom på att en gammal jobbarkompis har en, ska nog åka och inspektera den för att bilda mig en uppfattning om hur man sitter i den. Men jag vill minnas att han tyckte att backen var lite väl hög för att köra i skogen med. Nåt som du lider av?

Det kan jag faktiskt hålla med om. Önskar att det hade gått att "smyga" lite bättre.
Däremot hade det inte gjort nåt om man ökat på max-hastigheten något.
Nu är iochförsej högsta växeln spärrad vid leveransen men den ska nog gå att pilla bort om man kan skruva och vet vad man ska skruva på.....
Visst kan jag hålla med om att komforten inte är densamma som i Valmet å dylikt men det måste ju skilja något. Därav priset
Nu har dock priset stegrat något då de blev oerhört populära ett tag.
Jag laddade upp en bild på min igår i detta forum.
Det hänger en Niab bakom den.
Nu ör denna traktorn extrautrustad med skogspaket......

Användarvisningsbild

Re: Vi struntar i Valmet en stund :-)

jonathanA  
#66260
JF skrev:
jonathanA skrev:
Naders skrev:Har en Belarus 920.
Mycket gott om plats att snurra stolen 180 grader och dessutom få plats med knäna.
Dessutom 4WD


jag skulle alldrig rekomendera någon att köpa belarus! den är ju inte en klass lägre än valmet, utan typ tio klasser lägre!
skall du lägga typ 150-200tkr så varför inte en fin valmet 705? klockren traktor som är lättskruvad och rymlig!

lycka till! :grin:

Tack fördet. Jo, egentligen är det väl en 705 man borde ha, men vaf*n, 150 000 för en 20-25 år gammal traktor med 7-9000 timmar på mätaren känns verkligen inte så lockande.


Jo visst är det mycket pengar för en gammal traktor men, en 705/805 från mitten 80 ligger före en belarus från -00 i det mesta! men visst bor man i skogen och alldrig behöver ut på vägen över 10km/h, och kör 3 lass ved om året så är det inga problem att köra belarus!
ok jag kanske låter väldigt enkelspårig nu, men jag har blivit väldigt besviken flera gånger när jag kört/ skruvat belarus på grund av "dålig" kvalite.
bara lite tips från en som gillar gedigna grejjer! :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).