SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Jakt och Fiske

Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

95 inlägg 30177 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

halvproffs  
#662258
alias skrev:
Mangan skrev:Vad är det som inte är lagligt?


Som jag tolkade era inlägg ovan så var det fällfångst av rådjur som avhandlades.

MVH
Alias


Så uppfattade jag det också. Finns inga godkända fällor för rådjur. Förmodligen har ingen ens kommit på tanken att tillverka en fälla.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Reymond  
#662277
Elmhult skrev:
Reymond skrev:Härlig tråd med flera bra inlägg. Har sedan slutet 90- talet insett att vi måste va rädd om räv och Numera Lo här i södra halvan av landet för att Få ha planteringarna någorlunda ifred.
Få jaktlag som har förståelse om balans på kövviltstammarna.
Pratas om blandskogar idag. Helt ok. Men hur i helvete skall man få upp mer än Björk och lite barr i dessa bestånd?
Konstigt att inte Naturskyddsföreningarna vaknat i denna fråga. Nä fridlys räv och Lo snarast tills vi ser en förändring med balans i våra skogar.


Naturskyddsföreningar... Skrattretande. De gör väl ingen nytta överhuvudtaget längre. Bara högljudda lobbyister som hatar landsbygden.


Håller helt med dej Elmhult. Men borde va i deras intresse biologisk mångfald.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662279
halvproffs skrev:
alias skrev:
Mangan skrev:Vad är det som inte är lagligt?


Som jag tolkade era inlägg ovan så var det fällfångst av rådjur som avhandlades.

MVH
Alias


Så uppfattade jag det också. Finns inga godkända fällor för rådjur. Förmodligen har ingen ens kommit på tanken att tillverka en fälla.


Jodå, det finns en godkänd rådjursfälla.

Det finns diskuterat sen länge, och har inte hittat något som säger att det skulle vara förbjudet

https://www.alternativ.nu/index.php?top ... #msg995722

Jag ställde denna fråga till Ola Wälimaa. Jurist på Jägarförbundet.

Hej Ola
Kan du hjälpa mig med några frågor.
Det finns fällor för and, hare och rådjur på naturvårdsverkets hemsida..
Får man fånga dessa djur i fälla under ordinarie jakttid i fällor eller måste man ha något speciellt tillstånd?
Om man måste ha ett speciellt tillstånd var läser man då om det?

Och fick detta svar för några minuter sedan.

Hej!
Du får jaga med fälla efter dess arter under allmän jakttid utan tillstånd. Det finns krav på vittjning osv som framgår av NVV föreskrifter NFS 2002:18, när man bedriver jakt med fälla.
Mvh Ola

Ola Wälimaa
Förbundsjurist
Svenska Jägareförbundet
Öster Malma
611 91 Nyköping
Tel: 0155-246273
E-post: ola.walimaa@jagareforbundet.se.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662280
halvproffs skrev:
alias skrev:
Mangan skrev:Vad är det som inte är lagligt?


Som jag tolkade era inlägg ovan så var det fällfångst av rådjur som avhandlades.

MVH
Alias


Så uppfattade jag det också. Finns inga godkända fällor för rådjur. Förmodligen har ingen ens kommit på tanken att tillverka en fälla.


Jodå, det finns en godkänd rådjursfälla. Bara att söka hos Naturvårdsverket.

Det finns diskuterat sen länge, och har ännu inte hittat något som säger att det skulle vara förbjudet

Här en diskussion på ett annat forum:

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=108474.msg995722#msg995722

Jag ställde denna fråga till Ola Wälimaa. Jurist på Jägarförbundet.

Hej Ola
Kan du hjälpa mig med några frågor.
Det finns fällor för and, hare och rådjur på naturvårdsverkets hemsida..
Får man fånga dessa djur i fälla under ordinarie jakttid i fällor eller måste man ha något speciellt tillstånd?
Om man måste ha ett speciellt tillstånd var läser man då om det?

Och fick detta svar för några minuter sedan.

Hej!
Du får jaga med fälla efter dess arter under allmän jakttid utan tillstånd. Det finns krav på vittjning osv som framgår av NVV föreskrifter NFS 2002:18, när man bedriver jakt med fälla.
Mvh Ola

Ola Wälimaa
Förbundsjurist
Svenska Jägareförbundet
Öster Malma
611 91 Nyköping
Tel: 0155-246273
E-post: ola.walimaa@jagareforbundet.se.....

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

halvproffs  
#662281 Tamejfan. Har aldrig hört talas om det trots så många år som jägare.
Det stod ingenting om tillstånd mm vad jag kunde se. Orkade inte leta vidare om det.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662282 Det var som fasen. Trodde bara det var forskade som hade dispens. Så sa de när jag var på besök hos de.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662283 Här finns lite mer om fällfångst. Man behöver inte ha jägarexamen, och man behöver inte använda godkänt jaktmedel vid avlivning. För rådjur hade jag dock satsat på någon slags puffra.

https://jagareforbundet.se/jakt/juridik ... allfangst/

Fällfångst

Hej! 
Jag har ett par frågor om fällfångst:

2017-12-06
1. Att fånga i fälla kräver inte jägarexamen, stämmer det?
2. Är det någon miniålder på jägaren som avser att bedriva fällfångst?
3. Om den som sysslar med fällfångst och ej har jägarexamen och ej heller vapenlicens, kan man någonstans finna vilka skyldigheter personen har vid avlivningen, rent praktiskt?
4. Krävs det tillstånd/utbildning för någon annan fällfångst utöver exempelvis ripa och rävsnara norröver, eller är det fritt fram under rådande jakttider på allt vilt där det finns godkända fällor.


Svar:

Det stämmer att det inte krävs jägarexamen för att fånga vilt i fälla.
Det finns inte någon minimiålder vid fällfångst.
Vid avlivning av djur som har fångats med fångstredskap gäller inte bestämmelserna om jaktmedel, däremot måste djuret avlivas på ett lämpligt sätt eftersom det annars kan bryta mot 27 § jaktlagen om att inte utsätta viltet för onödigt lidande och kan klassas som djurplågeri enligt Brottsbalken. Vissa djur, ex. grävling, kan du troligtvis inte avliva på ett lämpligt sätt utan skjutvapen, utan då krävs det att någon person med vapenlicens finns tillgänglig.
Du kan läsa mer om avfångning på Svenska Jägareförbundets hemsida: Vad säger lagen vid avfångning? och
Avfångning och avlivning
Fångstredskapen som används ska alltid vara godkända av Naturvårdsverket. Det krävs också utbildning för att få jaga bäver med slagfälla.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

salix  
#662289 Nu är det nog dax att ni sansar er man får inte fånga rådjur i syfte att avliva endast i forskningssyfte eller för att tex flytta ur ett hägn. Hur som behövs nog tillstånd för att använda en sådan.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662291
salix skrev:Nu är det nog dax att ni sansar er man får inte fånga rådjur i syfte att avliva endast i forskningssyfte eller för att tex flytta ur ett hägn. Hur som behövs nog tillstånd för att använda en sådan.


Då stämmer inte det Jägarförbundets jurist säger då?

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Älgfoderodlare  
#662300 Fällfångst i all ära, om det då handlar om att skaffa bort djur som gör onödig skada i olika former. Så som gnagare, kråkfåglar etc. Men när det handlar om djur från Rådjur o uppåt i storlek; -Nja då kommer då i alla fall jag tillbaka till VARFÖR man vill ge sin själv epitetet "Jägare". D.v.s. att man med sin förmåga att lära känna de tilltänkta bytets beteende, populations - storlek / sammansättning etc. Att vara just i betydelsen jägare ! För även om vi skaffat oss fördelen med att ha vapen som kan nedlägga ett byte på flera hundra meters håll. Kommer det ändå att främst handla om; Jägaren vs viltet. VARFÖR ska jag skjuta just detta vilt ? KAN jag skjuta det på ett säkert sätt ? Jag tror mig aldrig ha behövt ångra ett icke avlossat skott, det har alltid kommit nya chanser ! En missad chans har ju aldrig fått mig att försöka ta till metoder som på ett eller annat sätt, behövt göra djuren mer åtkomliga bara för ATT ! Det enda jag behövt göra är att förbättra mig själv, - I hur jag för mig i skogen, - ökat tålamod, - stillhet o tystnad. Men det viktigaste jobbet för en lyckad jakt, det sker på icke jakttid. Bygga torn där viltstråken är. Se vilka djur man har på sina marker. Val av utrustning.
Här ett litet utdrag ur en artikel en journalist ( från en känd jakttidning ) skrev om mig, en dag då han följde med på löshundsjakt, när vi går fram på ett av många ståndskall.
" Jag har från början tyckt att han verkade väl lätt klädd jämfört med övriga jägare och hur andra hundförare brukar klä sig. Han har inga stora stövlar utan tunna korta stövlar, rätt tunna byxor av mjukt tyg utan läderskoning på framsidan. På överkroppen, över skjortan, en fiberpälströja, samt över den en väst av ylletyg. Nu får klädseln sin förklaring ! När vi kommer närmare inpå ståndskallet blir han som en katt, eller snarare som ett Lodjur framför mig. Han rör sig snabbt i korta ansatser, i det närmaste ljudlöst. Koncentrationen mot bytet är fullkomlig, smidigheten och balansen är som hos en Lo. För min inre syn kan jag se hans studsare förvandlas till ett spjut och honom själv till en jägare från den tid då jakten och jägarskickligheten betydde allt för överlevnaden ".

Jakt skall väl ändå vara en upplevelse, där vi i så liten utsträckning som möjligt ska försöka undanröja någon form av jämbördighet mellan oss o viltet ( övertaget har vi ju ändå i våra vapen ! ). Men avlivning i en fälla ?; -Nej tack !

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662304 Det du beskriver, är jakt som hobby/livsstil/upplevelse. Verkar trevligt, skulle själv kunna tänka mig gå omkring i skogen med gevär, klappa hund, dricka kaffe, tjôta med andra jägare, kanske kolla lite på djurlivet och skjuta ett skott då och då. Har dock dåligt med tid, andra intressen överväger.

Tyvärr blir det inte så mycket vilt skjutet för ovanstående jägare, kanske dags att testa andra metoder för de som vill få ner viltstammen?

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Älgfoderodlare  
#662307
Mangan skrev:Det du beskriver, är jakt som hobby/livsstil/upplevelse. Verkar trevligt, skulle själv kunna tänka mig gå omkring i skogen med gevär, klappa hund, dricka kaffe, tjôta med andra jägare, kanske kolla lite på djurlivet och skjuta ett skott då och då. Har dock dåligt med tid, andra intressen överväger.

Tyvärr blir det inte så mycket vilt skjutet för ovanstående jägare, kanske dags att testa andra metoder för de som vill få ner viltstammen?


- Nja, nu har det ju resulterat i att jag skjuter väldigt mycket av det vilt jag önskar skjuta. Med över 100 älgar, klart fler Rådjur, så har det över tid gjort att jag p.g.a. platsbrist stått över jakt vissa år. Anser man att man har ett problem när det gäller vilt inom sin form av markbruk o försöker ta en genväg för att uppnå andra resultat, då har man ju gjort en prioritering man kanske ska ta sig en funderare över. Jag prioriterar både och o får ju resultat därefter !

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662313 Har inte läst hela tråden men vill påpeka att fällfångst har långa traditioner bland våra förfäder långt innan studsare med mörkersikten och benstöd blev tillgängliga.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

halvproffs  
#662317
Skogsola skrev:Har inte läst hela tråden men vill påpeka att fällfångst har långa traditioner bland våra förfäder långt innan studsare med mörkersikten och benstöd blev tillgängliga.

Då fanns inte Naturvårdsverket heller med alla sina regler och bedömningar som passade dom.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

martall  
#662329 Skulle gärna skjuta fler om tiden räckte till men brukar tänka såhär när det känns som det inte hjälper med jakten.
Säg att 10 produktiva rådjursgetter producerar cirka 10-15 kid per år, så blir det väldigt många nya rådjur på redan 5 år. Försöker man då skjuta runt 10 hondjur per år ( givetvis kid och bockar på det ) så blir det bra många rådjur som inte blir till på 5 år!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).