ATV och UTV i skogen

Bränsleförbrukning Goes 625

14 inlägg 8263 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bränsleförbrukning Goes 625

qvintus4  
#661625 Funderar på vad en fyrhjuling drar på landsvägskörning, har en Goes 625.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning Goes 625

halvproffs  
#661650 På grusväg med en enkel vagn bakom drar min Polaris 850 1,7l milen. Helt otroligt att en så liten motor kan använda sådan mängd. Helt normalt enligt servicekillen.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning Goes 625

bgl  
#661653 Om du räknar med en förbrukning på 400g/hästkrafttimme som blir 1,7 en rimlig siffra tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning Goes 625

qvintus4  
#661669 Då drar den söker minst 1 liter milen vanlig landsvägskörning ..

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning Goes 625

axwell  
#661678
qvintus4 skrev:Då drar den söker minst 1 liter milen vanlig landsvägskörning ..


Nu åker jag jag knappt nåt alls på landsväg så min förbrukning ligger mycket högre.
Kör ju mest över rubb&stubb i låg hastighet, drar sällan nåt släp, ändå räcker det inte med 2 l/mil.

En Cf Moto 500 cc med förgasare, terrängdäck med ca. 0.3 bars tryck.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning Goes 625

halvproffs  
#661679
bgl skrev:Om du räknar med en förbrukning på 400g/hästkrafttimme som blir 1,7 en rimlig siffra tyvärr.


Hade en Ford med 289 kubiktums motor, alltså mer än 5ggr volym och den drog 1,3 l milen landsvägskörning. Tycker att förbrukningen är orimlig.
Gick in på atvforum och läste om just Polaris 850 för en 5-6 år sedan. En skrev där att han skämdes för att han hade alltid en extra dunk med sig när han o polarna åkte på långfärd.
Avgaserna tycker jag luktar lite oförbrända dvs lite bensinlukt.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning Goes 625

tallen100  
#661766
halvproffs skrev:På grusväg med en enkel vagn bakom drar min Polaris 850 1,7l milen. Helt otroligt att en så liten motor kan använda sådan mängd. Helt normalt enligt servicekillen.

axwell skrev:
Nu åker jag jag knappt nåt alls på landsväg så min förbrukning ligger mycket högre.
Kör ju mest över rubb&stubb i låg hastighet, drar sällan nåt släp, ändå räcker det inte med 2 l/mil.

En Cf Moto 500 cc med förgasare, terrängdäck med ca. 0.3 bars tryck.






😮 Det var som f.n, nästan lika törstig som en snöskoter..

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning Goes 625

qvintus4  
#662170 Det märks att det är en arbetsmaskin , körde till verkstaden i morse ca 8 km var uppe i ca 82 kmt som mäst , hade varit skönare att köra på en grusväg i 50-60 kmt eller i skogen 😀
Senast redigerad av qvintus4 tor 20 aug 2020, 15:00, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning Goes 625

Elmhult  
#662171 Intressant tråd. Jag har funderat på en UTV men INGEN berättar vad de sörplar i sig. Mina föräldrar har en Polaris och den är otroligt törstig. Den enda jag hört som har en vettig förbrukning är Kawasaki Mule SX 400. Men så har den ju bara 13 hästar med. Men hursomhelst, min traktor har vara 35 och den orkar med timmerlass och hövagnar...

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning Goes 625

anersimyra  
#662187 Hade jag i dag haft behov av att köpa hjuling så hade det blivit dieseldrivet..🙂

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning Goes 625

Elmhult  
#662251 Ja detta är ju inte en Goes men en Polaris 570 ranger. De säger själva i bifogad bild 27,8mpg ~ 0,84l/100

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning Goes 625

halvproffs  
#662257
Elmhult skrev:Ja detta är ju inte en Goes men en Polaris 570 ranger. De säger själva i bifogad bild 27,8mpg ~ 0,84l/100


Tyvärr är det nog ofta önskeresultat och efter optimala förhållanden.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning Goes 625

Elmhult  
#662260
halvproffs skrev:
Elmhult skrev:Ja detta är ju inte en Goes men en Polaris 570 ranger. De säger själva i bifogad bild 27,8mpg ~ 0,84l/100


Tyvärr är det nog ofta önskeresultat och efter optimala förhållanden.


Naturligtvis. Det får man ju anta. Precis som med biltillverkare så är det väl siffror man svårligen kommer upp(ner) i. Men det kunde ju tjäna som en jämförelse om fler publicerade sina förbrukningar. Det vore ju även intressant för dom som vill kunna räkna lite mer på ekonomin på en ATV/UTV. Tror att nu köps de mer utan att tänka på sånt. De faller kanske till stor del under nöjeskontot.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning Goes 625

Fixaren1  
#697519 Jag har en John deere gator med dieselmotor. Kör mycket landsväg fullfart och förbrukningen ligger på 0,8l. Ställde frågan till en försäljare och fick svar att bensinatv drar ca 1,5l. Är väl oftast många korta förflyttningar med ATV/Utv och då reagerar man inte på förbrukningen .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).