Verkstan

Dumperflak på skotare

2 inlägg 4472 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dumperflak på skotare

Robert Å  
#662173 Har en valmet skotare som tidigare gått med lastväxlare och alltså inte med lastutrymme för virke,köptes dock ramren, ingen växlare. Bakramen är längre och förstärkt under och runt boggieinfästningen.
Numera renoverad och ombyggd till skotare igen av mig men jag skulle för att få mer nytta av den vilja kunna köra med ett dumperflak ibland..

Sett nått enstaka bygge där man kunnat skruva av bankar och grind för att byta till tippram/flak.

Jag är inne på att använda en "mellanram" från lastbil för att kunna byta påbyggnation. Laxo är ju vanligaste systemet men jag är mer inne på JOAB Cameleont system.

Nån här som har erfarenhet av såna här system och har några kommentarer eller ideer?

Ska försöka lägga in lite bilder för att visa vad jag tänkt mig, kanske nån här har nå inspirationsbilder på skotare med tippflak :-)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Dumperflak på skotare

Hema  
#764170
Robert Å skrev:Har en valmet skotare som tidigare gått med lastväxlare och alltså inte med lastutrymme för virke,köptes dock ramren, ingen växlare. Bakramen är längre och förstärkt under och runt boggieinfästningen.
Numera renoverad och ombyggd till skotare igen av mig men jag skulle för att få mer nytta av den vilja kunna köra med ett dumperflak ibland..

Sett nått enstaka bygge där man kunnat skruva av bankar och grind för att byta till tippram/flak.

Jag är inne på att använda en "mellanram" från lastbil för att kunna byta påbyggnation. Laxo är ju vanligaste systemet men jag är mer inne på JOAB Cameleont system.

Nån här som har erfarenhet av såna här system och har några kommentarer eller ideer?

Ska försöka lägga in lite bilder för att visa vad jag tänkt mig, kanske nån här har nå inspirationsbilder på skotare med tippflak :-)

Ska du ha den som gårdsmaskin är en lastväxlare kanon. För mig behöver inte växlaren kunna växla så tungt, men tippa. Då borde det gå att få ned vikten. Om det är av intresse.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).