SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Jakt och Fiske

Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

95 inlägg 30181 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661770 En sak som man måste ha med är att tillväxt säsongen. Blivigt längre men älg och rådjur föder vid samma tid. Det gör att djuren får sämre bete när det behövs som bäst och det gör att de äter mer och av andra träd/örter och gräs.
Just för rådjuren kan man spruta Plantorna då de är goda bara 2-3 år. För älgen är det 10-15 år och ändå kan man få barkskaddor senare. Räven är ingen lösning för mig som har höns och smådjur på gården.

Rådjuren reglerar sig till stor del själva. Mycket mat två kid lite mat ett kid ingen mat inga kidar. Men som alltid är det fokus hondjur om man vill minska en stam.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Torbjörn Johnsen  
#661772
Tåndemåla skrev:En sak som man måste ha med är att tillväxt säsongen. Blivigt längre men älg och rådjur föder vid samma tid. Det gör att djuren får sämre bete när det behövs som bäst och det gör att de äter mer och av andra träd/örter och gräs.


Det där låter intressant! Kan du utveckla hur du menar? När på året blir det i så fall brist?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661773 Det som borde växa och vara som näringsrikast i juni är det i maj. Fönstret då de har bra bete förskjuts till en tidigare tidpunkt. Under vintern är det mest vårfryle som är näringsrikt. Men sedan kommer allt snabbt. Kanske redan i mars april kommer mycket av det som de skulle äta av i maj.
Rådjuren har en fördröjd fosterutveckling som styrs med ljuset och det ändras ju inte bara växt säsongen.
Där det finns åkrar är detta inget större problem då bönderna även tar tidigare skördar. Men för skogsrådjuren gör det skillnad.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Ekman  
#662116 Tror Torbjörn har rätt i att konkurrensen om tid hos jägarna spelar en viss roll för avskjutningen.

När jag började jaga i början av nittiotalet var verkligen rådjuret det ”lilla högviltet” i mina trakter. Bockjakten var viktig och sen var det jakt med tax mm. Köttet prisades jämfört med älgköttet som alla var uppväxta på.

Nu går jag och andra mest ut för att om möjligt skjuta kron den 16e aug. Småbockar släpper vi nästan helt, knappt någon vill ha rådjur efter drevjakterna.

Men sen kan jag inte komma ifrån hur lokalt viltskador uppkommer och hur olika erfarenheter man har. Tycker det sprutar upp aspskott på varenda fläck här där det inte putsas och sälgen jag slarvröjer till viltet betas dåligt och får röjas bort snart igen. Har bara hört talas om en markägare i min närhet som tyckt betning av rådjur ställt till problem, då på gran som halvproffs beskriver med uppdragna plantor på en mindre yta.

Däremot när det gäller rallarros och andra örter syns det att det är högt tryck överlag, för de lyser med sin frånvaro.

Dock har vi en jämförelsevis gles älgstam, kanske är det detta som balanserar upp det hela tillsammans med god tillgång till vallar och åkermark här i västra Södermanland,. å andra sidan har vi samtliga svenska klövvilt på markerna.

I mitt fall är det vilt som orsakar mest bekymmer bävern. De är verkligt kostsamma att ha på marken med reparationer av vägar och försumpad mark som följd. Någon km bort ser de inga skador med resultatet att om vi skjuter 5 st i ett dike år 1 är det lika många som fyller på inför år 2 igen från andra marker. Är samma sak med rådjuren, ser man inga problem på egna marker är man inte sugen på att skjuta mer och då fyller det snabbt på i angränsande marker varje år..

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Älgfoderodlare  
#662119
Tåndemåla skrev:Det som borde växa och vara som näringsrikast i juni är det i maj. Fönstret då de har bra bete förskjuts till en tidigare tidpunkt. Under vintern är det mest vårfryle som är näringsrikt. Men sedan kommer allt snabbt. Kanske redan i mars april kommer mycket av det som de skulle äta av i maj.
Rådjuren har en fördröjd fosterutveckling som styrs med ljuset och det ändras ju inte bara växt säsongen.
Där det finns åkrar är detta inget större problem då bönderna även tar tidigare skördar. Men för skogsrådjuren gör det skillnad.


Har nog lite svårt att få detta att stämma o hålla med ? ! För om Rågetterna i skogsmark föder vid samma årstid samtidigt som växtsäsongen startar tidigare o de har fördröjd fosterutveckling. Innebär det ju att Getterna får tillgång till bättre föda under längre tid i slutet av dräktigheten som borde innebära större chans för överlevnad av fostren. Kiden äter ju inget grönfoder under den första veckan / veckorna, så för deras skull spelar det ju också mindre roll att växtperioden hunnit längre på väg när väl de börjar med veg.
Den stora tillväxt av Rådjursstammen vi har haft under åren, är nog mest p.g.a. att jag utfodrar på våren från Jan. - Apr. Rådjuren kan då stå i omgångar o äta, gå till saltstenen, lägga sig att idissla, käka snö o så om igen på samma dag under Jan.- Mars. Men i takt med att det blir barmark i skogen så betar de mycket mer bärris o en hel del RAS. Men jag ser då också att tiden de är vid foderbordet minskar i takt med att det naturliga betet ökar för att sen, ju närmare kalvningen de kommer, så försvinner getterna helt ut i skogen. Men så har de ju som oftast 2-3 kid / get varje vår. Men med barmarken verkar valet av föda styras över till naturligt bete, vilket då gynnas av tidigare vårar o inte tvärtom.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

martall  
#662175 Håller helt med att rådjuren går under radarn och gör massiv skada lokalt på plant skog i meters höjd och ner.
Om man skall se någon fördel med rådjursstammen är ju att man kan relativt lätt skjuta ner på stammen på sitt eget istället för att tvingas med i större jaktområden och massa bestämmelser.
Skjuter man stadigt ca 15-20 rådjur i "byn" varje år så minskar det, har skjutit ca 30 st på 2 år oss mig och mycket riktigt har rådjursskadorna minskat jämfört med skiftet som ingår i ett större jaktområde där jag inte är med och avskjutningen sparsam.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Elmhult  
#662178 Jag sköt bort ETT smaldjur som gick och mumsade gran på en liten plantering vi hade förra året. Efter det var borta hade vi inte en enda planta uppdragen. Helt fantastiskt! Plus att man får mat i frysen.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Älgfoderodlare  
#662185
martall skrev:Håller helt med att rådjuren går under radarn och gör massiv skada lokalt på plant skog i meters höjd och ner.
Om man skall se någon fördel med rådjursstammen är ju att man kan relativt lätt skjuta ner på stammen på sitt eget istället för att tvingas med i större jaktområden och massa bestämmelser.
Skjuter man stadigt ca 15-20 rådjur i "byn" varje år så minskar det, har skjutit ca 30 st på 2 år oss mig och mycket riktigt har rådjursskadorna minskat jämfört med skiftet som ingår i ett större jaktområde där jag inte är med och avskjutningen sparsam.


Det som är lite synd är att det brukar väcka ont blod i jägarkretsar om man skjuter Rådjur i "byn". För även om jag gör mycket för att ha bra beten o hög vilttillgång för jakten, så har jag ju även försökt att minska skadorna. Främst har det varit mot fejningar som jag upplevt varit mest frekvent. Så även om man har kostnader för utfodring samt skadeskydd, har bybor blivit sura för att jag skjuter en del Rådjur varje år på egna marker, som ett sätt att komp. för mina utlägg. Vi har ju våra marker längst ut mot skogen, så helt naturligt blir det ju betesmarker o jaktvänligt. Men sura miner i byn !

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Emanuel90  
#662188 Väldigt tätt med rådjur på sina håll, hemma i byn kan jag räkna till 40 lätt på en natt med värmekikaren.
Men det har skett en gradvis tillvänjning vid högre viltstammar i jaktlagen och jag vet inte riktigt hur man ska vända den trenden.
Jag sätter nog mitt hopp till Lodjuren, dom är inte så långt bort nu.
Mitt tjat i jaktlaget räcker ju inte till att skjuta hälften så många som jag vill iallafall.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662215 Fällfångst i lite industriell skala tror jag är det enda som hjälper (som är lagligt). Särskilt om det kunde räcka att titta till dom med åtelkamera istället för att gå dit varje dag.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662244
Mangan skrev:Fällfångst i lite industriell skala tror jag är det enda som hjälper (som är lagligt). Särskilt om det kunde räcka att titta till dom med åtelkamera istället för att gå dit varje dag.

Bra magan. Bra inlägg.
Ps Det är inte lagligt!😊😖

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662248 Vad är det som inte är lagligt?

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Reymond  
#662249 Härlig tråd med flera bra inlägg. Har sedan slutet 90- talet insett att vi måste va rädd om räv och Numera Lo här i södra halvan av landet för att Få ha planteringarna någorlunda ifred.
Få jaktlag som har förståelse om balans på kövviltstammarna.
Pratas om blandskogar idag. Helt ok. Men hur i helvete skall man få upp mer än Björk och lite barr i dessa bestånd?
Konstigt att inte Naturskyddsföreningarna vaknat i denna fråga. Nä fridlys räv och Lo snarast tills vi ser en förändring med balans i våra skogar.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Elmhult  
#662250
Reymond skrev:Härlig tråd med flera bra inlägg. Har sedan slutet 90- talet insett att vi måste va rädd om räv och Numera Lo här i södra halvan av landet för att Få ha planteringarna någorlunda ifred.
Få jaktlag som har förståelse om balans på kövviltstammarna.
Pratas om blandskogar idag. Helt ok. Men hur i helvete skall man få upp mer än Björk och lite barr i dessa bestånd?
Konstigt att inte Naturskyddsföreningarna vaknat i denna fråga. Nä fridlys räv och Lo snarast tills vi ser en förändring med balans i våra skogar.


Naturskyddsföreningar... Skrattretande. De gör väl ingen nytta överhuvudtaget längre. Bara högljudda lobbyister som hatar landsbygden.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

alias  
#662256
Mangan skrev:Vad är det som inte är lagligt?


Som jag tolkade era inlägg ovan så var det fällfångst av rådjur som avhandlades.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).