Jakt och Fiske

Stor spridning av harpest i Norrbotten

3 inlägg 3316 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stor spridning av harpest i Norrbotten

Torbjörn Johnsen  
#662085 Enligt SR P1 så finns en omfattande spridning av sjukdomen harpest i länet. Harpest drabbar främst skogsharar men kan spridas till människor. Både vid direkt kontakt med en död (smittad) hare men smittan kan även spridas via mygg.

Harpest är en anmälningspliktig sjukdom och sedan andra halvan av juni har sju fall hos människor anmälts i Norrbotten. Det är lite fler än under ett normalår, enligt Region Norrbotten. Sex av de som smittats kommer från Luleå och en från Boden.


Källa: SR.se



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor spridning av harpest i Norrbotten

rokon  
#662086 Jag såg kolossalt mycket med harspår när jag gick och följde ett snöskoterspår på skiftet i vintras. Var på VVO årsmötet i söndags och då togs detta med harpesten upp, själv har jag ej sett några döda harar än, men nu var det ett tag sedan jag rörde mig flitigt i markerna, det gjorde jag på vårvintern på skaren men såg inga döda harar då.
Men det är tråkigt att när hararna blir fler så kvaddas beståndet av sjukdom.
Gnagare är det dock helt tomt av nu.

Avatar Fallback

Re: Stor spridning av harpest i Norrbotten

Sti L  
#741742 Så her ser man ut med harepest, man må ete piller også.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).