Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädning

295 inlägg 75822 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660785 Nja, jag vet ju ungefär hur lite de flesta kan. Planen var att jag skulle hålla nåt slags kurs för SkS-folk nu i höst men covid-19 gör det svårt.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#662054
Lars Lundqvist SLU skrev:Hela 5-serien, flera finska ytor, de nya ytorna i Jämtland och Norrbotten.

Kan du ge ett tips på vart jag hittar dessa?
Eller kommer jag inte åt dom?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#662055 Det går att hitta en del basfakta via http://www.silvaboreal.com men rent generellt är data från olika fältförsök inte öppet åtkomliga via nätet. Man kan be att få ut specifika uppgifter eftersom det är offentlig handling.
Men det brukar vara bättre att läsa de vetenskapliga artiklar som skrivits om dom. Och vilka såna som finns kan du se i min litteraturgenomgång:

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 2716310271

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#665388 Tack för länken, jag har skrivit och frågat om uppgifter, men inte fått något svar än, få se om det kommer.
Fick besök av en trevlig kille från Skogsstyrelsen i dag, som har varit med ut i skogen och hjälpt mig med hur jag ska göra med gallringen av kommande blädnings yta och även tittat på blädningen som jag påbörjat.
👍 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#665399 Hoppas det var någon jag utbildat. 😉

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#670866 Jag har fått svaret på hur kommande blädnings ytor ska göras. Han tycker att jag ska gallra i mellanskiktet, och lämna större och mindre granar i första beståndet.
I andra beståndet som är äldre, ska jag ta bort timmer granar, (finns några som stuckit i väg) gallra i mellanskiktet och ta bort klena och skadade stammar, lämna lite björk som naturvårdsträd.
Min på började blädnings yta, tycker hanatt jag ska prioritera att lämna kvar tall så långt det går som övre skikt, eftersom dom svarar bättre på senare gallring, och inte drabbas av röta och granbarksborre mm.
Lite anorlunda mot vad du Lars rekomenderade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#670876 Vad skulle vitsen vara att gallra i mellanskiktet? Det är ju de träden som så småningom ska bli de stora träden. Om de tas bort, vilka ska då bli stora i framtiden?

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#670878 Du har lite stamtätare än "normalt" och inga riktigt stora träd. På sikt blir det en fin fullskiktad granskog, men jag skulle nog avvakta ett tag och se vad som händer. Dina bilder och stamlistan säger att det behövre grovna på sig, bli högre, och få upp volymen.
Om riktigt små granar börjar självgallras i stor omfattning skulle jag bläda, inte innan.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#670881 Hmm, första beståndet är ju så tätt att det knappt går att gå igenom, och andra beståndet börjar tallarna få kronorna väldigt högt, det är ju ganska mycket tall där.
Om jag börjar med att hugga vägar blir det ju lite bättre?
Sen förstår inte jag varken dig eller Värmlänningen (SS) varför jag inte ska gallra i alla höjder när det ser ut så här?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#670922 Blädningsskog ska vara tät, framförallt när du saknar riktigt grova träd.

Att bara hugga vägar är en bra början. Sen kan du vänta i 10 år.

Tallarna kommer gradvis försvinna så fundera inte för mycket på dom.

Om du avverkar mindre träd så avverkar du dom som så småningom ska bli stora. Du har många små därför att dom växer långsamt och färre stora därför att dom växer fortare.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Höglandserik  
#671459 Du hade ett intressant resonemang där om skogsstyrelsens hyggesfria metoder Lars. Jag upplever det som att skogsstyrelsen har kapitulerat för det faktum att det cirkulerar en massa metoder ute i skogsbruket som går under begreppet "hyggesfritt" och de försöker rida med pp den trenden och samla ihop dessa under en flagg. Men jag blir inte klok på deras information om hyggesfria skogsbruksmetoder. Det enda jag hittar när jag läser på deras sidor är en massa åtgärder men inga metoder.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#671470
Höglandserik skrev:Det enda jag hittar när jag läser på deras sidor är en massa åtgärder men inga metoder.

Det är en korrekt observation. Det mesta handlar om hur man ska välja träd (exv måldiameterhuggning, naturkultur), eller vilka åtgärder man inte får göra (naturnära skogsbruk) men det finns inga mallar eller modeller för hur skogen är tänkt att utvecklas över tiden, hur man ska veta när det är dags att gallra och i så fall hur hårt/svagt, osv.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#671496 Ja, hur går det med boken, har du någon tid för den?
Var ut i dag och tog några filmer på dom 2 områderna som jag tycker behöver göras något åt, men är hopplöst att få till det så det syns hur det ser ut.
(område 1)
(område 2)
(område 2.1)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#671510 Hyfsat bördig mark?
Jag skulle vänta. Det är inte speciellt stor volym, inte speciellt tätt, och även de något större granarna ser ut att fortfarande ha kronor nästan ända ner till marken.
Varför vill du avverka just nu?

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Älgfoderodlare  
#671512 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:51, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).