Motorsåg och handhållet

254 XP som inte startar ens med startgas in i förgasaren

7 inlägg 2868 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

254 XP som inte startar ens med startgas in i förgasaren

jofel59  
#661960 Hej.

Jag har precis köpt en 254xp från försvaret. Motorn ser ut att vara i toppskick för det finns knappt en repa. Trots detta går den inte att starta. Kompen är bra och uppmätt hos serviceverkstad. Nu det konstiga, Han som kollade kontrollerade att det var gnista och sprayade sedan in startgas i förgasaren. Inte ett dugg hände, detta trodde jag var en omöjlighet. Kan tilläggas att det var bensin kvar då jag fick den men som jag har hällt ut men även om förgasaren har kleggat ihop så borde den åtminstone tända tycker jag. Jag är helt nybörjare på motorsågar och den senaste gången jag försökte meka var när jag hade moped för 45 år sedan. Hoppas därför att ni som kan och har erfarenhet kan guida en frustrerad gubbe.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 254 XP som inte startar ens med startgas in i förgasaren

Avslutat-02  
#661965 Bara för att konstatera, av med dämparen...
Kontrollera att dämparen inte är igensatt också..
Efter detta kontrollera gnistan.
Prova byta stift. CJ7Y- CJ7 är bra stift till dessa.

Avstå startgas, den kan blåsa bort oljefilmen på kolven och då blir du ledsen...
Hellre bensin i flytande form genom luftgången eller dränka luftfiltret...

För att den inte ska starta så bör den vara avstängd på brytaren eller så är den utan gnista/skuren...

Användarvisningsbild

Re: 254 XP som inte startar ens med startgas in i förgasaren

Adalin  
#665579 Jag har renoverat 4st av försvarets 254 och 254XP, alla går nu nästan perfekt.

De flesta hade liknande problem som du har, svåra att starta eller svårstartade efter att de dött.
Det jag gjorde först var att byta till CJ7/CJ7Y stift efter inrådan från detta forumet, det gjorde extremt stor skillnad.

använd INTE RCJ7Y

Det andra var att jag bytte förgasarmembran på alla förgasare samt bytte bränsleslangar och bränslefilter, justerade sedan in tomgång hög och lågvarvskruvarna efter det. kan nästan garantera att sågen kommer starta efter detta.


kostnaden för allt detta är någon hundralapp eller två.


jag har en tråd om min renovering här på forumet.
Senast redigerad av Adalin tis 08 sep 2020, 17:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 254 XP som inte startar ens med startgas in i förgasaren

totte  
#665580 Länk till Adalins tråd: Adalin - Driftproblem med HVA 254 XP

Användarvisningsbild

Re: 254 XP som inte startar ens med startgas in i förgasaren

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665597 Cj7 har inte elektroden utanför sockeln.
I övrigt samma som cj7y vilken sticker ut lite.
Kör man med sågarna lite så märker man snart fördelar o nackdelar med olika stifts utförande.
Jag sätter inte i annat än cj7y.

Ofta när de kommer har de RCJ7Y. Detta är ett resistorstift som funkar i nyare såg, inte 254.

Användarvisningsbild

Re: 254 XP som inte startar ens med startgas in i förgasaren

Adalin  
#665602 ah jo du har rätt, jag blandade ihop det med RCJ7Y, modifierar mitt orginalinlägg

Användarvisningsbild

Re: 254 XP som inte startar ens med startgas in i förgasaren

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665655 Lätt hänt o snurra till det när det inte skiljer mycket.
Därför är det bra vi är många som ser o läser. Alltid nån som är vaken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).