Skogsnyheter

Nyrenässans för motkolvsmotorn med diesel? (video)

10 inlägg 3330 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nyrenässans för motkolvsmotorn med diesel? (video)

Fredrik Reuter  
#661758 Motkolvsmotorn där två kolvar möter varandra i mitten av en gemensam cylinder kanske kan få en nyrenässans. I alla fall om man ska tro motortillverkaren Cummins som jobbat med ett motkolvsprojekt (på engelska Opposed Piston Diesel Engine) tillsammans med USA:s försvarsmakt.

Enligt Cummins ska motkolvsmotorn kunna spara upp till 25% diesel (per tidsenhet, jämfört med konventionell dieselmotor och samma effekt). En av anledningarna till detta ska vara hur motkolvsmotorn är uppbyggd.

En motkolvsmotor har inget topplock och inte heller varken kamaxel eller ventiler. Istället jobbar motorn enligt tvåtaktsprincip och diesel sprutas in i samband med att kolvarna i respektive cylinder (motkolvsmotorn har två kolvar per cylinder) möter varandra på mitten. En konventionell explosion sker och båda kolvarna vänder tillbaka. På ena sidan sitter då avgasportar och på den andra insuget där luft trycks in inför nästa explosionscykel.

Eftersom motkolvsmotorn inte har något fast topplock så kan man bättre ta hand om värmen som alstras och motorn blir genom detta mer effektiv. Eftersom två kolvar samverkar så krävs två vevaxlar, dessa vevaxlar sammankopplas sedan via en växellåda till utgående axel.

Förutom en bättre termisk verkningsgrad beskrivet ovan så har konstruktionen fler fördelar såsom att porttiderna kan göras assymetriska, halverad enskild kolvhastighet vid samma kompression (två kolvar) och bättre tömning av avgaser efter förbränning. Motkolvsmotorn är också känd för att ge ett högre vridmoment jämte en konventionell motor.

Huruvida det är sant eller ej låter jag vara osagt men tror sig kunna höja verkningsgraden med motkolvsmotorn, upp till 55%. Skulle detta stämma så är det riktigt bra och en morot för att konstruktionen kanske kan få en nyrenässans?

Militären verkar ha en förkärlek till motkolvsmotorn. Cummins verkar nu alltså jobba med att ta fram en motor för militären och Stridsvagn 103 hade faktiskt i vissa utformningar en motkolvsmotor från Detroit Diesel.

Här är en video som beskriver tekniken.



Vad tror du om detta, något att som kommer slå?
Motkolvsmotor, bild från videon ovan.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Nyrenässans för motkolvsmotorn med diesel? (video)

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661775 Har för mig att någon amerikansk motortillverkare byggde ett monster för fartygsdrift med tre vevaxlar och cylindrar i triangelform?

Användarvisningsbild

Re: Nyrenässans för motkolvsmotorn med diesel? (video)

Torbjörn Johnsen  
#661776 Intressant! Skiddertillverkaren Clark använde Detroit Diesels tvåtaktsdiesel i skidders. En sådan fanns på Segmons gård i slutet av 70-talet. Ombyggd till jordbruksdragare. Mycket karakteristiskt motorljud med stor harv efter och full belastning.

Känner igen ljudet i den här videon😀



Det är ganska häftigt om gammal utfasad teknik kan ges nya tekniska lösningar och istället bli bättre än dagens motorer.

Avatar Fallback

Re: Nyrenässans för motkolvsmotorn med diesel? (video)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661780
Fredrik Reuter skrev:Motkolvsmotorn där två kolvar möter varandra i mitten av en gemensam cylinder kanske kan få en nyrenässans. I alla fall om man ska tro motortillverkaren Cummins som jobbat med ett motkolvsprojekt (på engelska Opposed Piston Diesel Engine) tillsammans med USA:s försvarsmakt.

Enligt Cummins ska motkolvsmotorn kunna spara upp till 25% diesel (per tidsenhet, jämfört med konventionell dieselmotor och samma effekt). En av anledningarna till detta ska vara hur motkolvsmotorn är uppbyggd.

En motkolvsmotor har inget topplock och inte heller varken kamaxel eller ventiler. Istället jobbar motorn enligt tvåtaktsprincip och diesel sprutas in i samband med att kolvarna i respektive cylinder (motkolvsmotorn har två kolvar per cylinder) möter varandra på mitten. En konventionell explosion sker och båda kolvarna vänder tillbaka. På ena sidan sitter då avgasportar och på den andra insuget där luft trycks in inför nästa explosionscykel.

Eftersom motkolvsmotorn inte har något fast topplock så kan man bättre ta hand om värmen som alstras och motorn blir genom detta mer effektiv. Eftersom två kolvar samverkar så krävs två vevaxlar, dessa vevaxlar sammankopplas sedan via en växellåda till utgående axel.

Förutom en bättre termisk verkningsgrad beskrivet ovan så har konstruktionen fler fördelar såsom att porttiderna kan göras assymetriska, halverad enskild kolvhastighet vid samma kompression (två kolvar) och bättre tömning av avgaser efter förbränning. Motkolvsmotorn är också känd för att ge ett högre vridmoment jämte en konventionell motor.

Huruvida det är sant eller ej låter jag vara osagt men tror sig kunna höja verkningsgraden med motkolvsmotorn, upp till 55%. Skulle detta stämma så är det riktigt bra och en morot för att konstruktionen kanske kan få en nyrenässans?

Militären verkar ha en förkärlek till motkolvsmotorn. Cummins verkar nu alltså jobba med att ta fram en motor för militären och Stridsvagn 103 hade faktiskt i vissa utformningar en motkolvsmotor från Detroit Diesel.

Här är en video som beskriver tekniken.



Vad tror du om detta, något att som kommer slå?

En snabb googling säger att strv 103A och B modellen hade en Rolls Royce K60 motkolvsmotor tillsammans med gasturbinen medan 103C fick en Detroit V6 diesel tillsammans med gasturbinen.
103C är en renoverad A eller B

Avatar Fallback

Re: Nyrenässans för motkolvsmotorn med diesel? (video)

bgl  
#661790 Rolig men kanske ovidkommande detalj är att gasturbinen hade beteckningen Caterpillar 553 som även är en beteckning på en fällare-läggare i bautaformat!

Avatar Fallback

Re: Nyrenässans för motkolvsmotorn med diesel? (video)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661798
Torbjörn Johnsen skrev:Intressant! Skiddertillverkaren Clark använde Detroit Diesels tvåtaktsdiesel i skidders. En sådan fanns på Segmons gård i slutet av 70-talet. Ombyggd till jordbruksdragare. Mycket karakteristiskt motorljud med stor harv efter och full belastning.

Känner igen ljudet i den här videon😀



Det är ganska häftigt om gammal utfasad teknik kan ges nya tekniska lösningar och istället bli bättre än dagens motorer.


Var det den som de sparkade igång när det skulle köras traktorpulling och den drog i väg vart den ville med den lilla kälken? 😀

Användarvisningsbild

Re: Nyrenässans för motkolvsmotorn med diesel? (video)

rejser  
#661820 Underbart ljud. Låter nästan som när man sitter i en banbil ju.

Användarvisningsbild

Re: Nyrenässans för motkolvsmotorn med diesel? (video)

Torbjörn Johnsen  
#661841
Skogsola skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Intressant! Skiddertillverkaren Clark använde Detroit Diesels tvåtaktsdiesel i skidders. En sådan fanns på Segmons gård i slutet av 70-talet. Ombyggd till jordbruksdragare. Mycket karakteristiskt motorljud med stor harv efter och full belastning.

Känner igen ljudet i den här videon😀



Det är ganska häftigt om gammal utfasad teknik kan ges nya tekniska lösningar och istället bli bättre än dagens motorer.


Var det den som de sparkade igång när det skulle köras traktorpulling och den drog i väg vart den ville med den lilla kälken? 😀


Bra fråga! Vet faktiskt inte vart den tog vägen efter att den slutade sina dagar som harvdragare.

Avatar Fallback

Re: Nyrenässans för motkolvsmotorn med diesel? (video)

bgl  
#661942 Som så mycket annat, utvecklat med tanke på krig.
Började bl.a. som en tysk flygplansmotor Junkers jumo

Användarvisningsbild

Re: Nyrenässans för motkolvsmotorn med diesel? (video)

Fredrik Reuter  
#661947 Oavsiktligt gaspådrag hade kunnat få en ny innebörd genom denna video... 😉

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).