Traktorer och processorer

Valtra lanserar ny traktorserie 2020 (G5-serien)

17 inlägg 9481 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra lanserar ny traktorserie 2020 (G5-serien)

Fredrik Reuter  
#661672 Den 28 augusti 2020, 09:00 lanserar traktortillverkaren Valtra en ny traktorserie. Enligt uppgifter nedan så ser det ut att traktorserien kommer heta G5 med toppmodellen G135. Lanseringen kommer sändas digitalt med avseende på coronapandemin. Skogsforum kommer följa lanseringen och förmedla nyheterna löpande.

Nu finns all information den nya serien, läs mer i tråden Allt om Valtra G105, G115, G125 och G135 traktorer

Det är totalt fyra nya traktormodeller i spannet 100 hk till 140 hk som kommer presenteras och för den Valtra-inbitne så går tankarna till om det är en ny A-serie som kommer presenteras. Om så är fallet så kommer Valtra att ta bort de tre minsta traktorerna, A74, A84 och A94. Med andra ord så skulle den trecylindriga motorn försvinna.

Att det skulle vara en ny N-serie känns inte så troligt då flaggskeppet i N-serien (N174) har 201 hästkrafter.

Ett alternativ är att Valtra behåller både N-serie och A-serien och kilar in en helt ny serie emellan de båda. Anledning till detta skulle i så fall kunna vara att både A-serien och N-serien är framgångsrika i sin försäljning men att Valtra identifierat ett marknad där varken N eller A säljer bra?

På Valtras sajt finns en bakgrundsbild som jag bifogar nedan. De ger en hint om en modell som kommer heta 35 på slutet. Kanske blir det H35, I35, M35 eller N35 (beroende på hur bokstaven innan verkar vara uppbyggd).

Edit, se inlägg från Hayabusa nedan. Det kan röra sig om en ny serie som heter G5 där G135 visas på bilden nedan.

Vi har en dryg vecka på oss att fantisera om detta så varsågod, vad tror du?

Här kan du registrera dig för att delta online under lanseringen: https://www.lantmannenlantbrukmaskin.se ... _lansering



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra lanserar ny traktorserie 2020

hayabusa 08  
#661681 Jag har för mig att jag har hört att den ska heta G-serien ( obs, enbart rykten och tagit från mitt dåliga minne )
Jag tror även att det är 135 som kan antydas på bilden, vilket innebär att det är början på en ny 5-serie från Valtra.
Traktor på bilden blir ju då G135 som då skulle vara en av dom första modellerna i den nya G5 serien

Min gissning...

Användarvisningsbild

Re: Valtra lanserar ny traktorserie 2020

Fredrik Reuter  
#661683 Så kan det givetvis va, bra input Hayabusa!

👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra lanserar ny traktorserie 2020 (G5-serien)

adahlm  
#661685 135 skulle vara mest logiskt med tanke på tidigare modellbeteckningar. Det skulle ju även väl betyda att N134 inom kort skulle ersättas av *135

Men knappast nånting som duger för skogsbruk (om man inte köper tilläggsskydd för 100k€)

Användarvisningsbild

Re: Valtra lanserar ny traktorserie 2020 (G5-serien)

Fredrik Reuter  
#661686 Vad tror ni om nyheter på den, som vi just nu kallar, G5-serien?

Vad är oddsen för en ny CVT-låda för steglös transmission, kanske också billigare?

Steg5-dieselmotor med AdBlue känns rätt säkert. Är det galet att ens gissa på PHEV (alltså plugin-hybrid alt hybridteknik med batterier)?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra lanserar ny traktorserie 2020 (G5-serien)

alias  
#661689
adahlm skrev:135 skulle vara mest logiskt med tanke på tidigare modellbeteckningar. Det skulle ju även väl betyda att N134 inom kort skulle ersättas av *135

Men knappast nånting som duger för skogsbruk (om man inte köper tilläggsskydd för 100k€)


Upplever att Valtrorna tyvärr mest varit dekaltrimmade MF-modeller sedan Mezzo- & Megaserierna lades ner.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Valtra lanserar ny traktorserie 2020 (G5-serien)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661691 Valtra har blivit för stora, ömtåliga, dyra och för komplicerade för skogsbonden. Det är nog i österlandet man får se efter självverksamhetsmaskiner framledes.

Avatar Fallback

Re: Valtra lanserar ny traktorserie 2020 (G5-serien)

bgl  
#661697 Plug-in hybrider verkar vara lite lekstuga tills vidare.
Härom dagen Ford och idag BMW som har klantat sig.
Vi vill vänta tills tekniken mognat!

Användarvisningsbild

Re: Valtra lanserar ny traktorserie 2020 (G5-serien)

ss0803  
#661718 Som ni är inne på gissar även jag på en ny modellserie mellan A4 och N4 modellerna.

Hästkraftsspannet tyder på det. Även det faktum att både A4 och N4-serierna är relativt nylanserade och säljer bra.

Jag hoppas då på traktorer i A-serie storlek men med N-serie hytt. Läs möjlighet till Skyview taket och TwinTrac vilket saknas på A-serien.

I övrigt måste den då vara enklare utrustad för att kunna säljas till ett lägre pris än nuvarande N-serien.

Användarvisningsbild

Re: Valtra lanserar ny traktorserie 2020 (G5-serien)

hayabusa 08  
#661763 Ja, man kan ju hoppas på det, men även jag tycker det låter rimligt.
Det skulle ju då bli något liknade N93-N103, ja t.o.m N123 fanns det väl oxå. Dom sista modellerna där med Hitech5 var väl rätt populära innan dom slutade tillverkas

Användarvisningsbild

Re: Valtra lanserar ny traktorserie 2020 (G5-serien)

Signofthecross  
#661765 Har också hört att den ska heta G. N104-N124 går inte längre att beställa så en vild gissning är ju att dessa ersätts. De finns inte heller med steg V motorer vilket sannolikt den nya G-serien kommer att ha.

Hoppas på något riktigt bra så att man kan bli lite bitter över att man köpte ny traktor för ett år sedan......

Avatar Fallback

Re: Valtra lanserar ny traktorserie 2020 (G5-serien)

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661835 Bi-halogen känns lite tamt att lyfta fram som "teaser" för en ny modell som lanseras 2020? Men de kanske går fullt ut retro med G serien, kan det bli stående pedaler, ett knippe växelspakar under ratten och kassettstereo också 😀

Användarvisningsbild

Re: Valtra lanserar ny traktorserie 2020 (G5-serien)

agcoparts  
#661850 Powershift transmission Versu (Dyna 6) med Smarttouch armstöd och CVT (Vario) Direct transmission.G105-G135

Avatar Fallback

Re: Valtra lanserar ny traktorserie 2020 (G5-serien)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661913
björken skrev:Bi-halogen känns lite tamt att lyfta fram som "teaser" för en ny modell som lanseras 2020? Men de kanske går fullt ut retro med G serien, kan det bli stående pedaler, ett knippe växelspakar under ratten och kassettstereo också 😀


Ståltank och plats runt hjulen så att man får på kedjor? Lämplig för lättare vedkörning utan stora ombyggnader?

Användarvisningsbild

Re: Valtra lanserar ny traktorserie 2020 (G5-serien, G135)

stegmaster  
#661923 Er det någon som vet om Valtra fortfarandet har NX modellar, eller er det helt slut?
Sista jag hört om var NX163.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).