Skogsvagn (Huggarvagnar)

Livab DS 10 årsmodell 1965

27 inlägg 17993 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Livab DS 10 årsmodell 1965

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66027 Jag köpte en Livab DS10 av årsmodell 1965 som har suttit bakom en traktor med kran på taket
och nu funderar jag om nån har mer fakta om pjäsen?
Det enda jag vet är det som ni åxå kan se på bilderna, säljaren visste inte mkt.
Livabaug09a.JPG

Livabaug2009b.JPG

Livabaug09c.JPG

Livabaug09d.JPG

Livabaug09e.JPG

Livabaug09f.JPG

Som man kan ana på bilderna är det en sorts midja med mekaniskt midjelås, nån som vet mer om midjelåset?
Det är drivning på den med 540 varvs kraftuttag, på bilderna är dock den främsta delen
bortplockad, det finns en vändväxellåda med tryckluftreglerad tillkoppling och tryckluftbromsar.
Planen är att kapa av det som inte behövs av midja mm och sätta en vanlig dragögla.
Bredden mellan stolparna är 220cm och höjden från flak till stolptopp 200cm, det ser ut att finnas
plats gjort för en grind men färgen är kvar i hålen så grinden har nog aldrig blivit ditmonterad.
En snabb mätning visar att man lätt får dit 450 cm långa stockar, det borde ge en teoretisk last på 20 m³
Under axeln finns en hasplåt som är rak och fin, det tyder på att vagnen är sparsamt använd.
Skicket verkar allmänt bra på vagnen.
Info och tips emottages så jag vet vad jag ska tänka på den dagen jag börjar med projektet.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Livab DS 10 årsmodell 1965

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66040 Ska du lasta så mycket i skogen lär du nog få byta traktor;-)

Användarvisningsbild

Re: Livab DS 10 årsmodell 1965

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66044 Hehe, jo men jag skrev ju teoretisk,,,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Livab DS 10 årsmodell 1965

Elias  
#66045 Visst ser jag rätt att det är en enaxlig vagn? enda nackdelen med enaxliga är att de är tippkänsliga eller brukar vara det. vad ska du sätta dit för kran?

Användarvisningsbild

Re: Livab DS 10 årsmodell 1965

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66047 Jepp, enaxlad. funderar på om det är värt att satsa på hjulband?
Jag vill nog ha ca 7 meter räckvidd, nåt tips på bra beg kran lämplig för ombyggnad och uppgradering?
Sen önskar jag ju elspakar, men budgeten måste ju hållas.
Långtidsprojekt, men linjen måste stakas ut så man kan samla delar och kolla annonser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Livab DS 10 årsmodell 1965

stegmaster  
#66055 Hittade nogra kranobjekter i Norge åt deg i olika prisklasser. :???:
Vuksna kraner åt en vuksen vagn. :wink:

Bild

http://www.finn.no/finn/b2b/constructio ... e=18667743

Bild

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=18666336

Användarvisningsbild

Re: Livab DS 10 årsmodell 1965

totte  
#66056 Ja det är ju i alla fall en oherrans massa järn, den lär väl knappast gå av på mitten. Det enda jag i övrigt kan bidra med är att den är byggd ett par mil NO om Växjö i Småland, där ligger nämligen Braås, inte långt från Rottne f.ö. Skall bli spännande att se vad det kan bli av den när du fått gå lös på den framöver.

Användarvisningsbild

Re: Livab DS 10 årsmodell 1965

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66069 Stegmaster, det var ju riktiga bestar, men än är allt intressant.
Totte, jodå jag får nog skära bort järn motsvarande en mindre bil innan jag får börja svetsa den som den ska va.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Livab DS 10 årsmodell 1965

Skogstomte  
#66073 Hej!

Jag hittar tyvärr inte just denna, men här är en intressant länk för alla Volvo-entusiaster:
http://www.volvo.com/constructionequipment/corporate/en-gb/AboutUs/history/products/introduction.htm

Det där med timmerbilskran efter traktor är ingen höjdare, vi har provat. Kranen är stor, hur man än försöker att vika ihop den (vi hade en Jonsered Super Z 72, 7 meter, väldigt lik den på bilden ovan) De är dessutom tunga (typ 1500kg) och har hög tyngdpunkt. Jag tycker att vår vanliga Moheda 500 (6,5meter) är mer användbar än Jonseredaren någonsin var, och den väger c:a 500 kg plus grip och stödben. Den har aldrig vägrat lyfta på något. Har du sedan manöverkonsollen uppe på kranen så är det pricket över i när det gäller dålig användbarhet i skogen...

Användarvisningsbild

Re: Livab DS 10 årsmodell 1965

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66098 Ok, jag såg en Hemek 650 med en sån jättekran en gång och blev lite konfunderad, den funkade ju men
såg oproportionellt stor ut, kanske det går att korta ner eller nåt sånt för att få den smäckrare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Livab DS 10 årsmodell 1965

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66115 Även gamla skotarkranar blir stora o tunga så att nå 7 m med äldre kran kanske blir svårt.
Endel halvgamla kranar typ Patu, FMV mm kan du nog hitta som är mellan6-6,5m utan dubbelteleskop.
Dubbelteleskopen har nog en förmåga att vara rätt slitna när de är gamla.

Jag trodde att Livabs drivkärror var gjorda för de drivhjulsberoend uttaget,men tydligen fanns bägge delar :wink:
Draget är lite speciellt för de gick in under traktorn och belastade framför bakaxeln och gav på de viset tyngd på framaxeln oxå, de var iaf så på dumpervagnarna.

I Braås bygger numera Volvo sina dumprar som är förlängningen av Livabs tillverkning.

Användarvisningsbild

Re: Livab DS 10 årsmodell 1965

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66140 Det är nog till för drivhjulsberoende pto.

Då kanske man ska sikta på en äldre 5 meters och sätta dubbelutskjut på den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Livab DS 10 årsmodell 1965

Griffin  
#66158 Om man tittar i denna broschyr så tycker i alla fall jag att den vagnen är väldigt lik bakdelen till en timmerkalle.
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/1C384B5F-523C-4646-9DF1-6798FAA60C57/0/BMVSM667122087xxxx.pdf

Användarvisningsbild

Re: Livab DS 10 årsmodell 1965

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66159 Närmast hittills, skillnader finns dock; min har haft kranen på taket, 24" fälgar inte 34", 10 ton inte 9 ton.
Det ser ut som att det är Livab som gjort Timmerkallen åxå pga många likheter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Livab DS 10 årsmodell 1965

stegmaster  
#66160
Slurfi skrev:Närmast hittills, skillnader finns dock; min har haft kranen på taket, 24" fälgar inte 34", 10 ton inte 9 ton.
Det ser ut som att det är Livab som gjort Timmerkallen åxå pga många likheter.


Och lastformåga var "endast 14m3" tilsvarande din på 20m3. :wink:
Slanger upp en kran til, dog inte 7m räckvidd, men med grip och vinsj för endast 9900,-nok
Bild

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=18800742

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).