Skogsmiljö och Trädlära

Dags för svärmning?

136 inlägg 22444 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Sune__  
#661422
MF förare skrev:Mellan klässbol å värmskog. Nya angrepp för året var det. Färskt friskt virke i rot skäret å blånaden började 2-3 m upp, i toppen färsk bark.

Där ser man, ja har skogen i högerud strax före klässbol.
Okej såpass långt gånget alltså, antagligen angripet lite tidigare i sommar då.

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661451
Traktordave skrev:
Tåndemåla skrev:
Håkan A skrev:Vid kvällens tömning uppgick fångsten till ca 0,5 dl gbb. 8 dygn sedan förra tömningen, och dagstemperaturer över 18 grader i princip hela tidsperioden. I huvudsak var det bruna gbb i fångsten, så det bör vara den nya generationen som svärmar lite smått.

Jag hade bara syskon värmning i mina fällor. Men över 1 dl i den fällan jag satte upp där jag högg i torsdags. 😬
Det luktar gått där!


@ Tåndemåla: Menar du att det är ”föräldragenerationen” som gör en ny svärmning? Det är väl det som kallas (lite ologiskt tycker jag) syskonkullssvärmning. Ingen från den nya generationen om jag förstår dig rätt!?


Ja du har förstått rätt.
Förenklat kan man säga att våren börjar med en huvudsvärmnin som tar 2-3 v beroende på väder
Sedan någon vecka på dessa som gör ett nytt näringsgnag.
Sedan omsvärmar dessa oftast i början av juli sedan dör dessa.
Denna svärmning kallas syskons svärmning.

Avkomman från båda dessa kallas nästa generations svärmning.
Denna svärmning kan vi nu se i vissa delar av landet.
De baggar jag har fått i fällan är förra årets svärmning som troligen inte han med att bli klara förra året utan övervintrat i träden.

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Traktordave  
#661539
Sune__ skrev:Är det någon som har fått några nya angrepp på skog nu under augusti?
Huserar själv i v värmland och hade 2 ställen med mkt koncentrerade angrepp där ja var på tå och successivt omgående tog hand om allt som uppvisade tecken på angrepp. Men nu har det varit kolugnt i ca 1 månad.
Det torde ju vara flertalet härinne som kämpade i maj-juli med årets angrepp, har ni sett någon andra våg än?


Ingen andra våg i vår skog heller (Blekinge).
Angrepp i maj och juli/juli.
Ca 7 m3 på 70 ha så mindre än vanligt.
I augusti har vi bara hittat 6 träd, varav 3 var 6-tandad granbarkborre. Lite ovanligt hos oss, på stående halvgamla träd. Gemensamt var att dessa var rejält rötskadade.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#661968 Vid tömning av fällorna ikväll var fångsten ca 0,5 dl. Den absoluta huvudparten var ljust bruna barkborrar. Misstänker att feromonet börjar tryta i fällorna. Kanske är läge att stoppa i ytterligare en ampull, åtminstone i några av fällorna.
Inga nya angrepp identifierade i stående skog, dock är nog risken stor att man inte hittar dessa förrän långt framåt vintern då tendensen tycks vara att senare svärmningar angriper högre upp i träden.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Mikael A  
#661995 Nu verkar väl vädret slå om till betydligt lägre temperaturer i helgen så årets svärmningar är förhoppningsvis över nu. Det är kanske ingen idé att kosta på fällorna nytt feromon.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#663205 Kvällens tömning gav en styv matsked gbb. Jag laddade tre av mina fällor med nytt feromon efter förra veckans tömning. Sannolikt har effekten från det gamla feromonet avtagit då fångsten var klart mindre, eller helt uteblivit i de fällor som inte har fått nya feromonampuller. Huvudparten av den lilla fångsten utgjordes av ljusbruna granbarkborrar.

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Bug Warrior  
#663238 Typ feromon (namn) du bytade??

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#663248 @Bug Warrior, jag har haft Pheroprax i några av fällorna och Phero-X-lure i resten.
För fällorna med Pheroprax är det den andra påfyllningen (tredje ampullen för säsongen), och för fällorna med Phero-X-lure den första påfyllningen (andra ampullen). Då säsongen förhoppningsvis är slut tyckte jag att det räckte med att fylla på i hälften av fällorna. Är lite intressant att se om det blir någon aktivitet under eventuella varma septemberdagar.
Förvisso är det ovetenskapligt, men jag har inte sett någon skillnad i fångst mellan de olika feromonsorterna. Pheroprax har en fördel i att man kan lyfta upp ampullen ur fällan och se när vätskan börjar ta slut.

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Bug Warrior  
#663272 Hei Håkan,
OK. - I tidligere år har vi sett at SKS v/G.Isacsson & Co. har anvendt 1-en st. PXL-IT (Phero-X-Lure IT)
helt ut til børjan på Sept. og fanget GBB under hele tiden. Under ekstra høy & lang varm sommer - er
det klart at, det kan væøre lønnsomt å legge til en ektra dispenser - for å være på den sikre siden. Du har
utvist "høy beredskap" under denne sesongen! Motto = Drep flest mulig GBB, når det er FOR mange av
dem - og INNEN de tar livet av skogen din!" (Dessuten er det hardt for baggarna - å forøke seg i død modus!)
Alt for mye og allltid "Efterhandsbekjemping" (Sök & Plock) stoppar INTE borrarna! - DET er kostbart det! 🙃

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Amatörhuggare 62  
#663275 Nu har nog Gbb säsongen.
Tagit slut.
Var inte många idsg
En vecka till.
Sen kan man,hösta in fällera.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666696 Nu har jag plockat in mina Novofällor.
Jag upplever större angrepp där jag haft fällorna.
Kan det vara så att fällorna lockar till sig borrar som
sedan inte går i fällorna utan går på träden?
En undersökning som gjordes efter Gudrun visade att
endast 11% av baggarna gick i fällor!

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666728 Helt klart är det så. Fällorna ska stå långt ifrån äldre granskog. Lukten lockar dem till platsen men när de väl är där så kan de ge sig på vad som helst. I bästa fall så hittar de ingen gran och slänger ikull sig och dör utan att hamna i nån fälla.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666729 Helt klart är det så. Fällorna ska stå långt ifrån äldre granskog. Lukten lockar dem till platsen men när de väl är där så kan de ge sig på vad som helst. I bästa fall så hittar de ingen gran och slänger ikull sig och dör utan att hamna i nån fälla.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

alias  
#666730
Röjkvist skrev:Nu har jag plockat in mina Novofällor.
Jag upplever större angrepp där jag haft fällorna.
Kan det vara så att fällorna lockar till sig borrar som
sedan inte går i fällorna utan går på träden?
En undersökning som gjordes efter Gudrun visade att
endast 11% av baggarna gick i fällor!


Nu har vi inte använt feromonfällor sedan åren efter stormarna på mitten av 00-talet, men jag vill minnas att instruktionerna var att de skulle ut minst en trädlängd ut på hygget (20-30 m) för att minska risken att insekterna flög fel och landade i träden i hyggeskanten istället.

Har för mig samma gällde fångstvirke.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666735 Det är nog inte fel att dubbla det avståndet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).