Verkstan

Erfarhet med quick connector til fettspruta.

20 inlägg 7791 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

jsn  
#660384 Jag har en liknande som finskpinne och slurfi och tycker den är riktigt bra, köpte den på reservdelsimporten när jag var i butiken och tror det är den på länken nedan. Den var iaf dyrare än enhandsfettsprutan från biltema som den sitter på men jag är mycket nöjd med den kombon...
http://www.reservdelsimporten.se/fettni ... 33145#fett

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

stegmaster  
#660392
svampbob skrev:
Hur undviker du att få fett på remmen. Jag tycker det är lätt att det hamnar en klick på remmen då jag lägger ifrån mig sprutan eller klättrar runt och smörjer.

Har ingen aning, men det blir antagligen fett på min remm med.
Har just fått hem Milwaukeen, så bara testat den 1 gång på lillgrävaren, och då tyckte jag det funkadet rett bra, men då går jag ju på backen och smörjar. (storgrävaren och skogskranen blir nog svårare utan att fettas ner.)
Milwaukeen er rett tung med patron och batteri, säkert typ 6kg eller så, så tyckte det var fint att slippa hålla den i ena handen hela tiden.
Det var dock fint att den kom med remm, och en vinkeladapter som man bara trycker inn i vanliga kopplingen om det er trånga nipplar. Dessutan rejält lång slang, tror det var 1,25m om jag minns rett.
Ser att andra märken har magnetfäste, det vore inte så dumt om det er tänkt att man ska bära sprutan i handen.
Alemite sprutan er betydlig lettare, så inte lika tung att dra rundt på den.
Annars var ju tanken med en sådan quick connector att man skulle slippa mycket klatt, men inte med den modellen jag köpte, så får se om jag lyckas leta upp en sådan som flera tydligen er nöjda (som den "finskpinne" visar bild på) här i Norge. (altså en sådan med backar och inte kulor)
Annars går jag alltid med trasa i handen/fickan när jag smörjar, for det sölar ju titt som tett.
Storgrävaren har en jäv..... nippel som er yttersta enden på stickkolven, denna går inte nå från backen oavsett hur man parkerer aggregatet, så jag får dra med mig en liten stega (gardintrapp) bara för att nå denna ena nippel, så måste få ordna en slang til denna som jag kan dra ner på stickan. Alla nipplar inne vid bommen er ju samlat ihop med slang, så fatter inte varför man inte gjordt samma ute stickan. 🤔
Att folk som köper nya grejor väljer sentralsmörjning börjar man ju fatta nu. 🤓
Tack til alla för input om va som funkar, dumt bara att jag inte skapade denna tråd INNAN jag köpte denna skiten. 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

stegmaster  
#660395
lm skrev:Det finns åtkomligt på Amazon för oss svenskar i varje fall:
https://www.amazon.de/gp/product/B0133NDH6E


Var inte alla modeller som gick att få fram til min adress, men lyckas beställa 2 stk. inkl, ekstra backar, från din link, så tack for den. 👍
Så återstår att se om denna typen funkar bättre, när jeg engång får hem dom.

https://www.amazon.de/gp/product/B01JM7 ... UTF8&psc=1

Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660397 Amazon är på gång att öppna i Sverige får hoppas det kommer underlätta att få tag i vissa grejer i Sverige iallafall. https://computersweden.idg.se/2.2683/1. ... on-sverige

Användarvisningsbild

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

stegmaster  
#661416 Ja nu blev det andra saker, dessa var mycket bättre. 👍
Fick hem dom igår, så vore ute och testat idag.
Fanns med en snabbkoppling av vinkeltypen til Milwaukee sprutan, så den var rett smidig då munnstycket blir relativt långt med dessa låsmunnstycken, sen fiksade jag en rett forlenger själv, vid att skruva dit en nippel i orginalmunnstycket, så om det er långt inn til nippel nånstans så er det inget problem med denna.
Desse forlengare gick dessutan lett att få av från smsörjnippel, då trycket släpper när man släpper snabbkopplingen.
Så numera klarer man alla nipplar med en och samma spruta.
Ska fiksa en liten ficka på remmen til dessa ekstra munnstycken, så dom finns lett tilhands.



Med vinkel munnstycket

Men ekstra rett munnstycke
Alla kopplingar

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).